Tråden om #33 Måns Lindbäck

Klockrent svar!

1 gillning

Jag vill tests Måns som fjärdecenter på försäsongen.
Tikka är för långsam som center i shl (bättre vinge).
Om Måns kan ta rollen har han fin skridskoåkning och är billigare än att köpa nytt. Skiter det sig har vi Tikka som dålig fjärdecenter.
Tycker inte detta är en optimal plan men vi behöver spara pengar och “återvinna” det material Nubben lämnar oss med.

1 gillning

En center behöver inte vara snabb på rören. De behöver ingen spelare vara så länge du är snabb i huvudet. Kolla rosen i Växjö eller Shore . Dessa härar står ju nästan stilla

Shore är en bra skridskoåkare.

Tikka är varken snabb i huvudet eller på rören men han är en unik spelartyp som kan fylla en roll, som center hinner han inte med i backcheck vid spelvändningar.
Lindbäck skulle kunna ligga högre och ändå stänga ner mittzon/fånga tredje man vid behov.

Som center i pk har du otrolig nytta av skridskoåkning framförallt ett snabbt förstaskär.

Jag tycker Måns har många egenskaper som passar som fjärdecenter, särskilt mot lag som Färjestad som bygger sin strategi mot oss på spelvändningar.

1 gillning

I pk säger du? Varför är då tikka jävligt bra i PK

Forsfjäll, Lindholm, Nygård är jävligt bra i pk, Tikka (och Lindbäck) släpper in dubbelt så många mål och är båda del av ett extremt uselt pk.
https://www.shl.se/game-stats/teams/penaltyKilling?ssgtUuid=qcz-3Nwp4dmpw&count=25&moduleType=result

Tikka ligger på 6:40 per insläppt mål, Nygård 13:50 (!)
Där har du skillnaden på HVs spelare och toppen i SHL.
Forsfjäll, Nygård och de flesta andra i toppen av bp-ligan är snabba spelare som kan sätta press. Knappast någon överraskning.

Tror många är färgade av att titta för mycket på hv i förhållande till andra lag och ligor.

Lindbäck tror jag har kapacitet att vara en ledande defensiv spelare. Tikka kan i bästa fall överleva.
Men om vi ska sluta vara bland de sämsta i ligan på försvar 4-5 måste vi byta taktik och spela med bra skridskoåkare.

Måns är för dålig, måste bort.

2 gillningar

Vi behöver få veta hur tills nästa säsong!

“– Om jag kunde coacha Måns Lindbäck skulle han vara en av SHL:s bästa powerforwards. Jag skulle addera det fysiska spelet, stanna på mål, ta plats och vara en riktigt oöm och obehagligt jobbig spelare att möta som också ligger på gränsen, säger Wikegård i TV4-studion.”

Det är väl precis detta som varit problemet med Lindbäck i HV.
Värvades som en fysisk spelare som även har möjlighet att göra några poäng.
I HV har han dock (likt många andra spelare) tillåtits att bli lite bekväm och undvika blåmärken.

Jo fast dom siffrorna hade nygård med haft om han haft Ortio som burväktare…