Tråden om #32 Oscar Engsund (A)

Och vi har även Viggo Gustafsson på lån i Timrå som vi kan kalla hem

2 gillningar

Ja , det är farligt att räkna in Seppälä som en ordinarie back - känns som det fortfarande är problem med ryggen eller nåt då han inte spelar full tid.

Fransson kan definitivt ta hans plats men skulle vilja att han höll sig på lite på mattan och inte tar onödiga risker .

Nyberg har tyvärr inte alls gått så bra , ibland ser han bra ut , men hans plusminus är ingen vacker syn

Yes! En prominent hockeyjournalist.

1 gillning

Japp, glömde honom. Vi är självförsörjande på backar :slightly_smiling_face::+1:

Så grymma juniorbackar som vi har så ska vi bara ta in spets utifrån.

Engsund är inte spets och kostar för mycket och för länge.

Nyberg kanske är lite sämre men kostar åtminstone bara hälften även om det också är för mycket.

Vi har åtta backar förutom Engsund plus Viggo och Annborn så tio backar som klarar av att spela i SHL.

Det räcker!

4 gillningar

Klart alla ska få bevisa sig om dem kan ta Engsunds plats, men om dem inte gör det så bli det tufft.

1 gillning

Spännande hur jävla olika vi ser på kvalitet här inne.

1 gillning

Han vet verkligen hur man får supportrar att bli galna. Gjort sig impopulär i hela Småland snart.

Nog lika bra att han flyttar till Norrland :sweat_smile:

6 gillningar

Så har denna hockeyjournalist lagt upp detta rykte någonstans där man kan se det?

Norrbotten närmare bestämt :sweat_smile: Där trivs han.

Nej, det tror jag inte. Men det kommer under dagen eller veckan skulle jag tro.

Madhawk har inte alla uppgifterna.

Finns att läsa i NSD.

Lägger man ihop ett plus ett så känns ju allt detta rätt troligt.

Säger varken bu eller bä om Engsunds prestation i HV-tröjan. Konstaterar bara att han inte är värd det kontrakt han fick. Fyra år dessutom.

Engsund kommer säkert bli den klippa han en gång var i Luleå. Men för HV frigör det här en massa löneutrymme som vi kan lägga på annat, inte bara i år utan även kommande säsonger (om vi är kvar i SHL…). Sen vettetusan om Engsund är den där klippan att hålla sig i när det stormar som värst. Han var ju faktiskt rent av svag i kvalet mot HV ifjol. Och kval lär det sannolikt bli i år igen…

Ogillar att utgå från de intryck spelare ger. Men va fan, jag unnar mig det en dag som denna. Mitt intryck av Engsund, baserat på intervjuer i media och tv, samt dagens nyhet, är att han hamnat på helt fel plats. Det var inte till Jönköping han skulle. Hjärtat kanske sa Luleå, men hjärnan gick på närheten till Oskarshamn och pengarna? Och det kanske han upptäckt nu? Bra att det då blir en lösning för alla parter. Tror inte HV blir ett sämre lag utan Engsund. Och Engsund kommer få den nystart han behöver. För karriären har ju verkligen gått söderut, inte bara geografiskt, sedan han lämnade Norrbotten.

OBS. Stryk allt ovan om Engsund nu mot förmodan blir kvar (med undantag för synpunkterna på kontraktet) :wink:

13 gillningar

Och framför allt visar han kanske framför allt att han inte är kaptensämne.

• Kommer hem på ett sjuårskontrakt till Oskarshamn. Blir kapten. Som jumbo står Oskarshamn för en av tidernas sämsta säsonger. Åker dessutom ur.
  • Väljer att inte stanna kvar med laget i hockeyallsvenskan. Skriver istället på ett fyraårskontrakt med laget som slog ut IKO.
  • Blir assisterande kapten i HV. Några månader senare ryktas han vara på väg bort.

Som sagt. Kanske inte den ledare man vill hålla i handen i situationer som den HV befinner sig i.

12 gillningar

Engsund lämnade Luleå för att familjen inte trivdes i norrbotten och dom ville komma närmare familjen i småland… engsund har kvalliterer i sitt defensiva spel som ingen anning i detta hv har! låt han stanna!!

Nu sägs det på Twitter att Engsund sökt förskoleplats i Luleå.

1 gillning

Om allt är som det verkar, gällande Oscar och vad han känner/vill, så är det väldigt bra av HV71 att bli av med han redan nu. Dels så sitter han ju på ett tungt kontrakt, både gällande lön och längd, samt att Oscar troligen inte lär bli bättre ju fler år som går. För varje år/säsong som går så kommer även hans marknadsvärda att sjunka och intresset från andra klubbar likaså. Lite som det blivit med Teden som nu är “omöjlig”/har ett kontrakt man inte kan bli av med. HV71 sparar även pengar som man kan lägga på annat. Och ser vi vart vi är i säsongen så är det optimalt att göra förändringar nu då marknaden under säsong brukar vara bäst under slutet av november-januari. Nu får även, troligen, Sjöholm och Fransson mer förtroende vilket jag tror är väldigt fördelaktigt för framtiden.

5 gillningar

Inte alls värd den lönen han har. Bra beslut. Sjöholm är bättre

1 gillning

Det tycker jag inte, men bra mkt billigare, sen vill nog gärna Sjöholm spela i Hv till skillnad fr Engsund.

4 gillningar

Som Luleå supporter skulle det vara en våt dröm som gick i uppfyllelse om Luleå kan få ta över hans kontrakt :joy:

Är precis den typ av back vi saknar, och om han kan komma tillbaka till den formen han hade för 2 år sen känns det riktigt bra.

240 000 i månaden är i överkant, men heldre Engsund än någon oprövad Nord Amerikan som kommer i Februari

3 gillningar