Man kanske borde ringa upp Luleå igen och försöka lösa Engsund affären.
Kalla tillbaks Landen?
Oscar är totalt iskall.
Vill han ens vara här?
Att han inte vill vara här är väl uppenbart eftersom han sökt sig till Luleå. Frågan är om han gör sitt bästa nu i HV? Hoppas verkligen det.
Jag tyckte att han gjorde en kanonmatch idag. Vann många närkamper, sargkamper och lyckades spela fri pucken flera gånger under press.
Tycker generellt att han fick en svacka efter att ryktet kom ut i 3 matcher och har sedan dess sett riktigt stark ut.
Abbott och Engsund planterade bara ryktet för att flytta mediafokus från viktiga affärer, så hv i lugn och ro kunde värva Laleggia, Liljander o co.
Tycker Oscar gör en bra match idag. Rejäl och lugn. Fortsätt så!
Han höjde sig och slutar totalt sett på plus. Enligt mig var dock hans första period bedrövlig, förlorade dueller och tog långsamma beslut och spelade fast sig i egen zon flertalet gånger.
Det finns både 1 och 2 växlar till innan vi ska vara nöjda med Engsund i min värld.
Håller helt med. Han tillsammans med säppälä har varit våra sämsta backar senaste två matcherna. -2 på både engsund och säppälä igår. För segt backpar helt enkelt.
Det här är verligen ingen toppvärvning tyvärr. Fyraårskontrakt med en lön som är norr om 200K är ju inget bra tyvärr. I min ranking över HVs sämsta kontrakt så kämpar han om en medaljplats tyvärr.
Tedenby solklar etta, pga fyra år, över sämst kontrakt och Tikka lika solklar tvåa men sen är det tufft om tredjeplatsen. Engsunds fyraårs och Nybergs treårskontrakt är de som ligger bäst till. Dessa fyras kontrakt är nog de som Liljander tittar på att bli av med är min gissning.
Engsund har lön och roll som en försvarsgeneral men är långtifrån detta tyvärr. Känns inte tryggt när han är inne och man är orolig när han har pucken. Viggo skulle nog kunna ersätta honom nästa säsong utan problem.
Känns som om väldigt många HV fans, mig inkluderad, hoppas att Luleå tar över hans kontrakt. Skulle vara suveränt om Luleå gjorde detta och vi kunde spendera pengarna på ett bättre sätt men är nog ett önsketänkande. Vi lär nog få ta en del av kostnaden tyvärr om det blir ett klubbyte.
Den ena spelaren här skeppade vi till HA, den andra ville vi inte skicka iväg till Luleå.
Det är inte alla beslut som är helt enkla förstå alltid.
(Och jag vet att stats inte visar hela bilden av vad en spelare bidrar med.)
Backklippan:
Ungtuppen som inte duger i SHL:
Har varit ganska kluven när det gäller Oscar. Visst, han kan spela rejält ibland, men är inte den sheriff jag hoppades på. Och hans spel med pucken är egentligen för dåligt.
Igår t ex, hade han pucken under kontroll för att skicka den ur zon, men gör det inte bättre än att den går till en malmöback. Mindre än 10 sek senare gör Malmö 1-0. Helt och hållet Oscars mål.
Man borde allvarligt överväga att ta hem Hugo Fransson och sälja av Oscar till Luleå. Tycker inte han gör en positiv skillnad, tyvärr.
CA60, CA60 Rel och GA60 Rel vill man väl ha så lågt och negativt som möjligt?
Det ser ju ut som garanterat mål i baken när Hugo är på isen. Eller är skalan vänd för dessa mått?
Vem är ungtuppen?
Oscar är mycket uppskattad i Luleå, och de har väl haft problem med att spelare vill stanna där under lång tid. På sättet Bulan spelar hockey så kan nog Engsund höja sig några snäpp också. Jag tror inte det är omöjligt att de tar över kontraktet rakt av utan pengar emellan efter säsongen. Hans ledaregenskaper kan bli viktiga när Omark och Gustafsson snart lägger av.
Om du tittar på de detaljerade bilderna så är det uppenbart att det inverteras i spindeldiagrammet.
Hugo Fransson
Oskar i Luleå
Oscar i Oskarshamn
Oscar i HV
Man börjar ju förså vad den där längtan norröver kommer ifrån.
Säger det igen
Spelare som gör bra ifrån sig i en viss klubb behöver inte göra lika bra ifrån sig i en annan. Kanske Luleås sätt att spela sitter så djupt rotat i ryggmärgen på Engsund att det helt enkelt inte klaffar någon annanstans på samma nivå
Han käkade ju fan 26 minuter per match och var stabiliteten själv när han lirade hos oss
Kan säsongen i Oskarshamn stukat honom så mycket att han helt plötsligt är så mycket sämre?
Så gammal är han inte ännu heller.
Samma med Brännström alltid farligt när han var på isen!
Radar-diagram ser ofta bättre ut med bra medspelare.
Att han ser så mycket bättre i Luleå än i Oskarshamn / HV kan förstås bero på att Luleå den säsongen var ett betydligt bättre lag än Oskarshamn / HV.
Jo det med
När Oskar var som bäst i Luleå släppte vi in minst mål i med ligan tror jag
Möjligt. Men det är ganska tydligt att han inte har presterat som förväntat ens om man jämför med fjolåret i seriens sämsta lag. För inte hade han en bättre omgivning där än i HV i år.