Tråden om #32 Oscar Engsund (A)

Det där tror jag att du har helt rätt i LuleHF. Men då är det ju för mig svårt att förstå att Oscar och Isac vill lämna Luleå om det inte är för hemlängtan, vilket det förmodligen är. Vad jag har ännu svårare att förstå är varför Oscar vill flytta tillbaka mitt under säsong, givetvis är han en hockeyspelare som vill spela på en så hög nivå som möjligt. Att flytta fram och tillbaka och i det här fallet 120 mil känns konstigt, nu vet jag inte om Oscar har barn men förmodar att har det. Då är det ju inte jättesmidigt att bara bryta upp mitt i vintern. Jag skulle bli oerhört förvånad om Oscar flyttar upp till Luleå igen, i varje fall med familj och särskilt inte under säsong.

2 gillningar

Tre barn har Han väl, den äldsta började skolan i höst tror jag.

Tror också att det var skillnad i Luleå när det var många defensiva backar. Nu spelar han med Seppälä, som visserligen också är defensiv, om än inte så skridskostark. Tror inte det är fördelaktigt Oscar att så mycket av det defensiva hänger på honom.

Om Engsund inte kan bära ett backpar defensivt, vad kan han då?

Engsund skapar chanser för motståndarlaget genom att skicka iväg pucken som en granat i egen zon. Han rör sig så långsamt att han ofta blir fastcheckad.

Hans bästa egenskap är att bli träffad av pucken framför eget mål.

Som motståndare skulle jag vara glad varje gång Engsund är på isen. Snacka om sårbarhet. Dumpa pucken och om Engsund hinner först slänger han iväg den och chansen att etablera tryck är stor.
Om man har yta att åka på är det bara att hålla i pucken och Engsund är chanslös. Backar han så får du oceaner av tid och yta, om han stöter kan du lätt dribbla förbi. Engsund erbjuder alltid motståndare 3 goda alternativ.

Han klarar inte av rollen han värvades för och passar uruselt in i lagbygget.

Engsund kan absolut fungera bättre i ett lag där centrar och forwards tar större defensivt ansvar. Men vem betalar för en spelare som måste bäras av andra?

Ring Luleå och försök få till en deal där Engsund avstår lite av lönen.

2 gillningar

Engsund spelar just nu på en nivå som Gustavsson eller Landén också kan göra. Då är det vansinne att slanta 240k/mån.

3 gillningar

Jag tror att Oskar helt enkelt saknar den hockeyn Luleå spelar där han vet att han passar in och känna att han får prestera på den nivån han själv vet att han klarar av

Det är klart det inte är roligt att spela i ett lag där man själv känner att man inte får ut samma som man fick någon annanstans

Sen har ju både han och familjen sagt att dom trivdes fantastiskt bra i Luleå och att det var nära att det blev Luleå igen inför den här säsongen

1 gillning

Givetvis är det så också

Forwards och Centrar behöver ta ett mycket större defensivt ansvar i Luleå än i många andra klubbar

Engsund hade ju sin roll i laget han fick mycket ansvar i PK och tillsammans med kapten Gustavsson spelade han absolut flest minuter i laget och i ligan tror jag.

1 gillning

En backarnas Tommi Tikka så att säga😅

3 gillningar

Pucken studsar alltid in i eget mål när den träffar Tikka så Engsund är bättre.

2 gillningar

Verkar som om Engsund är en spelare i 150K i månadenklass.

Bulan gör honom till en 250K spelare och blir en stabil försvarsgeneral med mycket speltid, nyckelspelare.

AB gör honom till en 50K spelare som vi kan ersätta med en junior utan problem, säkerhetsrisk.

Lite så verkar det vara, lite överdrivet. Tar Luleå över hela hans kontrakt från typ 1 maj så är det väldigt överraskande och oväntat för mig.

Jag har svårt att se att Luleå tar över kontraktet med 240k månaden när man nyss förlängt med Sellgren samt diskuterar förlängning med Laaksonen båda två är dyrare backar än vad Engsund är

Allard får förmodligen inget nytt kontrakt dock och han ligger däromkring skulle jag tro så skulle kunna finnas en öppning där då.

Hur bra är Allard?

Jämfört med förra säsongen så är det ju som natt och dag där har han verkligen gjort sig själv upprättelse men han är nog ändå inte på den nivån som han har förväntats vara tror jag.

Han verkar ligga 4a i backarnas poängliga nu och snittar 19 minuter per match

Han har bra offensiva kvalitéer men tycker han saknar lite av det defensiva som det här laget skulle må bra av, en riktig defensiv general.

1 gillning

Ok, tänkte lite löst om det vore något för HV nästa säsong men det känns som att det räcker med renodlade offensiva backar för oss som inte heter Joey LaLeggia.

1 gillning

Jag tycker inte att Engsund bara kan skylla på laget han spelar i. Hans egen prestation är för dålig och det syns både i siffror och på isen.

Antar att Viggo tas hem för att kunna sätta press på honom och kanske peta honom. Det lär han göra lätt i nuläget. Landen och Fransson lika så.

1 gillning

Trodde mycket på Engsund inför denna säsongen, att han skulle vara en stenhård sheriff där bak och göra livet surt för alla som kom i närheten av målet… .den karamellen känner jag mig snuvad på.

4 gillningar

Hoppas Luleå tar han, ändå Fröberg som är sportchef där så…Nog mycket möjligt.

3 gillningar

Tycker ändå han varit den där sheriffen i vissa matcher men väldigt ojämn.

När han spelar ihop med 55 så blir de tydligt att dom har svårt med puckspelet. Måste spela med någon skicklig som kan stå för jobbet med puck. Typ Hallquist.

Men absolut , trodde med han skulle vara bättre faktiskt.

Vill Luleå ha Engsund och han är villig att göra den flytten (Vem FAN bosätter sig frivilligt i en mörk dynghåla?) så hoppas jag verkligen inte att Liljander står i vägen. Det där kontraktet kommer bita oss stenhårt i arslet annars

3 gillningar

Engsund ska stanna hoppas jag för utan han är vi svaga i defensiven