Tråden om #31 Joni Ortio

Var tusan har du sett någon som vill förlänga med Ortio?

2 gillningar

Gissningsvis på Facebook. Där är väl fortfarande allt guld och gröna skogar och spelarna löser det här tillsammans med oss om vi bara hurrar tillräckligt högt.

1 gillning

Härinne är det nog ingen som vill ha Ortio en ytterligare säsong. Vi måste ha en förstekeeper, det har vi inte haft på ett bra tag.

2 gillningar

Nej, här inne är det ganska hockeykunniga skribenter.

En hel del på FB och X faktiskt.

Bara Mattias Ek som vill ha kvar Ortio av vad jag läst.

Här inne vill inte någon ha nån :joy:

2 gillningar

Ev. kontroversiell åsikt:
Om Ortio kan tänka sig ett kontrakt i nivå med andramålvakt vill jag ha honom kvar.
Den här säsongen var katastrof, året innan räddade han oss. Målvakter är 1/4 talang, 1/4 försvarsspel, 1/4 tränare och 1/4 vodoo.

Kan han bara lugna sig i målet med ett nytt försvar är han en erfaren backup och ett lika gott val som vi kan jaga rätt på från annat håll.

Nej. Ortio är ingen bra målvakt öht.
Då har jag hellre två ungtuppar i form av Dichow och Alnefelt

13 gillningar

Alnefelt vore jag också nöjd med som backup.

2 gillningar

Aldrig mer ortio i hv. Han är slut som målvakt. Han fick tusen chanser under säsongen och var alldeles för dålig. Övertygad om att glifford/erliden hade gjort ett minst lika bra jobb. Satsa på Dicken till nästa år som förstamålvakt.

8 gillningar

Ortio har snart kritat på ett nytt kontrakt. Lindbom kommer fixa det.

Nej! Ortio ska inte va kvar.

Ortios 87.4% är alltså den sämsta siffran en förstemålvakt i SHL/Elitserien har haft sedan säsongen 00/01 då Petter Sandström och Petter Rönnqvist var snäppet sämre.

10 gillningar

Kanske nytt jobb på TV4 då? :fire::smiley:

1 gillning

Beslutet att ändå ställa honom i mål i den första kvalmatchen är egentligen tillräckligt för att slå fast att Lindbom inte har den fingertoppskänsla som krävs av en tränare.

Man valde alltså mellan en målvakt som varit hyfsat i zonen och en som har de sämsta siffrorna sen Hedenhös, och ändå lyckades man inte landa i rätt beslut.

14 gillningar

Lindbom värderar erfarenhet väldigt högt. Det var därför han lär Ortio stå och det var också därför han värvade Nubben.

1 gillning

Det här med erfarenhet är lite som med kontinuitet i dagens HV.
Att din erfarenhet består av att underprestera gör inte att den värderas lägre på samma sätt som att det är viktigare att fortsätta göra dumheter (kontinuitet) än att förändra.
HV behöver människor som kan tänka och göra nytt. När vi börjar se positiva resultat kan vi prata om kontinuitet.

Vi var ett mål i sudden death från att åka ur. Dichow gjorde en fantomräddning innan spelet vände och HV tog matchen i sudden.
Så små var marginalerna och att ställa Ortio match 1 hade extremt stor del i det.

5 gillningar

Hejdå Joni, tråkigt att han inte fick det att fungera denna säsongen.

In med en junis bakom Dicken nu!

3 gillningar