Nackdelen där är att Mark Letestu är borta och det är väl honom D.G ersätter på centerplatsen. Letestu diagnoserades med Myocarditis (hjärtat) och borta i 6 månader.
Appleton är också skadad med foten om jag minns rätt, vet dock inte hur länge.
WPG är ett skadedrabbat lag på flera positioner men i nhl med alla dessa regler så har WPG flertalet alternativ. På backsidan försvann Buff med $7m cap hit på obestämd tid och kommer troligen att lägga skridskorna på hyllan. Försvarat har varit stabilt och man valde att signa en free agent på $700k och skicka ner Heinola till Moose (AHL) innan han fick 10 matcher.
Troligast är att man antingen använder sitt löneutrymme till att hitta en riktigt bra center, signar en free agent som kan ta DGs roll som avlastare, eller kallar upp en trotjänare från Moose (mindre troligt då Letestu var just en sådan)
Minst troligt är att man låter första året starta för DG. Skulle DG göra succè så kastar man i princip bort $3-6m cap hit vilket man ogärna gör.
Man är säkert också övertygad om att DG utvecklas bättre i HV där han säkert bra med istid jmf med att vara avlastare i nhl.
Man ska aldrig säga aldrig men flera som följer NHL nära ser också det som “unlikely”, den senaste den 29:e dvs efter skadan på Letestu.
FYI: I NHL har men numera entry level contracts där lönen är fast ($925,000 cap hit). Är spelaren 18-23 år så är entry level på 3 år (DG är 19). Om han spelar fler än 9 matcher i år så påbörjas första av 3 år. Tror man på DG så vill man att DG blommar ut med så många år under sitt entry level contract som möjligt, det är därför man ogärna vill entry level kontraktet börjar redan i år.
Nu har han spelat 9 matcher. Men inte direkt någon succé.
Jag såg 327:ans inlägg och har väl läst något liknande från Hult tidigare. Men har väldigt svårt att förstå hur de tänker.
Jag vill nog väldigt gärna tro att han ändå är påväg hem. Vi behöver väl knappast tvivla på att han kommer göra nytta. (Även om jag hoppas alla har lite is i magen och inte förväntar sig 2poäng/match från match 1)
Efter att ha läst JoakimA’s inlägg (som jag för övrigt tycker verkar insatt och kunnig!) så låter det ju logiskt att David kommer hem, att nu Hulth uttrycker sig som gör låter ju då lite konstigt. Antingen är han dåligt insatt i systemet hur det funkar eller så mörkar han.
Även om Gustafsson blir kvar i Winnipeg väntas HV inte värva någon ny spelare, om man ska tro Hult. De plockade nämligen in Christian Sandberg som ersättare redan inför säsongen.
Hults uttalande i HVTV visar mer på att han inte vet varken eller. Jag kan lova att DG just nu inte vet mer heller utan kommer att ha ett möte med GM i dagarna där han får besked.
Jag ser inger oroväckande i det. Hult säger ju heller inget annat än han sa redan när C.Sandberg värvades. Naturligtvis vore det välgörande att få hem David, men nån frälsare som kommer hem och gör en massa poäng är han nog inte. För både Davids utveckling och Winnipegs framtida utväxling, borde man självklart skicka tillbaka David till HV denna veckan. Men jag blir inte klok på hur NHL-klubbarna tänker.
Bryan Little (Jets 1:a center) fick ett skott på örat av egen spelare under matchen mot Devils igår. Idag konstaterades hjärnblödning. Detta kort efter att han varit borta p.g.a hjärnskakning. Det här kan mycket väl vara det som gör att Jets behåller David.
Japp, går inte förneka att risken är allt annat än försumbar. tom ganska stor! Men jag skulle inte heller bli förvånad om man istället beslutar sig för att man måste värva en ny center tänkt för första/andra femman. Så det finns fortfarande två sidor på myntet…
Personligen tycker jag att Svampen och David är ganska olika spelare, tanken var nog att David var tänkt till en toppkedja, medans Sandberg var tänkt längre ner. Sen går det inte att sticka under stolen med att Sandberg varit grym, en av dem som imponerat mest. Men jag anser ändå att HV har för dålig forwardsbesättning för att hota om topp 4 (som är målet).
På vilket sätt är de för dåliga? En sammanställning som jag gjorde för några dagar sen (finns i “Tråden om Hv71”) visade att våra forwards har fjärde bäst poängproduktion och tredje bäst effektivitet i ligan såhär långt. Är uppriktigt intresserad av att veta varför de anses vara sämre än forwardsuppställningen i många andra lag.
Min magkänsla är också att forwardssidan känns svag när det gäller offensiven, men det verkar inte stämma överens med verkligheten. Jag kan dock inte sätta fingret på varför jag upplever den som svag.
Jag tror det är så att vissa spelare som är tänkta att producera inte gör det, typ Ikonen, Thörnberg, Önerud. Nu har dock Holmström steppat upp och där tror jag nog det kan bli bra till slut.
Varför skulle han inte få det? är detta något nytt mellan SHL o NHL som jag missat?
Fehevary tex draftades i samma runda o kör i ahl nu (dock ett år äldre om detta spelar in)
Att Littels skada skulle påverka beslutet om DG tvivlar jag på (han lär ju inte gå som 1:a C ) Tror nog WPG är ganska besvikna på vad DG har presterat dessa 9 matcher ( 3st pre-season matcher oxå ), han är för dålig för NHL just nu.
Att kicka igång hans ELC lär inte gynna dom något denna säsong.
Att de oxå skickar backen Ville Heinola som på 8matcher gjorde 5p, +3, 18min/match till AHL (blir mer fundersam till varför inte DG skulle kunna spela AHL) visar väl lite hur de tänker denna säsong…
Ja, åldern spelar in och eftersom DG inte är 20 och inte gick i första rundan så får han inte spela i AHL ännu. Det är iaf informationen jag läst mig till. Det ska dock en skribent inte håller med om detta:
Medans majoriteten skriver att han inte får spela i AHL exempelvis:
“If he doesn’t stick with the Jets, Gustafsson will have to be returned to Sweden for one more year with his pro team there, as playing in the AHL with the Manitoba Moose is not an option since he wasn’t selected in the first round.” https://www.winnipegfreepress.com/sports/hockey/jets/taking-centre-stage-560509352.html