Jag själv tycker att vi kanske sansar oss lite i jämförelserna. Det slängs ut att Tikka borde ha sagt nej till sin lön för att han är, i jämförelse, befordrad till VD och inte klarar uppgiften?
Liknelserna är fler och heller inte jättereella.
Tikka har sin hobby som jobb. Han jobbar för ett företag i Finland och har sin lön. Sen kommer ett företag i Sverige och vill att han ska komma över några år och göra samma jobb som innan. Det är fortfarande hans hobby och jobb. Så han byter till en annan arbetsgivare i Sverige och får jättebra betalt för det.
Har den nya arbetsgivaren i Sverige hällt pengar över honom, för att fortfarande göra samma jobb, då ansåg den svenska arbetsgivaren att det var jättebra. Arbetstagarens rådfrågare sa “bror… Du ska göra samma som nu. Ingen skillnad. Du får bara jävligt bra betalt. Du har typ vunnit på triss”
Tommy tackade ja. Flyttade till Sverige och fortsatte göra samma arbete som innan. Ingenstans bär han ansvaret för sin lön, eller ens kritiken för att motsvara sin lön. 100% ansvar ligger på arbetsgivaren.
Jobbar jag i kiosk i Sverige och får erbjudande om att göra samma jobb i Finland men för 300 000 i månaden. Då hade jag tagit den dealen. Det hade alla. Om inte familjesituation eller annat höll en kvar. Men ingen hade tackat nej pga lönen var för hög.
Alla som går till Schweiz? Ska dom tacka nej för att dom får för bra betalt? Övriga idrotter baseball, basket… Fotboll, ingen kan egentligen värvas för höga löner för dom kan inte leva upp till lönerna?
Nä, ansvaret ligger bara på klubben. Rim.. Ligtvis på Nubben. Och kritiken bör riktas åt det hållet.
Spelare i sig. Som vi kritiserar. Det kan vi göra under säsong. Nån kan prestera sämre än ifjol. Eller sämre än för tio matcher sedan eller har en dålig match. All övrig kritik är på klubben
Så nej, Tikka har inte gjort något fel som kommit till Hv71. Och vi hade hoppat på samma deal också
är det en rekrytering som kanske inte fallit väl ut, så kan det vara. Men det var arbetsgivarens misstag. Inte arbetstagaren.
Äh, det var bara min lilla input. Fortsätt ni