Den blöta filten kommer ligga kvar så länge man ältar…
Ah, att älta är ju verkligen detsamma som de faktiska kontrakt som Nubben skrivit med spelare som Tedenby, Tikka, Nyberg med flera.
Att älta är ju verkligen det som sätter krokben för Abbotts arbete.
Ordförande ska väl inte lägga sig i vilka värvningar som görs utan bara se till att de håller sig inom budget. Det ansvaret ligger ju trots allt på SC. Och på vilka grunder skulle AD stoppa värvningen? Han har ju ingen bakgrund inom hockeyn.
Håller med om att AD inte har någon större bakgrund inom hockeyn.
Som de flesta vet så var ju Nubben vingklippt och fick inte ta några beslut alls själv gällande spelartruppen. Samtidigt var ju den förra klubbdirektören i båset och hade då lite mindre påverkan på värvningarna än tidigare vilket i sig var bra, lex #77 och #21.
Andreas Davidsson hade då det sportsliga ansvaret i styrelsen och alla värvningar och övriga större förändringar gick via honom och hans godkännande. Så från oktober/november 2023 så var inte Nubben en normal sportchef längre.
Var ju inte så att Nubben förlängde med Lindbom som en normal sportchef gör. Var ju inte så att Nubben sparkade Monten som en normal sportchef gör osv.
Det du skriver om är hur det borde fungera men HV med Nubben är långt ifrån något normalt. Dr flesta såg redan efter första säsongen hur inkompetent Nubben var men efter halva andra säsongen såg verkligen alla detta. Då var alla tvivel undanröjda.
Så AD godkände detta kontrakt med Nyberg oavsett inom budget eller inte. Samtidigt var det ju ganska tydligt för alla att Nubben satt på lånad tid och inte hade någon beslutande roll på samma sätt som ex Chris Abbott har.
AD har ju själv dementerat att han bestämde om värvningar. Vill minnas att det var när han besökte Vita Gula Blå-podden.
Att AD skulle bestämma om värvningar låter lika vansinnigt som att HV skulle köra en omröstning på instagram om vilka spelare som ska förlängas och hur länge.
Godkände, inte bestämde.
Du läste fel.
Lindbom tror jag dock han bestämde.
Så helt galet enligt mig att låta Nubben få igenom detta kontrakt.
Slog klubban i sargen i frustration när han plockades av isen vid timeout. Ser inte ut att vara i balans. Klassisk nubben-värvning.
Ni som beskyller Kent Norberg för att ha värvat John Nyberg kan ju läsa nedanstående utdrag från JPs intervju med Nyberg:
John Nyberg var exakt den spelartyp som HV71 sökte inför den här säsongen. Snacket med nye tränaren Anton Blomqvist bekräftade också det.
– Jag vet att HV71 sökte en defensiv back och jag pratade mycket med Anton om det. Vi är båda överens om att det är min huvudroll, att vara stark i försvarsspelet.
Så…Blomqvist verkar ha haft huvudrollen i värvningen av Nyberg precis som i värvningen av Alsing för övrigt.
vi vet ju inte hela förloppet.
kent drog in AB, att sedan kent lät AB sköta dialogen med texvis den Nyberg som kent jobbat in, det är inte helt orimligt.
det kan fortfarande vara 100% kents val och värvning
Snacket med AB kan ju varit efter att han blev klar för HV och när väl AB blev HC.
Ryktet om Nyberg till HV var ju ute långt innan AB blev HC.
Ofta är ju nyförvärven klara långt innan det blir officiellt.
Säger inte att det är så men känns troligt och sådana saker, muntliga överenskommelser, sker ju oftast runt årsskiftet.
Stunt samma vem som värvad Nyberg. Nu är det AB uppgift att få någon fram nytta av honom eller så blir det CA uppgift att hitta en ny klubb för honom. Att ha Nyberg som 6-7:e back är iaf betydligt bättre än att ha Maalahti eller Strandell där.
Jag tycker det är intressant. Jag vill läsa in en framtida strategi från Chris och Anton, och huruvida John var ett resultat av dessa eller inte är datapunkter för förståelse. Det säger oxå mycket om Johns vara eller icke vara i framtidsplaner och trupp.
Du får förstås tycka att det är intressant.
Själv tycker jag att det mest verkar leda till spekulationer utifrån fragment av uttalanden. Jag tänker att oavsett vem och vilka som var drivande till värvningen så är det prestationen här och nu som kommer att vara avgörande för framtiden. Men visst, det finns kanske en risk att AB kramar vissa spelare — jag har dock ännu inte sett sådana tendenser. Nyberg blev ju inledningsvis satt på läktaren.
Jag är inte rädd för kramande. Jag är rädd för att folk har helt fel strategi och grindinställning vid värvningar av vad vi behöver. Såsom kent hanterar värvningar. Jag vill bli övertygad om att den tiden är förbi och att duon CA och AB inte värvar spelare som tikka/nyberg etc på långa kontrakt.
Syftar “folk” på CA / AB?
Du menar att det finns en risk att de är nya nubben eller åtminstone nubben light?
CAs värvningar har hittills haft rimliga kontraktslängder:
Kero och Luoto 1 år
Day 2 år
Ja. Jag är intresserad av vem som gjorde vad gällande Nyberg, för det ger mig en hint om ifall det är a thing of the past, eller en fortsatt problematik.
Dags att vinka hejdå?
Tycker genuint synd om John i detta. Han verkar vara en hyvens grabb och blivit värvad av en som inte är kvar på långt kontrakt. Säkert med förhoppningar om att rota sig i bygden med boende osv över 3 år. Sen blir det verkligen inte så utan att han har gjort något fel överhuvudtaget.
Hoppas han får någon som tar över hans kontrakt. Han förtjänar det
Ja idrotten kan vara brutalt i sina stunder. Krävs inte mycket för att det inte ska bli som man tänkt sig. Bara hoppas att han hittar rätt och kan landa. Så att han kan spela den hockeyn som han kan.
Pilö blev ju skadad i tik de borde hyra Nyberg resten av säsongen. Nubben finns ju där bla.