Tråden om #32 Gustaf Wesslau

Tråden om # 32 Gustaf Wesslau.

En grym målvakt som vi kommer att ha nytta av under de kommande säsongerna :smiley:

Känns sjukt gött att ha Gustav mellan stolparna denna säsongen! Känns sjukt stabilt jämfört med förra säsongen.

Jag tycker att vi har en mer än dubbelt så stabil målvakt denna säsongen kontra förra. Utav det som #32. G.Wesslau visat hittills i ET så tror jag personligen det kommer bli 1 riktigt bra säsong i ES. Han kommer egenhändigt vinna matcher åt oss. Han har haft ett sjukt bra sammarbete med backarna hittills.

- - - - - - - - - - - -
Edit: Gjorde ett tillägg :slight_smile:

Väldigt bra värvning av Stillman. Och Wesslau som är en erkänt bra målvakt även när det gäller kommer ge bra trygghet där bak vilket ger backarna mer självförtroende och spelet byggs ju bakifrån så… absolut, detta kan bli riktigt bra!

Jag har i och för sig bara sett 1 match och det var den som gick på tv. Men jag blev väldigt imponerad samt allt gott man har hört från andra verkar det inte finnas någonting att klaga på. Riktigt förväntansfull framförallt att elitserien ska börja igen men också se Gustaf briljera :smiley:

Har bara sett HV-LHC matchen i år, men vilken skillnad mot förra året. Wesslau agerar lungt, kontrollerat, och pucken låses och de få returerna hamnar där de ska (D.Larsson lyckades på något konstigt sätt alltid släppa returer och dessutom få dem att studsa rakt upp i slottet).
Daniel Larsson vann inte en match åt HV i slutspelen.
Wesslau kan spika igen.
Det är skillnaden mellan kvartsfinalförlust och SM-guld. :smiley:

Har sett alla träningsmatcher som vart på hemmaplan, Gustaf har stått 2 av dessa och sett mycket bra ut i bägge de matcherna, väldigt stor skillnad mot i fjol. Men de är ju bara träningsmatcher för han med som alla andra, men de bådar gott!

Det är sjukt skönt att ha fått in en stabil FÖRSTAMÅLVAKT mellan stolparna igen som verkligen spikar igen när det behövs!

I statistiken står det räknat att Wesslan har spelat 5 matcher i ET, men visst var det Gunnarsson som stod mot Kalpa? Lade märke till det då jag minns att HV-målvakterna inför Kalpa-matchen hade 100, 96 resp 95.9 i räddnings %… Inget som spelar så stor roll tycker jag kan inte, men rätt ska vara rätt : )

Enligt L-G Jansson på radiosporten har Hv bästa målvaktsparet i serien.
Men skamligt att man inte vet att han heter Jonas Gunnarsson och inte Jonas Fransson om
man nu ska vara expert!

Man såg tydligt att något hände med Daniel Larsson när han kom till HV71, han klarade inte av pressen som ställdes och den stressen han fick i pressade situationer var nog kanske för mycket för han? 1 omänsklig match gjorde han under alla dom matcherna jag såg under dessa 2 säsonger. I Gustaf får vi en “färdig” målvakt som bara kan bli bättre, att Gustaf är så lång och ändå spänstig gör det bara bättre för HV71s försvar då han täcker målet otroligt bra och är följdsam i hans analyser av spelet kring eget mål. Klockren värvning - det är bakifrån man börjar så att säga :wink:

expressen.se/sport/hockey/el … ng-av-oss/

Davidsson berömmer Wesslau :smiley:

Har en mycket god känsla angående Wesslau…han känns som en grymt formanpassad pusselbit i årets HV71!!!

Han kan mycket väl vara den som leder oss till guldet igen och verkligen fylla igen tomrummet efter Stefan…

Idag kl 13.00 kan vi chatta med Wesslau och Nyström :slight_smile:

Intervju med Gustaf expressen.se/tv/sport/elitse … unt-ledin/

Kul krönika om Wesslau av Nyström på Expressen, expressen.se/sport/kronikore … r-sm-guld/.

Även om han måste missat lite i sista meningen nedan…?

Wesslau ger ett mycket bättre intryck (läs: större vinnarskalle), än vad Larsson gjorde när han kom.

Intervju med Wesslau:
hockeysverige.se/article/1350685 … overhajpad

Verkar vara en riktigt go och ödmjuk kille! Hoppas han spikar igen fullständigt under hela säsongen!

Lite efter är jag kanske. Men när man såg matchen i torsdags mot ja ni vet… Dansbandfjollorna från urskogen.

Jag tror HV har hittat en riktig guldmålvakt här. Han va ju grym i torsdags.

Om Gustaf håller sig frisk och inte drar på sig någon skada kommer han vara otroligt viktig för oss i år!
3 matcher, 3 insläppta mål och 96,4 % i räddningsprocent (om jag inte räknat fel) säger sig självt. Hoppas han kan hålla denna form hela säsongen!