Tråden om #32 Oscar Engsund (A)

Den gamla Engsund är precis vad Luleå saknar nu i alla fall en defensiv tuff back
Men tiden får utvisa om det ens blir en verklighet att han anländer.

Senast iförrgår sa Engman så här i Norrbottens media

De försökte med Oscar Engsund, men fick nej av HV71, nu verkar det som att Luleå Hockey kommer slutföra säsongen med det lag de har.

– Sannolikheten att vi hittar en spelare som är tillräckligt bra för att ta en plats hos oss är låg, för det finns inte så många på marknaden.

vi känner oss nöjda med det lag vi har. Värvningar påverkar också hierarkin i laget, och det är inte säkert att saker hade förändrats till det bättre av en, säger vice sportchefen Ulf Engman.

Man undrar ju hur Luleås bud såg ut. Försökte de sig på att HV skulle ta del av lönen så förstår jag att Abbot sa nej.

Ja man hade gärna varit en fluga på väggen när dom där telefonsamtalen äger rum :smiley:

1 gillning

Skillnad mot när vi hade N*bben. Han hade gärna dragit alla detaljer om någon frågat :joy:

4 gillningar

Petar in en egen liten tanke här. Jag tror absolut han kan växla upp gsnskq mycket och bli exakt som han var i säsongerna i Luleå. Minns (vissa/få) av dessa matcher där han gick hårt på kropp och spelqde intensivt. Frös pucken bra och hitta spel ut från egen zon. Jag tror helt enkelt inte att vårt spelsystemet passar hans sätt att lira.

Men detta är bara taget från huvudet på mig själv. Skulle OE kunna få komma upp i nivå (trots annat lag), så tycker jag att en lösning borde intressera båda klubbarma men framförallt OE själv.

1 gillning

Vill minnas att jag läst någonstans att Luleå var beredda att ta över hela kontraktet men att HV också krävde en ersättning utöver det vilket inte Luleå var beredda på att betala.

1 gillning

Precis detta har jag pratat om tidigare också, att Luleås sätt att spela kanske sitter så djupt rotat i ryggmärgen på Engsund och det bara är på det sättet han kan göra sig själv rättvisa och det sättet lirar inte alls i HVs system att spela hockey.

jag tror det kan ligga nånting i det

1 gillning

Så är min analys iallafall… Jade hellre haft Engsund kvar men med spelet han hade i Luleå :sweat_smile:
Mem för allas parter kanske bytet gynnar OE och Luleå mer än vad vi vinner på det om man kontraktet tas över i sin fullhet och vi får mer pengar i kassan :roll_eyes:.

3 gillningar

Sedan HV drog sig tillbaka och oftare kör uppställt styrspel i mittzon istället för tokforecheck och igelkottsförsvar i försvarszon istället för att tokrusa in i sargerna så borde det väl passa Engsund. Det är inte helt olikt Luleå. En skillnaden är möjligen längre längd på passen uppspelet.

Om LHF:s bud var lägre än Engsunds lön och Engsund faktiskt vill genomföra flytten är väl det enda rimliga att Engsund självmant går ner i lön och täcker mellanskillnaden.

Skulle dessutom se att han inte spelar mot HV denna grundsäsongen (är väl bara en match kvar mellan lagen).

2 gillningar

Tror faktiskt inte Liljander vill släppa Engsund under pågående säsong. Vi är trotsallt fortfarande i ett väldigt prekärt läge där kval fortfarande är att skrämmande men klart möjligt scenario. Även om Engsund varit en besvikelse så är frågan vem av våra defensiva backar som varit bättre?

Räknar vi in Day som defensiv back så är svaret ja baserat på senaste 10 matcherna men ett rungande nej innan det. Sjöholm är fortfarande väldigt mycket upp och ner i prestation, han är inte en go to guy när vi ska försvara ledning ännu i min bok. Seppälä tycker jag har varit svag på slutet, och hans rygg kan helt plötsligt ge upp och då är säsongen över.

Engsund spelar trotsallt varje match och har varit ganska bra när han spelat med Hallquisth men väldigt svag ihop med Seppälä. Jag tror vi tar en risk om vi släpper Engsund nu, och det vågar inte Liljander göra eftersom vi fortfarande löper risk att åka ur SHL.

Efter säsongen däremot kommer vi försöka bli av med kontraktet.

3 gillningar

Fast Engsund är inte en bra defensiv back. Han är en dålig back som fastnar i egen zon. Han kan inte försvara egen blålinje eller nå dumpade puckar snabbt nog.
Vinner han puck så är det 50-50 om han spelar till en mot- eller medspelare i pressade lägen.

På samma sätt är inte Tikka en defensiv center utan en center som blir utspelad. Visst, han täcker skott men hur hamnar han i den situationen?

Laleggia, Day, Sjöholm, Fransson, Alsing och Hallquisth är garanterat mindre skadliga för laget. Sedan har vi bubblare som Landén och Gustafsson.

Seppälä hade en kortvarig bra period men är typ som Engsund.

3 gillningar

Spontant tror jag det är kombon Engsund/Seppälä som är felet. Båda hade troligtvis blivit bättre med annan backpartner som kompletterar dem snarare än att de har likvärdig spelstil.

15 gillningar

På riktigt? Har inte sett sekvensen i efterhand. Ger han dom skott i slottet med 20 sec kvar? Rutin?

Nej, det var mindre än så…

Ge han till Luleå illa kvickt och spela Viggo, sen använd pengarna till en första målvakt

4 gillningar

Du kan gott dra till luleå NU

Förlåt men detta är för dåligt. Tack och hej.

De känns som kvällens indianare va droppen för ett par stycken synligt åtminstone. Att se spelare i den åldern men särskilt med hans erfarenhet av nära 500 SHL matcher slå den passningen oavsett tid i matchen är skrämmande.

Jag själv hade föredragit att hålla i den och skulle de bli oroligt så hade man ev hunnit spela slut på tiden alternativ dra lagom hård rensning för att undvika icing tex.

5 gillningar

Bänka!

1 gillning