HV71 presenterar ett nyförvärv på forwardssidan. Det är den kanadensiske högerskytten Jonathan Ang som ansluter från Ambri-Piotta. ”En skridskostark forward som både kan spela center och på kanten”, säger Chris Abbott.
Den 26-årige forwarden Jonathan Ang kommer närmast från fem säsonger i Schweiz där han i högsta ligan gjort 79 poäng (31+48) på 111 matcher.
– I Jonathan får vi en offensiv högerfattad forward som både kan spela center och ytterforward. Han har skridskoåkningen som främsta styrka, vilket gör att han kommer att passa bra in i SHL och vårt sätt att spela, säger Chris Abbott, General Manager i HV71.
Jonathan Ang har två säsonger bakom sig i EHC Kloten innan han inför denna säsongen bytte till HC Ambri-Piotta. Nu blir HV71 ny klubbadress.
– Jag har bara hört positiva saker om HV71 och jag ser fram emot att komma till klubben. För egen del hoppas jag kunna bidra med kreativitet i offensiven, men också vara en pålitlig spelare i alla spelformer, säger Jonathan Ang.
Kontraktet gäller säsongen ut.
FAKTA / ANG
Född: 980131, Kanada
Position: Forward/Center
Skjuter: Höger
Längd/vikt: 181 cm/75 kg
Tidigare klubbar: Peterborough Petes, Springfield Thunderbirds, HC Thurgau, EHC Kloten, HC Ambri-Piotta
Hyfsat bra skridskoåkning och glid på Ang. Kanske ingen dominant första center men kan mycket väl vara ett bra offensivt tillskott för första eller andra kedjan.
Varmt välkomm n Jonathan. Gillar att kontraktet gäller säsongen ut och i te sex år som det blivit med tidigare SC, nu får killen chans att visa upp sig för ett bättre kontrakt nästa säsong.
Rätt bra statistik i Schweiz. Bra också att man vet att han funkar på stor is(vet inte hur stora de är i Schweiz men större än i NHL va). Känner mig väldigt lättad över att man hittat en toppcenter nu faktiskt .
Endast spekulationer: HV har fått honom för en mindre lön för att sedan kunna DUNKA in en till topp fw i mitten på november och stiga som en raket i tabellen
The working relationship between Jonathan Ang and HC Ambrì-Piotta lasted only a few months. Ang has been often scratched lately in favor of other imports, and now his contract has been mutually terminated. The 26-year-old has already found an agreement with HV71 in Sweden, thus leaving Switzerland after four years.