Tråden om #30 Lassi Lehtinen

De finns nog alla möjliga förslag, men tror inget lag velat ta kontraktet rakt av. Isf hade de nog varit affär.

1 gillning

En annan inte orimlig tanke är att Lassi är årets Dichow.

Målet är att frysa ut o sätta i skrubben för att sedan ha en målvakt som kan komma in kall och rädda oss i kvalet. Anton är ett geni, vi ser det bara inte än.

:wink:

5 gillningar

Både klubben och spelaren måste vara överens om någon utlåning/kontraktövertagande ska kunna ske.

1 gillning

Lassi var betydligt gladare idag på träningen än vad han har varit tidigare. Han hade ofta ett leende på läpparna och skämtade mycket med sina landsmän. Lassi verkar vara en väldigt fin kille i min upplevelse, väldigt synd att det har gått som det gjort för honom.

Kan det vara att självförtroendet gått upp lite efter Frölundamatchen? Att han inte känner att han är fastlimmad på bänken?

3 gillningar

Det är väl bara att ge honom en chans.. eftersom alla ändå är så tvärsäkra på att det blir kval.. vad finns det då att förlora?

Att vi har noll målvakter med självförtroende inför eventuellt kval…

Alla? Snarare forumet.

Ingen ide att slänga det sista halmstrået. Det finns möjlighet.

1 gillning

En chans till vadå? Han har fått tillräckligt med chanser tycker jag.

Jag tillhör dock inte skaran som är övertygad att det blir kval. Jag tror att vi hamnar över strecket imorgon.

Ni kommer säkert skratta åt mig nu, men tycker att han borde stå imorgon när vi möter DIF.

1 gillning

Säger inte emot dig, skrattar inte åt dig heller. Hade varit fullt rimligt att Lassi står. Men föredrar Felix med tanke på hur oförutsägbar Lehtinen är och hur viktigt läget vi sitter i är. Tycker Lassi sett lite bättre ut det senaste på träningar iallafall. Han är framförallt betydligt gladare och inte lika frustrerad längre. Gjorde någon vass räddning mot FHC också, Dessutom behöver Felix eventuellt vila någon match.

DIF har förmodligen scoutat Felix mer än Lassi nu och förväntar sig att Sandström står. Det kan bli en liten överraskning.

Men.

Lehtinen är ganska lättscoutad. Skjut högt eller på plocksidan bara, eller båda.

3 gillningar

Nej fan. Dif måste kämpa för poängen. Klart att Lassi inte ska stå.

Lassi fyllde 27 igår. Grattis i efterskott.

Exakt.

Sålänge vi ff har chansen. Så ska han aldrig mer stå i vårt lag.

1 gillning

Förvånar mig inte om han står ikväll. Han höll ju nollan mot Frölunda och det går nog Anton igång på.

1 gillning

Glad för Lassis skull, verkar vara en fin kille!

12 gillningar

Tror inte att han vill någon illa heller…

Tänk bara tanken, om något skulle hända Felix…och Lassi blir den som får ta ansvaret och räddar oss kvar…

Långsökt? Absolut!

Kul att han fick ta några puckar, dålig scouting av Växjö dock. Såg inte ett skott över axelhöjd idag.. :slight_smile:

Tyckte han attackerade mer idag, känns som ett sätt att kompensera för luckorna ovanför axlarna. Farligt men kan fungera om backarna håller undan runt omkring, blir lätt öppna mål annars.

1 gillning

Växjö var inte här för att vinna, det såg man ganska tidigt.

3 gillningar

Många tycker ju Sandström är det självklara målvaktsvalet i ett kval. Jag tycker väl också det. Men kollar man de ”överliggande” siffrorna som SHL.se ger oss så är det inte jättestor skillnad mellan Lassi och Felix. Det stärker lite min tes om att vi varit så besvikna med Lehtinens insatser att vi sänkt ribban rejält – att allt annat än Lehtinen i mål räknas som ”bra”.

Lehtinen Sandström
Räddningsprocent 86,78 88,45
Insläppta mål per match 3,29 3,09
Hållna nollor 2 0
Vunna matcher 7 7
Förlorade matcher 12 11

Man kan även titta på räddningsprocent i skottsektor. Sandström har 80,65, medan Lehtinen har 79,82.

Kollar man bara på det ovan så är nog målvaktskampen mer öppen än vi tror. Alternativt. Det ser sjukt mörkt ut oavsett vem av dem vi ställer i mål.

6 gillningar

Du skrev igår om de olika lagdelarna. Som vi alla vet så kommer målvakterna vara avgörande. Logiskt. Men som vi också lyft under säsongen som varit, vi kommer titta på detta, som en tung post när allt är över.

Sandström säger jag, men upplevs han inte lite mer trygg, står upp kvar mer upprätt och sjunker inte ihop.

1 gillning