Tråden om #35 Olof Glifford

”Ju färre mål man släpper in desto fler matcher vinner man” Ja, möjligt rent hypotetiskt. Vill man vara än säkrare på vinst handlar det om att göra mer mål än motståndaren.

Min åsikt är mindre viktig i sammanhanget, men hade varit tråkigt och enformigt om allt baserades på enkom statistik eller enkom känslor. Forumet behöver bådadera. Därför jag tyckte ditt resonemang var konstigt och ställde därför frågan och jag tar alltså inget personligt här utan tyckte det behövde klargöras att du får vänja dig vid vad du beskriver som ”sjukt konstiga resonemang”.

Glifford har gjort det finfint, men likt vad statistiken visar och känslan säger så har det inte varit lika spikrakt sista två, men hur mycket kan man begära av en SHL-debutant är frågan. Har skrivit det tidigare, men känslan är att han gett psykologisk trygghet till utespelarna samtidigt som utespelarna gett trygghet till Gliffens mv-spel.

Angående OSL så bör ingen i laget vara given. Det ska råda konkurrens. Tror vi kan få ut mer av Louto och Borgström i 5v5 med en annan tredjelänk än OSL, men samtidigt föredrar jag ofta så små förändringar som möjligt när det blåser medvind. Men nu är jag OT.

1 gillning

Tackar för detta inlägg.

Det är klart att det bästa är att göra mer mål än motståndaren men målvakten har inte så mycket med anfallsspelet att göra :slight_smile:

1 gillning

Faktum är dock att ditt lag har en mycket bättre chans att vinna om din målvakt är bättre än motståndarens. Det finns ju en anledning att nyckeltalen för målvakter under lång tid varit räddningsprocent, GAA samt vinster.

Exempelvis så var Hugo lysande i början av säsongen men det ledde till väldigt lite poäng. Vi förlorade många jämna matcher. När vi sedan blev bättre framåt så började Hugos form dala (i kombo med sämre försvarsspel) och vi fick inte med oss poäng då heller.

Glifford har dels stulit några matcher, och dels varit tillräckligt bra för att vinna utan att briljera i några matcher. För en målvakt handlar det extremt mycket om att kliva fram när det gäller som mest, och det har Olof gjort hittills. Därför är vinster ett nyckeltal för målvakter.

Vill man ha en äldre referens så kan man kolla på Stefan Liv som sällan hade bäst procent men ofta var otrolig när det skulle avgöras i slutet av matcher och särskilt i viktiga matcher

4 gillningar

bottennapp händer alla, men det är bara att ta nya tag, inte optimalt att hoppa in kall mitt i matchen, men det är bara att gå vidare.

1 gillning

Kämpa Olof! Du studsar tillbaka 🫵🏻❤️

14 gillningar

Vi tror på dig!! Du är anledningen till att vi är med i racet om play in. Vi går vidare. Tillsammans!!

:blue_heart::white_heart::yellow_heart:

10 gillningar

Tufft läge att hoppa in i med, speciellt som upphausad junior, allt att förlora och laget spelar som skit framför dig.

Hoppas verkligen att man ställer Olof i dagens J20 match så ha får en hel match i kroppen innan tisdag. Upp på hästen igen.

6 gillningar

Ja, vi behöver spela honom som att platsen är hans att förlora. Dichow får komma in om det skiter sig igen.

Olof gav oss chansen att punktera matchen igår, våra forwards sumpade och sedan kom de dyrbara misstagen.

Måtte du få chansen igen på lördag!

3 gillningar

Dags för Olof att ta ett steg tillbaka och spela lite med J20. På hans senaste fyra matcher så har han i snitt 76,4% i räddningsprocent. Det har sett riktigt svajigt ut och jag har svårt att en så pass oerfaren målvakt ska kunna vända på det bara sådär. Målvaktskris.

7 gillningar

Köpte personligen in mig på hypen kring Gliffy, ville så gärna att han skulle vara bra. Blev blind av kärlek till staden och laget… en ny egen målvakt…
Ska sanningen fram så:
Har han dåliga stats i J16 till J20, platsade inte i HC Dalen och blev ej uttagen till JVM. Under streaken spelade inte enbart Gliffy bra, hela laget krigade för honom och defensiven. Det var en kort saga, där jag nu måste acceptera verkligheten.
Han platsar (JUST NU) inte i A-laget. Det kostar oss poäng. Viktiga poäng.

4 gillningar

Alnefelt och dicken hade nog spikat igen…han är den bästa vi har!

Dom är inte bättre heller, tyvärr.

Problemet är att Dichow och Alnefelt också kostar oss poäng. Hur ska vi fixa detta utan en ny förstamålvakt?

4 gillningar

Tycker inte alls att Olof gör bort sig. Ingen riktigt bra match men spelar förutsägbart på ett sätt som gör det enklare för försvaret än Alnefelt.

Sen hade det såklart varit roligare om han fortsatt vara vägg.

2 gillningar

Exakt min poäng men ville hålla mig till Gliffy i hans tråd.

1 gillning

Nej 77% är ju kanon!

1 gillning

Ingen målvakt är bra!
En ung Glifford ska inte stå till svars! Han gav oss poäng under streaken. Men i längden håller inte han då han inte har den erfarenheten som krävs.
Dichow och Hugo är ju lika dåliga men ska vara de som ska rädda oss. Jag får kalla kårar när jag tänker på det.

Men att skylla på Glifford gör jag inte då han inte är vår målvakt som man räknat med!
Ledningen blev för kåt på en Hv målis i Hugo som absolut inte tagit kliv på andra sidan samt en målvakt som räddade oss i kvalet mot Oskarshamn. Det säger inte mycket när det kommer till en hel SHL säsong.

1 gillning

Det ingår i ”ingen riktigt bra match”.