Tråden om #27 David Gustafsson

NHL-debuten nära nu…

mobile.twitter.com/Sannylindstr … 6838651905

Kul att han äntligen får göra NHL-debut

Stort lycka till David. Gör inte för bra ifrån dig. Vill gärna se dig i Hv en sista gång.

Förlust i debuten mot Coyotes med 4-2. David fick spela drygt 6 minuter och hade en blockering.
Svårt att hinna med mer med så lite speltid.

Om statistiken stämmer så hann han vinna 3 av 4 tekningar!

Ja, alltså. Christian Sandberg. Sicken krigare. Sicken härlig attityd. MEN: att eventuelt förlora David helt och då ersätta med Sandberg? Hmmm… David skulle varit/kommer bli vår förstecenter om kommer hem.
Hur har mkt istid senaste matcherna? Ngn med koll?

DG har spelat de sista 3 matcherna med nästan exakt 6min varje match. Little var tillbaka senast men trots det fick DG spela som vanligt.
WPG har inga skador på centrar eller forwards som tyder på att DG bara fyller in tills någon är tillbaka längre. Om det fortsätter så här kommer DG få sina 9 matcher vilket gör att han troligen gör sin sista match i WPG den 5:e Nov såvidare DG inte går på sitt rookiekontrakt vilket känns osannoligt med tanke på sparsamt med speltid.
DG har minst speltid på 6min per match, spelaren med näst minst har 10min. Känns mer att WPG vill att DG ska känna på NHL, se och lära för att vara mer förberedd till nästa säsong.

Lever på hoppet än så länge. Dom har ju faktiskt Mark Letestu skadad.
Läste nåt om att han ska undersökas så dom inte vet riktigt vad de är för skada.
Han är center o skadade sig o sjunde matchen tror jag.
Där tror jag vi har en anledning till att DG spelar.
Men har vi otur så är skadan på Letestu långvarig och då vet i faan om dom släpper DG.

Jag räknade inte med Letestu eftersom jag tror inte att WPG ser Letestu som ordinarie utan endast som backup ska spela i farmalaget.

DG spelar just nu i nattens match, har vunnit en del tekningar, blir viktig för HV.

I Davids fyra första matcher snittade han ca 6 min i istid. I nattens match blev det 3,17 min! Förstår mig inte på Winnipegs agerande. För både Davids och Winnipegs framtid och utveckling vore det väl bättre att omgående skicka tillbaka David till HV så han verkligen får SPELA ishockey.

Men förmodligen får han väl spela fyra matcher till med minimalt med istid innan han kommer tillbaka lagom till omstarten efter landslagsuppehållet. Att inte Winnipeg förstår bättre, är lite skämmigt kan jag tycka.

Jag förstår det inte heller. WPG måste tycka att 6min per match under 9 matcher gör att DG kan gå direkt in i NHL nästa säsong utan uppvärmning i AHL.
DG kommer troligen hem runt den 7:e vilket gör att DG får uppehållet på sig att träna med HV och göra säsongsdebut i HV mot Rögle den 14:e.

Tydligen så missar Mark Letestu stora delar av säsongen.
Så nu kan vi nog definitivt räkna bort David.
Faan!!

Då måste nog plånboken öppnas ordentligt, det måste komma in minst en spelare.

Får HV ekonomisk kompensation om han stannar i Jets hela säsongen?

Hv fick nog sin ekonomiska kompensation när Winnipeg signade David. Sedan i somras ägs David av Winnipeg och de får i praktiken göra vad de vill med honom, alltså får inte Hv71 någon ytterligare kompensation då.

Lugn i båten. Letestu har inte spelat sedan 13:e okt, Lowry var avstängd förra matchen och även nästa. Trots detta har DGs istid inte ökat de senaste matcherna, snarare minskat något.
Lägg där till att WPG har börjat urselt, problem med målskyttet och har $6M kvar till cap hit (p.g.a. Byfuglien som inte kommer tillbaka). Dom har med andra ord möjlighet att trada en center eller forward av rang. Även om WPG inte tradar till sig en ny forward eller center så är chanserna goda att DG kommer hem så jag hade inte gett upp ännu.
Notera även att DG inte får spela i AHL eftersom han var draftad i 2:a rundan. WPG har med andra ord 2 realistiska alternativ, ge DG bra med speltid så att han utvecklas i NHL eller skicka hem DG efter 9 matcher, med 3-6min per match pekar det mesta på alternativ #2.
Nästa vecka vet vi säkert, DG gör sin 9:e match på tisdag.

Tack som fasen JoakimA för en gedigen analys! Kom hem nu David!

Nu 8 matcher. -1 och 48% FO. Dags att komma hem?

Om några dagar vet vi. DG fick något mer speltid mot Vegas (8min) och var inne på första målet framåt men även ett bakåt.

Imorgon spelar DG sin 9:e match och natten till lördag kan det bli hans 10:e. Med andra ord vet vi om DG kommer hem senast lördag, troligen redan tors-fre.