Tråden om #27 David Gustafsson

Winnipeg har idag reducerat sin trupp med 13 spelare. David Gustavsson är fortfarande kvar i truppen.

Jäkligt kul för David. För HV71 not so mutch.

Verka ju lovande kring David om en återkomst till Hv inom en snar framtid,trots tränaren öser beröm om honom,står en artikel i Jnytt!

Winnipeg har idag skickat iväg ytterligare 5 spelare. Man har nu 15 forwards kvar och en av dom är David Gustafsson.

Med Hv:s flyt så bli han säkert kvar där borta,men varför uttalar sig Winnipegs tränare så då?!,lät ju på honom att David är på väg hem till Hv!

Håller med här, lyssnade på intervjun o de löt verkligen som han i princip visste att David skulle tillbaka.
Dock så påpekade han att David gör för många bra saker för att dom inte ska se de.
O att dom ville behålla honom så länge som de är rättvist mot alla inblandade typ.

Pågående match, 2 perioder spelade.
Wild vs Jets 3 - 3.

David Gustafsson, 7:49min i speltid, och -1 i +/-

Edit: Matchen slutade med vinst för Jets efter övertid med 5-4.
David Gustafsson hade en speltid på 13:24 och slutade +/- 0.

Spännande att se om Jets släpper honom i veckan eller om dom vill testa honom några matcher först i seriespelet.

Vi kan nog snart räkna med förstärkning.
hockeysverige.se/2019/10/04 … spela-i-hv

DG var även på läktaren i nattens match mot Devils. Jets har inlett tveksamt och DG har inte fått en minut efter 2 matcher.

Problemet med att Gustafsson får sitta på läktaren är att matcherna inte räknas. Jets får behålla Gustafsson i 9 matcher, men endast 9 matcher han själv spelar. Alltså inte 9 matcher Jets spelar, vilket betyder att det kan dröja innan Gustafsson återvänder.

Samma problem hade Luleå i fjol med Isac Lundeström.

Fast hur mycket utvecklas han av att sitta på läktaren?
Då är de väl bättre att komma hem till Hv o få mycket speltid långt upp i hierarkin.
Om dom utnyttjar de på detta viset så känns de väldigt märkligt.

Ja han utvecklas ju inget på att sitta på läktaren, kan det vara så att han med lite som backup men skickas tillbaka hit så fort deras center Bryan Little kommer tillbaka från sin hjärnskakningen.

Jag tror de är som du skriver firstswitch.
Grym bredd vi kommer ha när truppen är klar sen.

Gustafsson verkar inte få göra NHL-debut i natt heller, i alla fall inte enligt den ‘‘förväntade’’ uppställningen. Tycker ändå det är lite konstigt att de har kvar honom, hade varit bättre för hans utveckling att få spela i en första/andrakedja i SHL än att sitta på läktaren i NHL.

Bryan Little fick en hjärnskakning i deras sista träningsmatch. Spelat som förstacenter innan dess. Nu har de 4 centrar ombytta som spelar och David som en 5:e. Är antagligen en säkerhetsåtgärd från deras sida.

Sedan kan det ju ta ett tag, de har 9 matcher på sig att spela honom innan kontraktet slår igång. Men har svårt att se att han inte dyker upp snart.

Jag tror att du är inne på rätt spår. Känns som en försiktighetsåtgärd med tanke på Little.
Det finns inget självändamål för WPG att vänta tills DG har spelat 9 matcher. WPG vet såklart att det är bäst för DG att spela i HV där han får en stor roll än att sitta på bänken i NHL.

David Gustafsson utvecklas självklart inte på läktaren, om nu mitt förra inlägg misstolkades! Det som man syftade mer på är att Winnipeg Jets kan behålla honom ett tag, vilket Anaheim Ducks gjorde med Isac Lundeström i ett liknande case.

Men som någon påpekade ovan, så kan anledningen mycket väl vara att Jets vill ha en “plan-B” nu när en av deras stjärnor Little saknas. Får se vad som händer när Little friskförklaras framöver, vilket borde vara snart.

David skulle vara en enorm förstärkning om han återvänder tillbaka till HV71!

Inget spel i natt för David heller.

Min högsta önskan i livet är just nu att Bryan Little drar av sig den gula tröjan på träningen och börjar köra för fullt. Då kommer han antagligen hem.

Läste nånstans att han är på väg tillbaks Little?
Måste väl vara detta man väntar på?

Enligt mig är det så jävla dåligt att de inte låtit honom spela en minut på fem matcher. Då hade de väl likaväl kunnat ta upp någon spelare från AHL och låta han nöta bänk istället…