Tråden om #28 Joonas Nättinen

Nättinen tror jag har gjort sitt, faktiskt. Svårt att se honom ta en plats med all denna frånvaro, om han kommer tillbaka. Kanske om det blir nån skada på någon annan då iofs.

Såg att han fick ganska mycket speltid. Hur såg det ut?

Bättre. Gjorde några starka insatser. Men relativt osynlig totalt.

Gör inga synbara grejer, men heller inte några direkta misstag. Stark i närkamperna. Hoppas det kan lossna för honom under Lindbom. Han har det i sig, det syns.

”Its fucking fun to play right now”

Det där säger allt, vilken finsk oxe dom hittat!
Ser han mer än gärna hos oss nästa säsong så vi får se en helhet, idar han bra.

4 gillningar

Ny intervju med Joonas

1 gillning

Han kommer bli mer viktig än vi först trodde… hade bra go i tisdags vilket skickar bra signaler till gruppen

1 gillning

Gillar verkligen vad jag hör från Joonas här, känns jäkligt motiverad att ta revansch på sig själv. Ser man till hans karriär så lär det finnas klart mer att hämta, blir inte förvånad om han är vår 2a center och dessutom en bra sådan i höst!

5 gillningar

Han verkar vara en ödmjuk kille!
Hoppas på ett rejält uppsving inför nästa.

Verkar vara en riktigt härlig person. Förväntningarna steg en aning nu inför nästa säsong.

Hahahhaa, ser ut som killen sitter på en bänk för barn :joy:

Hur som helst, jag hoppas verkligen vi får se hans potential. Det skulle glädja mig mycket.

1 gillning

Lite kuriosa, Intervjun är i Pestparken (Rutupuisto) i centrala Helsingfors. Bodde i Helsinki en massa år. Så det där kände man iaf igen.

4 gillningar

Jag tror Nättinen kommer växla upp! Jag skulle kunna se honom mellan André och Isac och ta det defensiva ansvaret och också nyttja sin storlek framför mål.

3 gillningar

Tycker verkligen han har blivit hårt dömd pga skador, bör med råge kunna steppa upp nästa år sett till meriter!

En lunginflammation under sommaren, en under säsongen och en bruten handled på det, klart vi kommer att få se en annan Nättinen i år om han bara håller sig frisk.
Han kommer inte att ösa in poäng men jag tror han kommer att vara nyttig och tung att möta i vinter. Jag tyckte man såg det sista 5-6 matcherna i våras.

3 gillningar

Hoppas verkligen att våra ledare behåller denna snubbe för att de ser att det finns enorm potential. Jag vill att alla lyckas i vårt lag och skulle bli skitglad om så blir fallet.

En annan sak: vi har en jääääävfla massa finnar i laget. Att ha kvar flera av dem från förra säsongen för att “fostra in” den nya blåvita tror jag är vettigt. Jag tror Joonas kan höja sig av bara den anledningen, att få leda sina blåvita kollegor i hur det är att spela i HV.

5 gillningar

Här har vi en spelare som måste höja sig. I en perfekt värld hade man brutit med honom.
Nära kass redan när han va i MoDo.

Nu har han ju visserligen gjort rätt mycket bra efter säsongen i Modo så det var ju en ganska märklig motivering till varför man borde bryta. Fjolåret fick han ju helt förstört av sjukdom och skador. Under slutet kunde man ändå se att det finns något där. Med en ordentlig försäsong kommer han lyfta, var så säker. Sen beror det ju på var dina förväntningar ligger.

Nja nu använde jag de inte som motivering, jag konstaterade ett faktum.

Absolut, mycket har hänt sen dess. Jag utgår ifrån att han har betalt som 1 eller 2C så där ligger mina förväntningar.

Jag tror det var Madhawk som redovisade löner förra året. Vet inte var han fått data från. Men där låg Nättinen ganska lågt, 150k i månaden ungefär (om inte mitt minne sviker mig - kolla länken nedan, har inte expressen längre då man måste ha svenskt bank id). Jag skulle säga att det var ganska bra förhandlat då Billins hade samma och Bertov låg på 100k i månaden. 150k är förmodligen i nedre regionerna för en andra center alternativt upper bound för en tredje center.

Här är länken till artikeln