Tråden om #28 Joonas Nättinen

Hallå eller??? :astonished:

Jag kan inte mycket om denna kille, som alltid när det kommer till spelare känns det som nuförtiden. Men ett skapligt poängsnitt i KHL under två säsonger säger att han håller i längden. Ett nytt VM-guld säger att han inte är washed up. Detta blir nog bra. En person som kan spela både vinge och center, det är inte dumt det heller när det börjar vankas skador och andra knepigheter. Om jag tolkar vad alla skriver så kanske det är vinge killen är avsedd för i första hand, men vad vet vi egentligen om detta? Inte mycket.

Välkommen Joonas. Må du spela din bästa hockey hittills, nästa säsong.

Känns som ett riktigt bra nyförvärv! Välkommen!

Hoppas på Mäenalanen som center till han.

Spelade mest mitt i banan den senaste säsongen i KHL. Likaså i OS. Oavsett vad tror jag det kommer bli bra. Han tar ingen skit, Joonas.

Ofan, det låter kanoners. En center som snittar nära 0.5p i KHL. Det är gött mos. Hemlagat nästan.

Välkommen! Gillar finskt sisu!

Patrik Sjöblom JP
Finsk OS-guldmedaljör klar för HV71: ”Spelar med en smartness över hela banan”

HV71 har gjort klart med finländske landslagsmannen Joonas Nättinen.
– En smart forward som kommer att ge vår trupp ytterligare spets, säger Kent Norberg, sportchef i HV71, i ett pressmeddelande.

Joonas Nättinen kommer närmast från fyra säsonger i KHL där han gjort 88 poäng (39+49) på 182 matcher.
Tidigare har Nättinen spelat i Liiga i Finland, SHL med MoDo Hockey och tre säsonger i Nordamerika i Montreal Canadiens organisation.
– En stark högerfattad spelare som kan användas både som center och ytterforward. Joonas spelar med en smartness över hela banan och har värdefull rutin från de stora matcherna. Vi är glada att han väljer HV71 som sin nästa klubb, säger Kent Norberg, sportchef i HV71.

Den 31-årige finländska forwarden har en bred meritlista med CHL-guld 2018 och så sent som i år OS-guld med Finland. Nu ser han fram emot att dra på sig HV-tröjan inför sin nya hemmapublik.
– Jag har hört mycket bra både om staden, laget och fansen i HV71 och ser fram emot att dra på mig HV-tröjan. HV71 är en klubb med höga ambitioner och jag ska göra allt jag kan för att bidra till klubbens framgång med hårt jobb och en proffsig inställning, säger Joonas Nättinen.

Kontraktet med Joonas Nättinen gäller i två år.

Joonas Nättinen
Född: 910103, Jämsä Finland
Moderklubb: JYP
Position: Forward
Skjuter: Höger
Längd/vikt: 188 cm/ 87kg
Tidigare klubbar: JYP, Espoo Blues, Hamilton Bulldogs, Montreal Canadiens, MODO Hockey, Neftekhimik Nizhnekamsk, Vityaz Podolsk, Severstal Cherepovets.
Spelarmeriter: OS-guld 2022, CHL-mästare 2018.

Joonas kommer spela med nummer 28

Känns som en snäppet vassare än Max Wärn, känns lite för klent. Ingen Toni Rajala direkt.

Han är mer komplett än Rajala dock.

Att det skulle bli en flopp var inte oväntat, dags att agera nu och bryta kontraktet

Känns dock som den enda i laget som kan vinna en tekning

BRYT!!

Måste vara den sämsta värvningen i Hvs historia!

Du måste ha glömt Ryan Stoa

Stoa,Hagos, Ask, McCabe några som va sämre i mina ögon.

På tal om finska spelare, Timo Vertala?

Med tanke på att HV för tillfället består av ungefär 90 procent floppar så skulle jag säga att Nättinen ur ett historiskt perspektiv är en svårbedömd flopp.

Exemplen ovan, tycker vi kan lägga in Kokkonen, har stuckit ut på ett helt annat sätt. Negativt alltså.

Menar inte att Nättinen är bra. Menar bara att det är svårbedömt med tanke på hur uselt årets HV-upplaga är.

Jag trodde mycket på Nättinen, tyvärr har han inte motsvarat förväntningarna. Jag trodde han skulle kunna ha stått för ett stabilt tvåvägsspel där han t ex hade varit ett bra komplement till Tedenby. Det är möjligt att Nättinen hämmats av att han inte fått någon klar roll i laget. Ibland som vinge ibland som center. Han är center så det är givet att han ska spela där. Men som det ser ut nu har Vigneault och Vesel varit mycket bättre. Detta är 2 spelare utan någon SHL rutin.

Det är något med finska tvåvägsspelare och HV på senare år. Det klaffar liksom inte. Illomäki och Siikonen var inga dåliga spelare. Men när de tar på sig HV tröjan blir de mediokra. Kan det vara något med HVs spel som gör att den typen av spelare inte funkar?

Så som det ser ut nu, så är det lika bra att ”cut your losses” och försöka få en annan klubb som vill betala så mycket som möjligt av Nättinens lön. Alternativt kicka Tommy och se hur Boedker och Nättinen funkar i ett nytt system.

Det som även gör Nättinen svårbedömd är precis det du är inne på magnus. Han har inte prövats tillräckligt som center. I bara 4 av 15 matcher (försäsongen inkluderad) har Tommy valt att ha honom som center.

Känslan är att Tommy gått in med vissa förutfattade meningar inför säsongen. Exempelvis. Nättinen ska lira vinge, Vigneault ska leda en toppkedja. Och det har gett samtliga inblandade sämsta tänkbara start.

Tommy och ledarstaben har dribblat bort vissa värvningar utan att man hunnit testa dem tillräckligt.

Hade Nättinen fått chansen hade saken varit en annan. Men när han faktiskt inte fått den så tycker jag det är lite hårt att klumpa ihop honom med spelare som Hagos och Stoa.

Jag var väldigt negativ till värvningen av Nättinen från första början. Sedan ambivalent hur han används bäst, som center eller ytterforward. Trodde nog ändå han skulle funka som ytterforward. Men, mer och mer står det väl klart att han, om han ska vara kvar, borde spela center. Som det nu är borde Nättinen och Vigneault vara center 1 och 2, en med Petersson och en med Forsberg på ena kanten.

Och om han kickas…vad händer då? Nubben har inte kunnat ersätta gnällspiken Elvenes än, hur ska han då kunna ersätta både Nättinen och Elvenes. Vi kan ju inte tömma laget på spelare och ersätta alla med juniorer. Det kan funka enstaka matcher men inte en hel säsong.

Känns som hela den här soppan, förr eller senare, slutar med byte på tränarposten om man inte tar ett antal 3-poängare fr o m idag och fram till Karjalauppehållet.