Tråden om #27 David Gustafsson

de är la bara ta slustatsen att jets anser David utvecklaas bättre med sparsamt speltid i AHL än hos oss eller så anser de inte har något val pga de övriga kontrakterade spelarna de har i ahl ej håller måttet. Har ej kunskap själv hur bra deras AHL spelare är.

Visst om de satsar att få David en stabil 4 center så förstår jag deras agerande men om de hoppas på nått större är det ett konstigt val de gör enligt min mening

Nu har DG spelat sina 10 matcher i Winnipeg. Kan någon enkelt och konkret förklara vad det innebär? Mindre sannolikt att han kommer tillbaka förmodar jag. Hittade följande på NHL.com:

” En spelare på entry-level kontrakt kan spela i nio matcher innan laget måste bestämma sig ifall spelaren ska stanna i NHL eller skickas till AHL, Europa eller juniorligan för att undvika att bränna första året på kontraktet. Lag kan fortfarande skicka ner en spelare efter hans 10:e match, men då har man förbrukat det första året på kontraktet oavsett hur många matcher han har spelat.”

Winnipeg har alltså nu bränt första året på kontraktet och DG får en betydligt bättre lön eller vad innebär det i praktiken?

Innebär i praktiken att DG blir kvar så vidare han inte går ner sig totalt efrer JVM. Jäkligt synd.

Fast om DG blir kvar i NHL kommer han inte spela JVM heller. Däremot, som du säger, om går ned sig avsevärt i prestationer eller när samtliga spelare i Jets är tillbaka från sina skador, så finns möjligheten att det väljer att skicka tillbaka honom till oss. Finner det dock väldigt osannolikt att det skulle ligga i deras intresse om han redan spenderat säg ett 20/30/40-tal matcher i Nordamerika. Då hade nog AHL varit ett rimligare alternativ ur deras ögon

Jag [i]tror[/i] att vi kallt kan räkna med att vi inte kommer se DG i den blågula tröjan i år, allt annat vore remarkabelt.

Spelade i natt igen och det känns säkert bra att spela i Jets som vann igen men fjärdekedjan matchas mycket sparsamt. Spelades i princip var sjunde byte och ännu mer sällan i kritiska delar av matchen.

David nedskickad till Manitoba i AHL enligt Jets Twitterkonto. Tack och god natt.

Japp, klart enligt JP med.

Skall se Milwaukee möta Manitoba, tar med mig en HV halsduk :smiley: