Tråden om #31 Joni Ortio

Vilka mål som han släppt in som inte kunnat räddas? Måste ju inte vara tabbar man släpper in för att det inte ska vara bra.

Är bara att kolla statistiken över tid, den ljuger verkligen inte.

Lika väl som vi ex har dåliga ass coacher så har vi också en dålig målvakt, tyvärr.

Målvaktssidan är en stor anledning till att vi ligger där vi ligger.

Hade vi haft en toppmålvakt hade vi legat högre upp i tabellen. Kolla bara vad som hände runt februari när Ortio var bäst i SHL.

2 gillningar

Tycker inte Ortio varit dålig, framför allt inte sen Lindbom tog över. Han har snarare räddat oss från ett antal givna mål på senare tid. Problemet är försvarsspelet, där man saknar förmåga att plocka bort spelare från returer etc. Så statistiken säger inte alltid hela sanningen. I mitt tycke bör man snarae lära sig hur man spelar i special teams. Med ett halvhyfsat spel där hade vi vunnit matchen igår.

3 gillningar

Vilken statistik? Räddningsprocent är som att bedöma spelare efter plus minus.
Målvakt i HV är omöjligt uppdrag just nu eftersom spelare får raka in returer ostört, lämnas obevakade i slottet och uppepå det enorma mängder spelvändningar med ojämn numerär.
Uppepå det får Ortio inte återhämtning på samma sätt som andra lags målvakter.

1 gillning

Några saker jag hade velat att Ortio jobbar på är:

Försöka komma ut lite mer, göra sig större. Många mål sitter högt upp över axlarna och då är han ofta rätt långt in i målet. Lite mer aggressivitet hade nog inte skadat.

Spela inte över så mycket eller sök upp spelarna i målgården. Stör mig rätt rejält på att han i mitt tycke spelar över en hel del. Vill inte vinna på näst intill filmningar.

Lite väl chanstagande i spelet med klubban ibland. Extremt små marginaler på passningarna som kan gå tok-fel. Större marginaler helt enkelt.

1 gillning

Man kan ju tro att målvakten inte påverkar någonting. Allt hänger på utespelarna. Klart det är ett samspel.

Kolla på honom runt februari. Grym och såg till att vi vann matcher vi borde torskat. För mig var han grym då och inte försvaret.

Tyvärr har han varit dålig större delen av tiden i HV. Att han gör snygga räddningar då och då, ja vem gör inte det?

Jag tycker det är märkligt att hela tiden fösöka förklara allting in i absurdum för att ens narrativ ska stämma. Likadant med Tedenby och Foppa, fel på allt förutom dem själva.

Strålman var grym tidigare och tappat lite på senare tid. Bara konstatera att det kan variera.

För mig, statistiken bevisar detta, har Ortio varit en av seriens sämre förstamålvakter under majoriteten av tiden i HV och är en stor orsak till våra dåliga resultat.

Runt februari var han bäst och den största orsaken till vår vändning. Är inte så jättesvårt och äras den som äras bör. Kommer Ortio upp och blir en snittmålvakt bland SHLs förstamålvakter statistiskt så kommer vi ta mer poäng, så enkelt är det.

Skulle vara väldigt förvånad om Lindbom är nöjd med Ortio och ens skulle vilja förlänga kontraktet. Nubben möjligen men inte Lindbom som ändå har lite koll.

Är också PP och BP statistiken fel? Gör Davidsson och Pelle ett grymt jobb med detta? Jag gillar Pelle men tycker tyvärr inte han lyckats alls.

Tycker Ortio varit bra. Det är inte där felet ligger.

Hade vi bytt Ortio mot Högberg hade vi varit i ett helt annat läge i tabellen. LHCs försvar var sannerligen inte bättre än HVs i inledningen av säsongen. Men Högberg höll kvar laget i matcherna och räddade poäng i match efter match ändå. Lite som Wesslau under hans första säsong i HV.

Ortio är verkligen inte den målvakten som vinner matcher upprepade gånger, även om laget hackar. Nån match här och där - visst. Men inte över tid. Med ett bättre och stabilare målvaktsspel så hade HV antagligen haft mellan 5 och 8 poäng till vid det här laget.

Sen finns det många andra som inte presterar på den nivå som hade krävts för att nå HVs egen målsättning, men Ortio är definitivt en av dom.

2 gillningar

HVs försvar var mycket bättre mot slutet av förra säsongen. Går inte att jämföra.

Att använda räddningsprocent är som att säga att vårt dåliga bp är Öneruds fel eller att vårt dåliga pp beror på Nick Shore.
Det är lagstatistik, du kan inte lasta en enskild spelare.

Däremot kan du absolut lasta våra tränare för det eftersom de ansvarar för just laget. Lite slående att du lastar Ortio för räddningsprocenten men tränarna för special teams.

Bra försvarsspel ger hög räddningsprocent genom lägre kvalitet på avslut och att spelare runt mål blir bortplockade istället för att ostört få slå pucken i mål.

Jag tror alla är överens om att vi inte har en vinnarmålvakt mellan stolparna. Det vi är oense om är nog vilken påverkan Ortio haft på årets resultat. Jag menar att det finns andra faktor som har en större negativ inverkan än Ortio. Ta gårdagens match som exempel. Vi är så otroligt blöta när det kommer till avsluten. För att inte tala om PP. Vi har inte gjort mål på, vad är det, 6-7 matcher i den spelformen? Det är så otroligt dåligt. Ortio gör ingen bra match igår, absolut. Hade han gjort det bättre hade vi vunnit. Men hade samtidigt offensiven gjort sitt jobb hade vi vunnit mot Luleå med en 3-4 mål.

Och vad gäller defensiven. Ortio, och även Brattström när det begav sig, har nog ett av SHL:s mest otacksamma jobb. Jag menar. Spelar du i HV får du räkna med att dina egna backar åker in i dig och förhindrar dig från att göra ditt jobb (läs Maalathi)…

Missförstå mig nu rätt. Jag försvarar inte Ortios prestationer. För nej, Ortio är inte speciellt vass. Ja, vi behöver nog en målvakt som på riktigt kan konkurrera med honom. Ja, han måste höja sig. Nej, han ska inte få nytt kontrakt.

3 gillningar

Jag ser det enda framåt nu är att låta han vila och hoppas Dichow är sugen på revansch! Han har åtminstone en större uppsida än Ortio!

Du gör det igen.

Att Ortio var bra runt februari var försvarets förtjänst. Håller inte med, Ortio blev klart bättre och jag tyckte han var grym. Bevisligen bäst i ligan under den perioden och jag tycker han ska ha cred för det. Jag tror att en målvakt gör skillnad och inte bara försvaret, även om det givetvis påverkar.

Jag håller med Shitkicker, med en bra målvakt hade vi haft mer poäng. Tycker faktiskt det är självklart. Tycker också att det säger en hel del om HVs problem när det finns fans som är nöjda med Ortios prestationer och tycker han gjort det bra trots långt under 90% och rankad som nr 17 i SHL.

För mig lite liknande de som tyckte Nubben räddade oss kvar förra säsongen och tyckte han gjort det bra. Värd att få fortsätta, samma typ av slutsats. Jämför inte katastrofNubben med Ortio utan slutsatslogik.

Svårt att se Ortio påverka PP. Däremot BP påverkar han och är en del av det dåliga BP.

Vi tycker bevisligen olika. Jag hoppas han inte får förlängt. Alldeles för dyr för att prestera i bottenskiktet av SHL. Hoppas vi går för en målvakt som presterar minst som en snittmålvakt i SHL, förstamålvakt.

1 gillning

Ortio ska ha en eloge för att han ställer sig i mål för det här skitlaget som hänger ut honom match efter match.

2 gillningar

Ett billigt mål vid 2-1 och genomklappning men innan dess tar han två frilägen och flera närskott bland annat ett från slottet efter Seppäläs bjudning.
Jag hade lackat ur fullständigt om jag var Ortio. Fattar inte varför inte Dichow fick komma in vid 4-1, han behöver matchträning.

Enda anledningen jag kan tänka mig att man inte spelade dichow från början idag var för att man visste hur dåliga vi är borta och vill ge han en hemmamatch för att få komma igång på ett bra sätt. Ortio behöver uppbackning nu, det är tydligt att det här sliter på honom mentalt. Vore konstigt annars.

Så vi lägger mest pengar i hela sverige på spelare, varför kan inte vi ha en bra målvakt. Då menar jag inte en målvakt som har “cool” historik från NHL för flera år sedan och häftig mustasch. Utan en målvakt som faktiskt har statistiken med sig, Ortio är under snittet (Även i ZAIK). Ändå står HV och tror han kommer blomma ut 32 år ung.

Åh du milde…

2 gillningar

Jag trodde stenhårt på honom när han värvades men ack så fel jag, och Nubben, hade.

Förutom veckorna runt februari då han var enormt bra så har han varit svag tyvärr.

Håller inte att ha under 90% om vi ska till slutspel. Skärper han inte till sig under andra halvan av serien så är det ett ovisst kval som väntar.

Då känns det inte jättetryggt med Ortio i kassen mot IKO.

Han är på tjugonionde, 29!!!, plats i målvaktsligan och det är alldeles för dåligt, inte en chans att undvika kval om Ortio inte steppar upp ordentligt.

Han är alltså näst sämst av alla målvakter i hela SHL som stått någon match överhuvudtaget.

Vem som är på plats 30 och solklar jumbo tror jag ni vet redan. Gemensam nämnare för båda är Nubben.

Jag tror att det är unikt att ett lag innehar plats 29 och 30 i målvaktsligan efter halva serien. Rekord som nog är omöjligt att slå. Klubbens båda målvakter som spelat i SHL är alltså sämst av alla inom SHL.

1 gillning

Det är fan sjukt!!! Och återigen vems fel är det??

När vi jagade en målis så vem tog Nubben in… (Trumvirvel)… Jo en inte ens allsvensk målvakt som hade historia från (Trumvirvel igen) Gissa… Jo TIMRÅ Fucking jävla TIMRÅ igen.

Denna karln ska inte stå i buren om vi ska ha en chans i kvalet. All ära till Ortio för förra årets insats i slutet, men man måste vara jämn över en hel säsong. Duger inte att vara bitvis okej. För stunden skulle jag hellre ta hem Gunnar igen än att låta Joni fortsätta :confused:

1 gillning

Lider med Ortio. Ingen bra insats idag.
Fått stå mest av alla första målisar och har inte fått vila huvudet och kanske är mentalt trött. Det är vad jag hoppas.

Normalt sett gör han ju inte 3 såna missar.

2 gillningar

Tycker han släpper 1-3 lite väl enkla mål varje match…

3 gillningar