Tråden om #26 Tommi Tikka

Det kan väl ändå inte vara spelarens ansvar att sportchefen sköter sitt jobb.

5 gillningar

Det ligger ju alltid i sitt eget intresse som jag skriver att vara kritisk. Jag hade ju inte tagit ett jobb som VD bara för att nån kommit och viftat med ett erbjudande

2 gillningar

Ansvaret kan ligga flerdelat. Jag skulle inte tycka att jag saknar ansvar om BL ringer och ger mig 300 lax i månaden för en plats i laget när jag inser att han tagit fel på både namn och person.

Det kan vara mer än en enda persons fel att det blir galet.

Så är det säkert. Men någon på hans sida borde göra lite research. Det kan inte vara så jävla svårt att lista ut skillnaderna mellan poängproduktion som C i finland vs Sverige. Den grejen gör vi spån här, hela tiden. Vi vet skillnaden.

Dessutom: lönen. Sviiiiiinenkelt att göra en google translate på Svenssons genomgång som görs varje år och sedan fatta att man fått högsta lönen i hela universum… typ. Vad var Tikka i Finland? 3C? Och nu får han topplön i en liga som är avsevärt bättre än dem man kom ifrån.

Dessa grejor är rätt uppenbara. Misslyckas man med att fatta detta, ja då har man otroligt dålig självkännedom och/eller massivt ego. I bägge fallen faller man tillbaka till att det finns ett ansvar som tikka antingen skiter i, eller inte fattar.

Sen ja, självklart är den absolut största fadäsen utförd av knet. Han är kass. Ap-kass. Visste tikkas agent detta och utnyttjade det?

Agenter har inget samvete alls. Dom har en uppgift. Det är att fixa så bra deal som möjligt för sina klienter. Detso bättre deal, desto bättre betalt i egen plånbok.

2 gillningar

Hade jag fått 300 lax i månaden som VD och dessutom ett fallskärmsavtal, så hade jag definitivt inte sagt nej. Jag hade jublat och hjulat hela vägen till banken.

5 gillningar

Ja Tikka har ju inte gjort något fel när han valde att skriva på för HV71. Tikka ser, som sig alla spelare bör, till sig själv. Jag vet ingen frisk människa som skulle neka en högre lön för att man själv anser sig kanske inte vara värd den. Det är upp till sportchefen att värdera korrekt där (vilket Nubben inte gjorde).

Att sen veta om man klarar av en viss roll i en liga man aldrig spelat i är ganska svårt. Det är också, enligt mig, upp till sportchefen/personen som rekryterar spelaren att avgöra.

Nej Tikka har inte gjort något fel. Han har agerat precis som alla andra hade gjort. Problemet är väl att han helt enkelt inte räcker till. Det känner han nog själv också men samtidigt så sitter han på en lottovinst ala kontrakt så ur hans synvinkel så finns det ingen anledning att agera. Det är ju inte så att han varit petad heller utan han har ju trots allt fått spela väldigt ofta och fått ganska mycket förtroende, trots att det spelmässigt brustit.

12 gillningar

Precis. Ni tycker inte han gjort något fel. “klart man skall roffa åt sig” säger ni.

Precis därför är han ansvarig för den sits han är i, precis därför bjuder han in till opropotionerligt mycket kritik. Ni stödjer precis vad jag säger. Hans ansvar. Vi kritiserar i samma nivå.

Slutsats: alla bör sluta lipa om att vi kritiserar tikka.

6 gillningar

Själv tror jag att om Tikka visste hur hans sejour i HV skulle bli i förväg så hade han inte tackat ja till kontraktet.

Tror att det är enormt psykiskt påfrestande att inte prestera i närheten av den nivå som förväntas i en så utsatt roll som det är att vara elitidrottare med så stort intresse runt om.

2 gillningar

Ok. Pengar går före allt alltså?

Då har vi nog helt olika syn på både den egna personen och världen i allmänhet.

Lite sorgligt.

1 gillning

Så ser det ut, vare sig vi vill eller inte.
Handen på hjärtat nu lejacques, hade du tackat nej till ett jobb med 300 000 i månaden i tre år? Det hade alltså gett dig närmare 11 miljoner.

Det låter kanske osannolikt. Men ja. Om jag inte trodde jag kunde leva upp till det, eller framför allt bottnade i det. Så ja.

Sen allmänt kring jobb. Min önskan är att få jobba med något jag tycker om. Pengarna kommer i andra hand. En usel löneförhandlare med andra ord.

5 gillningar

Är du VD i dagsläget? Vad jag vet så var Tikka center när Nubben erbjöd honom ett jobb som center.

Sen får man väl som spelare förutsätta att ett av Sveriges bästa lag har tillräckligt med resurser för att utvärdera potentiella nyförvärv, istället för att sätta sig och jämföra löner och göra om jobb som redan ska vara gjort av den man förhandlar med.

Tikka var för tillfället landslagsman och fick ett lukrativt erbjudande från en respekterad klubb i en liga snäppet högre än den han verkat i och Tikka är naturligtvis en tävlingsmänniska som vill utmanas och utvecklas och som tror gott om sig själv och sina förmågor.

Att anmoda att han tog steget över Östersjön för att enbart smörja pensionskontot är en smula förmätet och direkt fientligt riktat mot hur elitidrottare tänker och fungerar.

13 gillningar

Det var inte mitt argument.

Det är väl ingen här som lipar. Ett jäkla skituttryck för övrigt. Det enda jag ser när jag läser, är att folk har olika uppfattning och åsikt om saker och ting. Det kan jag tycka är meningen med ett forum som detta.

Vad är det som säger att du, och vissa andra, alltid har rätt?

4 gillningar

+1

Att få sjukt mycket betalt för ett jobb jag inte klarar av skulle nog skicka mig till psykiatrin. Och för det anser jag att jag personligen har ett stort ansvar.

1 gillning

Precis. Skillnad på kritik och kritik.

1 gillning

Tikka jobbar väl med nåt han tycker om? Han är hockeyspelare och är anställd som hockeyspelare?

1 gillning

Lipa kanske inte var korrekt beskrivet.

Varför tror du att jag tycker att jag alltid har rätt?