Tråden om #31 Joni Ortio

Vår nye finne måste ju få en egen forumdel!

Känns på förhand som ett stabilt målvaktspar med Ortio (ser honom som etta) och Gunnarsson.

Varmt välkommen till Sveriges finaste förening, Joni!


Den 31-årige målvakten har meriter både från NHL, KHL, NL och SHL och har de två senaste säsongerna haft förstaspaden i Barys Nur-Sultan från Kazakstan.

– Joni har under många år visat att han är en toppmålvakt i Europa med en hög lägstanivå och imponerande jämnhet. Han har erfarenhet från SHL sedan tidigare och kommer tillsammans med Jonas Gunnarsson bilda ett målvaktspar som ger oss trygghet och rutin, säger Kent Norberg, sportchef i HV71.

Förutom åren KHL är Joni Ortio noterad för 37 matcher i Calgary Flames i NHL och två säsonger med Skellefteå i SHL. Nu blir det en återkomst till Sverige med HV71 som ny klubbadress.

– Jag ser verkligen fram emot att komma till HV71 och ha Jönköping som hem de närmaste två åren. Jag har alltid gillat att spela i Husqvarna Garden med den inramningen som publiken skapar och det känns fantastiskt att nu få ha dem i ryggen, säger Joni Ortio.

Kontraktet med Joni Ortio gäller i två år.

FAKTA / ORTIO
Född: 910416, Åbo Finland
Moderklubb: TPS Åbo
Position: Målvakt
Plockar: Vänster
Längd/vikt: 186cm/84kg

Tidigare klubbar: TPS Åbo, Abbotsford Heat, HIFK, Calgary Flames, Adirondack Flames, Stockton Heat, Skellefteå AIK, Vityaz Podolsk, ZSC Lions, Barys Nur-Sultan.

Spelarmeriter: SM-silver 2018, Finsk mästare 2010

Länk: [url]https://www.hv71.se/article/9nnjal3is-3iaijd/joni-ortio-ny-malvakt-i-hv71[/url]

[size=150]Välkommen Joni. [/size]

Detta blir kanonbra, bra lag byggs bakifrån.
Jag gissade lite angående tröjnumret, ser ut som han kört 31 samt 37.

Såg nu att jag var tvåa på pucken med ny tråd om Ortio.

Admin får gärna ta bort denna tråd, tack.

Den 31-årige målvakten har meriter både från NHL, KHL, NL och SHL och har de två senaste säsongerna haft förstaspaden i Barys Nur-Sultan från Kazakstan.

– Joni har under många år visat att han är en toppmålvakt i Europa med en hög lägstanivå och imponerande jämnhet. Han har erfarenhet från SHL sedan tidigare och kommer tillsammans med Jonas Gunnarsson bilda ett målvaktspar som ger oss trygghet och rutin, säger Kent Norberg, sportchef i HV71.

Förutom åren KHL är Joni Ortio noterad för 37 matcher i Calgary Flames i NHL och två säsonger med Skellefteå i SHL. Nu blir det en återkomst till Sverige med HV71 som ny klubbadress.

– Jag ser verkligen fram emot att komma till HV71 och ha Jönköping som hem de närmaste två åren. Jag har alltid gillat att spela i Husqvarna Garden med den inramningen som publiken skapar och det känns fantastiskt att nu få ha dem i ryggen, säger Joni Ortio.

Kontraktet med Joni Ortio gäller i två år.

FAKTA / ORTIO
Född: 910416, Åbo Finland
Moderklubb: TPS Åbo
Position: Målvakt
Plockar: Vänster
Längd/vikt: 186cm/84kg

Tidigare klubbar: TPS Åbo, Abbotsford Heat, HIFK, Calgary Flames, Adirondack Flames, Stockton Heat, Skellefteå AIK, Vityaz Podolsk, ZSC Lions, Barys Nur-Sultan.

Spelarmeriter: SM-silver 2018, Finsk mästare 2010

Länk: [url]https://www.hv71.se/article/9nnjal3is-3iaijd/joni-ortio-ny-malvakt-i-hv71[/url]

Här tas inte bort något, men vi kan sammanfoga dem :sunglasses:

Nån som vet vilket nummer han kommer spela med på ryggen?

Hemsidan har visat 31 sen han blev presenterad typ :slight_smile:

intressant intervju.

Den helt klart mest intressanta intervjun av de nyanlända. Inte bara “great group of guys”.

Låter som om Joni är väl förberedd och kommer med rätt inställning. Nu gjordes intervjun aningen tidigt efter hans ankomst, men ändå bra.

Andersson711 har dock utropat Gunnar som förstamålvakt baserat på första ispasset så Joni får väl öppna båsdörren tills nyår iallfall :smiley:

Gunnar är solklar 1a efter premiären, flaggar även för att Gunnar skulle kunna vara ett alternativ i ”Foppa-position” i PP.
Grymt tryck i direktskottet!

Med det sagt, Ortio känns som helt rätt val för denna gruppen.

Gunnar spikade igen totalt i is premiären. Han såg otroligt tät ut. Mycket bättre än Ortio som lär få kämpa om första spaden.

Jösses :unamused: Tror nog inte man ska dra några som helst växlar av det lilla de tränat…

Efter första officiella framträdandet på is dessutom.

Stort jävla suck! Fan om dessa tomtar får en större roll på forumet igen… :confused:

Till Dovahkiin och Sir Ward.

Ni behöver läsa trådarna bättre. Det var ett skämt, ett uppenbart skämt som jag inledde, som sedan cementerades som skämt när Anderson711 skrev att Gunnar skulle spela på foppas position i PP.

Så är det någon som skall skärpa sig så är det ni.

ironi i detta forum funkar aldrig väl :slight_smile:

Ortio känns verkligen som en 1a målvakt som vi kan luta oss tillbaka mot eller är det bara jag som känner så?

Ett exempel igår då HV överhuvudtaget inte spelade bra, men Ortio stod och räddade oss ifrån en förlust och stängde igen totalt när det blev straffar.

Ortio var grym. Återigen: försäsong är inget man skall titta på för att bedöma en enskild spelare. Lex Stefan!

Ortio kommer vara vår i särklass viktigaste spelare under hela säsongen.

Joni Ortio känns som HV:s tryggaste målvakt sedan #1. Jag är imponerad!

Håller inte riktigt med här. Linus 2017 gav ett bättre intryck och Ortio gjorde visst en bra match här idag men tycker han sett ojämn ut tidigare på säsongen. Hoppas han kan motbevisa mig nu framöver och göra några riktiga kanonmatcher!

Dock hade Hv71 2017 ett försvar av klass från början samt otroligt duktiga centrar som gjorde defensiva jobbet. Ortio står i ett bottenlag och bär Hv71 ofta så i min bok är Ortio bättre so far.