Tack jag hittar ut själv
Tack.
Tror du får väga in hockeykarriärens längd här och hur mycket mer Tikka kan tjäna. Det 1.5 år han har kvar kan vara värt lika mycket som resterande delen av hans hockeykarriär.
Han gör ingen samhällsskada i sin roll även om han suger. Samtidigt bidrar han till en mycket bättre framtid för sin familj. Ska han utbilda sig sent i livet eller hanka sig fram är han säkerligen glad över att han trots skammen härdade ut och drog in ett par mille till för att sedan aldrig mer sätta sin fot i småland.
Tycker all moralisk börda ligger hos Nubben. Tikka är överbetald med 300%, hopplös situation för HV.
Klart man inte hade gjort. Det har väl ändå konstaterats flera gånger att det inte är Tikkas fel att han har det kontraktet?
Tycker inte heller agenten gjort något fel här. Bara försökt få ut max lön till sin spelare som alla agenter gör efter att de också tänkt på val av liga, roll eller annat.
Tänk om AP i somras fått igenom ex ett treårskontrakt med Tedenbylön som han kämpade vilt för.
Sen blir de närmaste tre åren lite si och så. Mycket småskador och han spelar drygt hälften av matcherna och gör ca 25 poäng per säsong. Som man kanske kunde misstänka redan innan.
Då är det väl ändå inte agentens fel att HV gick med på dealen? Hela skulden ligger på HV enligt mig.
Likadant så är ju Tedenbys deal inte agentens fel utan i det fallet lindboms, agenten gjort ett bra jobb liknande Tikkas agent.
Ringer nubben och vill köpa loss Tikka från sitt kontrakt och erbjuder 295K i månaden så hade jag som agent tagit budet direkt.
Oavsett vad som händer så kommer Tikka att få ett nytt jobb efter att kontraktet med HV går ut eller om en deal görs. Oavsett så kommer ju Tikka inte förlora några pengar på en deal, kanske en annan klubb som också tar en del av kostnaden.
Så ingen skillnad för Tikka om han spelar för 295K eller 100K i HV71 gällande hans framtida karriär som jag ser det.
Helt enkelt grymt jobbat av hans agent och business as usual för allas vår nubbe. Så ser jag på det.
Så fel att banna Steve om jag får tycka något utan att reta upp mods.
Skönt att du förklarade för jag var nära att förklara det jag själv skrivit förut ungefär med samma ord igen. Att vem fan vill hamna i detta läge när både fans och medspelare kanske starkt ifrågasätter en. Hade jag känt att det är orimligt att jag ska ha denna lönen när de andra toppspelarna som presterar på en helt annan nivå har lägre lön. Man förstår för laget och för sig själv. Men ok, tänker man bara pengar här och nu så OK. Inte såna spelare jag vill ha i laget.
Vi har väl haft spelarna som gått ner ordentligt i lön för att få spela kvar i en klubb, även gått ner i roll. Bland annat Simon.
Ja, där har vi ett bra argument, mot mitt och Diabolics, till skillnad mot hur Steve uttryckte sig.
Jag förstår faktiskt inte varför Steve ska ryka som Diabolics skriver.
Han uttrycker sig inte otrevligt på nåt sätt…tycker bara inte likadant som Diabolics.
Fan, så kan vi inte ha det på forumet. Du måste skärpa till dig ibland, Diabolics!
Vad säger du om Tedenby?
Hur ska han bete sig? Vill du inte ha honom där heller?
OSL? Var drar du gränsen?
Ännu dyrare kontrakt och ännu längre för Tedenby.
Enligt mig ett värre kontrakt än Tikkas, båda helt orimliga.
Fullt med sådana här fall överallt i alla sporter. Jag tror att det som är störst risk är att övriga spelare går till klubben och vill ha ett bättre kontrakt.
Eller byter agent…
Är det politiker-rollen du beskriver ?
Jag köper argumentet att man behöver se om sin ekonomi, ty karriären är kort. Många har gjort samma avvägning när de nu lirar i KHL till exempel.
Men, to each his own, jag tror att jag hellre hade kommit in i en grupp med en rimlig förväntan, än att komma in och bli förnedrad. Men det kanske bara är jag som är sån. Så för mig hade jag viljat ha en agent som såg till mina bästa intressen, inte bara suga ut pengar ur en deal, innehållande mig.
Tedenby har samma problematik. Han blir lidande, personligen, för att han har satt sin förening i en sits där föreningen inte får vad den betalar för.
Jag tror alla spelare som lever på sin hockey är övertygade om att de klarar nästa steg upp, ex shl-> nhl eller från finska ligan till shl.
Tror inte de lider av imposter syndrome.
Ska då agenten säga, “fasen du kommer inte fixa detta o bli favorit Tikka, bättre du stannar i Finland”?
Det låter inte sannolikt i min bok.
Alternativ 1:
Jobba 3 år, skämma ut sig totalt men fått ihop 10,800,000:- och bli totalt ekonomiskt oberoende.
Alternativ 2:
Jobba 3 år med den mer rimliga Tikka-lönen på 90-100papp och få ihop totalt 3,240,000
Jag hade valt alternativ 1 och flyttat hem till Finland igen så fort kontraktet gick ut om jag vore Tikka alla dagar i veckan haha, skojar inte ens!
Räcker med att kalrn sätter in pengarna han tjänade på alternativ 1 i en indexfond och får 10% avkastning 2år på raken så har han tjänat 3,068,000 för att bara sitta och fisa i bastun, nästan lika mycket som han skulle fått för att spela ytterligare 3år på en mer rimlig lönenivå
Vilket jag aldrig påstått heller.
Givetvis rår man om sitt eget hus först och tackar och tar emot alla pengar man kan få.
Om man inte eventuellt är känslomässigt involverad i klubben (te x någon som fått göra NHL karriär och sedan kommer hem igen) och spelar för under sitt marknadsvärde te x så att en sportchef kan sätta ett bättre lag på banan.
(detta gäller inte alla) men den stora massan
Tror att AB kan bli den stora förloraren i denna soppa. Väldigt lite talar för att han kommer bänka Tikka. Uppenbart en AB-favorit. Nu när alla svart på vitt vet vad han tjänar och den ”mediala bomben” briserat kommer trycket bli än större på leverans. Om den fortsätter att utebli kommer trycket bli större från sponsorer och fans…
Jag köper det. Men jag är inte sådan. Dessutom skall det skattas på pengarna, 55% ( antar jag?), samt att det går åt pengar under tre år boendes i sverige, så han har gjort allt dett för kanske 3-4 mille netto. Långt ifrån det du skriver. Långt ifrån ekonomiskt oberoende.
Säger som Sanny, det vore kul att veta vem Nubben budkrigade mot.
Vet inte vad man räknar på idag, men man brukar väl säga att kan man dunka in 3,5 mille i en indexfond så är man efter det ekonomiska oberoende och kan leva på årliga avkastningen om man inte lever världens lyxliv
Lek med tanken att Tikka har 300papp i månaden och så ska det skattas etc, 165 papp kvar. Sen ska han leva i Sverige, så säg att han har 150papp kvar efter allt per månad? Det är 5,4 mille på dom tre åren han spelar här. Sparar han dom stålarna så sitter han fortfarande jäkligt gött och kan fisa på i Liiga för minimilön när han kommer hem men fortfarande plocka ut över 500papp årligen på avkastningen han kommer få hehe
Ditt tankesätt är ädelt men tror tyvärr det är en extrem minoritet som tänker så då pengar styr allt i dagens samhälle