Tråden om #30 Lassi Lehtinen

Väldigt bra värvning om han uppfyller det jag tror han kommer bidra med. Stabilitet och trygghet.
Vilket i sin tur kommer att påverka hela laget positivt, speciellt backsidan.
I mina ögon är denna rekrytering helt klockren.
En pusselbit på plats, en viktig sådan.

5 gillningar

Hörde jag giftiga?

6 gillningar

Har inte heller så bra koll på honom, men såg att Sanny Lindström delade ut fem getingar till Lehtinen och skrev såhär inför kvalet:

“Kan vinna matcher helt på egen hand. En av SHL:s bästa målvakter de senaste säsongerna. Det är Lassi Lehtinen som är den stora skillnaden mellan lagen och som gör att jag tror att Modo kommer vinna den här matchserien.”

Nu var han ju inte direkt någon fantom i kvalet, men det var ändå länge sen vi värvade en målvakt som någon utomstående rankade så pass högt. Vi får hoppas att det blir bra!

3 gillningar

Som jag har fattat det hade Lassi spelat extremt mycket under säsongen. Orken kanske tog slut i kvalet, är ju trots allt bara människor. :slight_smile:

2 gillningar

Vad menar du? Att jag gjorde en Linus Fröberg :winking_face_with_tongue:?

2 gillningar

Står för en fin insats i vänskapsmatchen mot Sverige. Nollan med två spelade perioder.

1 gillning

Älskar rubriken! :winking_face_with_tongue:

14 gillningar

Varit lite snack om Lassis kvalitet så tänkte jag skulle bidra med min åsikt i frågan.

Många ser på Lehtinens GAA (2.85) och SV% (.907) och tvekar men statistiken kräver kontext.

Han har:

• Spelat flest matcher (40) och haft mest speltid i SHL.
  • Gjort överlägset flest räddningar (1095).

Det visar att han burit ett Modo som släppt till otroligt mycket skott. En hög GAA i det läget är naturlig, och hans räddningsprocent är ändå i nivå med flera andra toppmålvakter.

Han är en beprövad SHL-målvakt som håller hög nivå trots tuff belastning. Med bättre försvar framför sig i HV kan han bli riktigt bra nästa säsong. Oavsett så finns det inte ett lika stort OM när det gäller målvaktssidan, vilket är en uppgradering i sig.

Tack :bear:

11 gillningar

Någon som har hans xG-siffror?

Precis, Modo hade tillsammans med HV de sämsta försvarsspelen i SHL. Stora skillnaden i kvalet var att HVs lyfte sig lite och Dichow stod på huvudet medan Lassi var slutkörd.

Om Lassi får normal arbetsbörda kommande säsong så tror jag han kommer vara ännu bättre.

1 gillning

Ja exakt. Fanns inget annat lag som matchade sin förstamålvakt lika hårt som Modo. Inte i närheten. Snittet verkar ligga på ca 32 matcher för en förstemålvakt - inte 40. Matchar man så hårt så tyder det på att man inte har nåt förtroende för sin andrekeeper. Plus att man då riskerar att målvakten är slutkörd när det väl gäller.

Drömscenariot är väl ändå att ha två stabila målvakter som slåss om spaden?

2 gillningar

Bra intervju med Lassi

2 gillningar

Nämner endast Dichow . Så Hugo på läktaren kan vi nog slå fast.

1 gillning

Det känns verkligen jättebra med Lassi tycker jag. Intressant att han säger att det ska bli kul att ha dichow som kompanjon. Innan det är helt klart med hur det blir på målvaktssidan

2 gillningar

Sammanfatta?

1 gillning

:ice: Bakgrund och övergång
• Lassi Lehtinen lämnar Modo, som degraderades från SHL, för HV71, som klarade sig kvar efter kval.
• Lehtinen flyttar från Örnsköldsvik till Jönköping inför kommande säsong.
• HV71 visade tydligt intresse, och övergången blev klar några veckor efter säsongen.
• Lehtinen poängterar att han hade inga samtal med HV71 innan Modo-säsongen var slut, då han fortfarande var kontraktsbunden.
:brick: Säsongen med Modo
• Lehtinen beskriver säsongen i Modo som mycket tuff, både för honom och laget.
• Modo inledde svagt – första tio matcherna satte tonen.
• Laget kämpade hela säsongen för att undvika kval.
• Inför sista landslagsuppehållet spelade laget bra, men efter det ”hände något” och de tappade farten.
:gloves: Personliga prestationer och SHL-kvalet
• Lehtinen spelade bra individuellt under säsongen och inledde kvalet starkt.
• Trots det blev det förlust i kvalet mot HV71 med 2–4 i matcher.
• Han kände sig väldigt sliten och trött, vilket påverkade prestationerna mot slutet.
• Han var mest spelande målvakt i SHL (40 matcher) och tror att belastningen kan ha påverkat.
:brain: Reflektioner och känslor
• Lehtinen säger att han inte förstår vad som hände efter landslagsuppehållet – laget tappade momentum.
• Försökte hela tiden leverera, men fick inte ut sitt bästa spel i kvalets avgörande skede.
• Han vill inte skylla på någon eller yttre omständigheter – han gjorde allt han kunde.
:telephone_receiver: Förhandlingarna med HV71
• HV71:s sportchef Björn Liljander tog kontakt efter säsongen – då gick det snabbt.
• Lehtinen ville stanna i SHL, och såg HV71 som en stor klubb med potential.
• Han valde klubben för att han vill vara en viktig del i ett lag som kan ta sig uppåt igen.
:handshake: Samarbetet med Frederik Dichow
• Ser fram emot att dela målvaktsansvaret med danske Frederik Dichow, som han såg spela starkt i VM.
• Tror de kan komplettera varandra bra och bidra till lagets framgång.
:relieved_face: Reaktioner efter övergången
• Lehtinen påverkas inte av kritik eller reaktioner från fans – han läser inte svenska medier eller tidningar.
• Till skillnad från vissa tidigare lagkamrater (t.ex. Niederbach och Carlsson) påverkades han inte negativt socialt efter degraderingen – stannade i staden och rörde sig ute som vanligt.
:bullseye: Framtidsplaner
• Har skrivit på ett tvåårskontrakt med HV71.
• Vill ta en stor roll i laget, vara en ledare och hjälpa HV71 uppåt i tabellen.
• Inspireras av klubbens ambitioner och nyförvärv med stor potential.

22 gillningar

Dags att skicka Lehtinen till valfri amerikan för mediaträning?

Får hoppas att det lossnar lite när han är varm i kläderna.

Great group of guys. :check_mark:

1 gillning

Uppskattar när man som du har en bred analys och inte anser att några enstaka siffror är ett facit!

1 gillning

Vad var det som var så farligt? :thinking: