Tråden om #28 Joonas Nättinen

Uppenbart att det gått troll i spelet för Nättinen. Självklart kan han egentligen ta emot puckar, ligga rätt i placeringen, vinna dueller, slå fina pass - även under press. Han är i grunden en smart all-round-spelare. Men han verkar just nu ha problem med allt.

Det positiva är att han kämpar på match efter match utan att ha tappat energi eller börjat hänga med huvudet. Det ger mig trots allt lite hopp. Men laget måste börja vinna matcher för att de mentala blockeringarna ska släppa.

Vi har ju ett jäkla sparkapital där om vi kan få igång honom.

Man tycker ju ändå att en spelare som spelat i OS, VM, 5-6 olika ligor inklusive, KHL och SHL måste va smart nog att hitta vägar att spela bra även i ett ickefungerande lag och vara en av de som vänder trenden. Tyvärr lyser det med sin frånvaro.

Får hoppas att han och resten av laget bara har en lång startsträcka här.

Okey verkar inte som vi kan få igång honom. Tillför han något eller varför är han kvar?

Nu har han ju inte spelat sedan ditt senaste inlägg. Ge honom ett gäng matcher efter uppehållet innan vi skickar iväg honom.

My bad, missade att han varit borta så länge. Håller med dig då.

Har vi den tiden?

Det skumma med hur man hanterat Nättinen är att han inte centrat särskilt mycket och inte spelat mycket på defensiva tekningar. Han tekade t ex 52.5% i OS. Dessutom har han tekat över 50% i grundserien varje säsong i KHL. Visst han är ingen Joel Lundqvist tekningsmässigt, men borde ändå vara den bästa tekaren HV71 har.

Tydligen lunginflammation nu. hv71.se/article/5yxdalb3o-3 … -herrlaget
Vad var det från början? Hur länge har han varit borta?
Undrar vilken potential han har om man får igång honom igen.

Kikade på några mål med Joonas på YT. Klart det bara är några enstaka matcher och svårt få en helhet men man blir återigen fundersam på hur HV får ut potentialen ur spelare och/eller om SHL:s spelsystem är begränsande. På videorna är spelet mycket mer öppet, mer ytor. Sen går det snabbare på så vis att passen kommer i rätt tidpunkt, lägena skapas. Man får väl inte glömma att det är jäkligt tufft spela ihop ett lag med så många nya. Det var man kanske inte ödmjuk nog inför.

Joonas i lokalblaskan.
Allra bäst vore ju om han kom tillbaka som en gud. en hockeygud…

Om Nättinen, Shore, Kaski och Önerud nu kommer tillbaka inom kort så har vi ju ett sjuhelvetes lag. Tänk att vi vann så många matcher efter uppehållet utan dessa och också utan Tedenfart. Nu växlar vi upp

Onekligen spännande om även Nättinen skulle hitta formen!

Han har inte haft det lätt stackaren.
Ytterligare en månad borta.

Frågan är om inte Nättinen är den största floppen sen Yared Hagos sett till förutsättningarna? Ingenting fungerar kring den här grabben och man borde jobba på en lösning där man går skilda vägar så snart som möjligt. Jag har väldigt svårt att se att det ska hoppa igång här.

1 gillning

@shitkicker, din negativitet är lite obehaglig. När Nättinen var tillbaka så tyckte jag att han var extremt duktig på att flytta puck. Har inte sett statistiken, men tyckte han var riktigt bra.

Du kan säkert mer hockey än mig. Men vad grundar ditt hockey öga sig på? För du ser saker jag inte ser.

@Magnus_b: Jag menar mest att han var värvad som en toppcenter som spelat os för Finland, men har nästan haft svårt att ta en tröja i HV, trots ett svagt lag. Sen har han varit sjuk och skadad långt mycket mer än tillgänglig. Självklart har detta även med konstig coachning och otur att göra, men vem hade kunnat tro att det skulle bli så här med en finsk landslagsman? Tycker nästan synd om grabben. Du får tolka det som du vill.

Edit. Du skriver ju typ samma saker i ett inlägg från oktober. Så jag är obehaglig när jag tycker samma som du? Konstigt.

Joonas berättar om sina skador och säger att han är mer än halvvägs igenom rehabiliteringen.

Vad händer här egentligen?

1 gillning

Förhoppningsvis ingenting. Ser inte riktigt vad han ska bidra med.

Nättinen är ett steg upp mot Matson och Big Sam. Så han får gärna komma tillbaka.

1 gillning