Tråden om #33 Måns Lindbäck

Välkommen.

Välkommen!

Leta upp killen på Youtube eller andra matchhighlights. Studerat honom i ett par timmar idag. Känner mig trygg i nyförvärvet. Blir en härlig pjäs att ha

Såg lovande ut. Ramlade även över en intervju med honom och någon tråkig mediasnubbe från SSK, där kan det nog också ske en utveckling när vi har Sveriges bästa mediaansvarig. Haha helvete vad han såg plågad ut i den intervjun.
m.youtube.com/watch?v=r6oBH0J9E3g

Med 2 spelare kontrakterade har vi redan ökat krigarnivån med 742% jämfört med sista SHL-truppen.

Med det sagt, välkommen Måns! Kör över dom ba!

Välkommen till HV.

Välkommen till HV!

Kriga och slit som fasen nu så spelar du i SHL nästa säsong.

Ser ut som en kille som inte kliver undan…Tvärtom!
HV behöver ett gäng sådana spelare så dem blir jobbiga att möta.

Kung.

Saxat från JP, Jonas Fiskaare
HV71:s nyförvärv om speciella mötet: ”Lite nervigt såklart”
Måns Lindbäck är ett av nyförvärven i serieledaren HV71. På onsdag väntar en speciell match när hans gamla klubb gästar Husqvarna Garden

Som 15-åring började Måns Lindbäck hockeygymnasiet i Södertälje. Sedan den dagen var han SSK trogen och utvecklades under åren senaste till en riktig publikfavorit i Scaniarinken.
Efter den starka fjolårssäsongen med 37 poäng på 49 matcher, ville han testa något nytt och valet föll på de nuvarande allsvenska serieledarna HV71.

På onsdag ställs han för första gången mot sina gamla lagkamrater.
– Det ska bli roligt, lite nervigt är det såklart. Men framför allt ska det bli kul att spela mot lite folk man spelat med innan och få tampas med dem ute på isen. Så det känns som en väldigt inspirerande match, säger 25-åringen.

Tror du att det kommer trash-talkas något?
– Haha, det vet jag inte… Svårt att säga. Båda lagen vill ju vinna så då spelar det ingen roll om man känner varandra sen tidigare. Men jag tror inte att det kommer vara nån som vill trycka dit mig lite extra bara för sakens skull, det hoppas jag inte.

HV71 har hittills stått för en stark säsong och parkerar högst upp i tabellen. Men Måns lyfter ändå ett varningens finger för sitt gamla lag.

– Jag har kikat på dem lite under säsongen och de har ju plockat en hel del poäng efter första matchen. Så det är ett bra motstånd, absolut, säger han.

Dessutom lär bortalaget komma till spel med stärkt självförtroende efter fyra raka segrar i ryggen – samtidigt som hemmalaget åkte på säsongens första riktigas smäll borta mot Björklöven senast.

Men det är inget man bör dra för stora växlar av, menar Måns Lindbäck.
– Självklart vill man vinna varje match. Men ibland förlorar man och det är vi medvetna om. Jag tycker att vi haft en bra nivå när vi vunnit och inte blivit för glada. Samma sak gäller när vi förlorar, vi får inte inte bli för nere liksom.
– Nu är det ni match på onsdag och då gäller det att vi studsar tillbaka på vinnarspåret igen.

För egen del då, känner du att du hittat rätt i din nya klubb?
– Det klart att det är en lite omställning att komma till en ny förening, men än så länge trivs jag väldigt bra i på och utanför isen. Grabbarna i laget är schyssta så det är jättekul att träna och spela matcher med dem varje dag.

Känner du att du har konserverat formen från i fjol?
– Jag tycker att det blir bättre för varje match. Sen har jag en lite annorlunda roll här. Just nu spelar jag bara i fem mot fem och i boxplay, många poäng kommer ju i powerplay så det är väl en viss skillnad. Men jag tycker att jag fått mina chanser och poäng är väl heller inte det viktigaste. Vi har ett tydligt mål, det är att gå upp och då gäller det att underkasta sig den roll man blir tilldelad och göra det så bra man kan.

Måns har ju smugit lite under radarn, men 7 mål + 12 och 3 GWG på 31 matcher måste ju vara klart godkänt. Tror det blir en matchvinnare under våren och en sådan spelare som vi har ont om.

Någon som har koll på Lindbäck? Även om han kanske inte är lagets hetaste spelare så tycker jag absolut han ska med upp. Mucket hjärta hos denna killen, tror han är mycket kompetent och kan bli bra om dom tränar honom rätt! :slight_smile: Definitivt en av mina favoriter när det kommer till ”underdogsen” detta året!

Han kan utan problem va i 4e kedja som år efter år retar upp motståndarna och ger oss powerplay. Inte dom mest tekniska spelarna eller roliga att se på men ack så viktiga ändå.

Det jag menar. Han sliter och jävlas varje match, gillar verkligen vad jag sett från honom under året. Dumt att INTE ta med honom upp.

Rasmus Kågström gör en genomgång med potentiella genombrottsmän i SHL den kommande säsongen. Måns är den han tror på i HV.

Jag gillar Måns. Det är min dotters (9år) favorit, sedan vi var på första matchen förra säsongen. Jag har ingen aning om varför hon fick upp ögonen för Måns, men kanske är hon en bättre hockey-kännare än jag. För jag har nog lite svårt att se just Måns slå igenom. Jag gillar Måns, lite rivig, lite kaxig, rolig att följa på isen, men jag vetisjutsan om han har det i sig att bli en genombrottsman. Hoppas kan man ju, jag vill att alla i truppen är genombrottsmän. Jag tror inte Måns har tekniken eller farten i spelet för att slå igenom i SHL. En bra spelare för att ta ner tempot på motståndarna, ja, men för att slå igenom behöver man nog göra lite fler poäng. Kanske.

Måns borde ägna försäsongen med att tillbringa timmar framför datorn och kolla gamla klipp på Jämtin och Ledin.

Han har det i sig, men skulle behöva växla upp ytterligare när det kommer till retlighet och tuffhet. Då kanske, kanske kan han få sitt genombrott. Men att han ska ta kliv bara baserat på sin talang, näe, det tror inte jag heller.

enligt sanny o svensson så är det (precis som när vi värvade lindbäck) många shl lag som försöker hugga på honom för nästa säsong. Hoppas och tror vi är med, men som Sanny säger i podden, kan man inte erbjuda hur mycket som helst för en spelare för 4e kedja.

Lindbäck skall man behålla till varje pris precis som Hansson. Dessa spelare växer inte på träd och kan bli en HV ikon framöver. Hoppas han vill stanna i HV långt framöver. Tycker ändå man ska gör mycket för att få honom att stanna.

Jag tycker det är en svår balansgång med Måns. Han gör det bra, men jag ser hellre yngre spelare med mer uppsida i en fjärdelina. Ska man ge Måns ett nytt kontrakt i konkurrens med andra klubbar så tycker jag han ska ta plats i någon av de tre första linorna. Gränsfall att han gör det. Nu när man redan kontrakterat Hansson så kan man hamna i en konstig situation nästa år igen. Att man sitter med för lite utvecklingspotential på forwardssidan igen.

Måns ligger 10:a i interna poängliga (11 om man räknar Lenc poäng från VF). Gällande Måns skulle jag inte vilja vara sportchef. Man vet vad en spelare av Måns kaliber betyder för laget, han har potential att bli en ny Sundh, men han har redan hunnit bli 26 år gammal. Så frågan är vad det mer finns för uppsida att ta av här? Att kontraktera Måns innebär att han står ivägen för en yngre förmåga med potentiellt större uppsida.

Samtidgit har vi bara 1 fjärdelines spelare klar för nästa säsong, och det är Herman. vi har väldigt många på utgående kontrakt. 70 72 9. Blir vi av med 70 + 72 och byta det mot att ha kvar 33 istället? eller tycker ni man bör tänka om? Mölgaard kan centra en fjärdeline nästa såsong med 77 och 33?

77 Mölgaard 33 är ju en underbard fjärdekedja om vi lyckas hålla oss kvar till nästa säsong. Eller förtjänar de högra placeringar tillochmed?