Jag gillar Ortio, men vi behöver en ny målvakt. Ca 87.5 i räddningsprocent över så många matcher är sällsynt dåligt. Innebär att vi i genomsnitt startar matcherna med -1 jämnfört med motståndare med en godkänd/hyffsad målvaktstatistik. -1,5 mål mot lag med väldigt bra målvaktstatistik.
Går Dichow sönder så ligger vi riktigt illa till alltså. Även om Ortio lyckades stå ivägen för några puckar i Göteborg igår så hade man hjärtat i halsgropen flera gånger då ortio i tappade positioner och sprattlade runt i buren utan att det verkade nödvändigt. Givetvis otroligt tungt för laget att inte känna att det går att lita på målvakten också.
På med spenderarbyxorna och ta in en målvakt till! Ortio borde gjort sitt nu.
Lite konstigt att de inte förklarar vad statistiken betyder. Men de tittar väl på hur många farliga målchanser målvakten har fått emot sig under säsongen och hur ofta det i genomsnitt brukar bli mål vid såna målchanser.
Säg att 10 procent av de farliga målchanserna brukar resultera i mål, då är det 90 procents sannolikhet att målvakten räddar. Om Ortio har fått 100 farliga målchanser emot sig så borde han, enligt förväntan, rädda 90 av dem. Men han ligger i stället långt under det förväntade antalet räddningar.
Har dock inte stenkoll på hur en farlig målchans definieras, men jag tror att de väger in t.ex. avstånd till mål, om målvakten är skymd, vinkel som skottet avlossas ifrån osv. De verkar ha tillgång till väldigt detaljerad data så jag tror att det går att separera målvaktens insats från försvarets ganska bra ändå.
Det statistiken inte tar hänsyn till är uppkomsten av chanser, farligheten av ett skott beror ju till stor del på hur det uppkommer.
Läste en debatt utifrån hur statistiken användes i NHL och målvakter vars lag tappade markeringar, gav bort pucken i egen zon och släppte 2 vs 1 och 3 vs 2 hamnade orättvist långt ner i statistiken.
Ingen statistik ger en rättvis och “sann” bild utan att kombineras med att faktiskt titta på hur det ser ut.
Nu har ju Ortio varit riktigt skakig, men 0-8 matchen t ex gör det säkert lite extra illa.
Intressant! Har du länk till den diskussionen får du gärna posta?
Det verkar väl inte finnas någon enhetlig definition av xSaves, så alla gör nog lite olika. Men trodde att själva syftet med måttet var att försöka urskilja målvaktens prestation genom att titta på räddningar vid ‘öppna’ målchanser. Men det är klart, om läget uppkommer genom att en försvarare tappar pucken väldigt nära mål så att motståndaren kommer fri så är det svårare än ett rent friläge där målvakten får mer tid att förbereda sig. Men länka gärna om du minns var du läste! Tycker att det är ett intressant ämne.
Ortio är för dålig och då menar jag sett över hela hans tid i HV, storspelade denna perioden förra året ja men alltför svajig sett under lång tid… vi hade nog kunnat haft Larmi för hans pengar, för det är vad han kostar MYCKET.