Tråden om #31 Joni Ortio

Man ser tydligt hur Hjalmarsson hjälper våra målvakter, kommunicerar och engagerar i defensiven.
Detta har helt saknats tidigare under säsongen… Då Ortio sett väldigt ensam ut fram tills slutet av matcherna. Kolla intervjuer etc och jämför hans engagemang nu med då. Jag tror helt klart att “The Hammer effekten” visar sig mer än bara på isen.

Linus gjorde ett GRYMT slutspel och fick stäm som guidmålvakter kan få och föra sitt lag till guld. Och Ortio har kanske inte stått på huvudet riktigt än men han känns som en målvakt som har full koll på grunderna och ger trygghet. Även om han släpper en puck så består lugnet och metodiken. Men jag har sett Örebro och FBK borta, när resten av gänget spelade som skolpojkar och det ända blev 3-0 och 4-1 vilket var klart jämnare siffror än vad spelet förtjänade. Och sen igår. Så jag har kanske prickat in Ortios bästa matcher, men jag är väldigt nöjd.

Glömde posta denna kom jag på, ZAIK-fansen hade en fin banderoll åt Ortio när HV blev totlat överkörda för drygt en månad sedan!

Måste ge Ortio cred för att han styrt upp vårt Penalty Killing!

Bra siffror senaste tiden och det är tydligen Ortio som ligger bakom hur vi ska spela i den spelformen.

Sen Pelle och Lindbom som bestämmer vilka som ska spela.

Helt klart vår viktigaste spelare senaste veckorna, både på match och träning.

3 gillningar

Om det är Ortio som styrt upp vårt PK nu så undrar jag om han inte fick det för de förra tränarna.

Tycker HV’s PK spel har varit fantastiskt senaste tiden.

Hoppas att den formen han hittat håller i sig för då ser i vart fall jag en ljusning.

4 gillningar

1 gillning

Ortio har varit otroligt bra den sista tiden, och är väl egentligen den största anledningen till att vi gått så bra på slutet. Men. Hur mycket orkar han spela? Han får ju inte direkt stå och vila halva matchen. Senast han inte spelade är 26e januari.

Tror man kör med honom så länge vi har något att spela för (och så länge han själv känner att han orkar såklart). Därefter Gunnar i väntan på kval/sommarledighet.

1 gillning

Kung.

2 gillningar

Kung.

Adla.

Underbart att ha en matchvinnare i målet. Söderström och Liv var det väl sist vi såg nåt sånt här.

Hoppas han spelar lika bra sista 3 matcherna. I synnerhet dagens match. Då skriver han in sig i historieböckerna. Jävla kung! Heja ortio och hv!

3 gillningar

King Ortio! :heart:

Tack Joni! Från botten av mitt HV-hjärta :yellow_heart: :blue_heart:

1 gillning

Tack Ortio, bäst när det gäller och oerhört professionell rakt igenom.

1 gillning

Tack Ortio! Helt fantastisk!

Visst är han sajnad 23/24 också? Läste i nån annan tråd nåt käbbel om två målvakter och hit och dit?

Kontakt skrivet på två år.

3 gillningar

Ortio är den absolut bästa målvakt HV har haft sedan Stefan Liv. Söderström var grym de matcher han stod under guldserien, han var outstanding i slutspelet.

Men sett över en hel grundserie har vi inte haft en bättre målvakt sedan Livs dagar.

Man såg det här även när laget var som sämst. Man såg nivån. Fantastiskt att Ortio fick visa hur jäkla bra han är när allt skulle avgöras.

Minns inte om jag skrev det, men tänkte på Ortio lite som en Takko när han skrev på. Skulle gärna se en lovande målvakt som andrakeeper nästa sässe som får gå bredvid för att se och lära (precis som det var för Stefan Liv och Jonas Fransson med Takko). För Ortio kommer att vara given etta när vi drar igång nästa sässe.

6 gillningar