Den bedömningen gör vi utan någon som helst insikt i processen, typiskt människor att springa iväg och döma till höger och vänster på ett par indicier etc. Du tycker säkert du har fog för din självsäkerhet, jag är av en väldigt olik åsikt. Detta bland annat efter många år som personalansvarig. Det är aldrig så enkelt som man vill få det till. Det är alltid “skitenkelt”, “man ser ju direkt”, “detta är uppenbart” etc etc etc, när det gäller saker på internet och rykten, men sen när något händer en själv, jag då jävlar haglar borförklaringarna för just JAG har hamnat i en situation som är JÄÄÄÄÄÄTTTTTTEEEEEEESVÅÅÅÅÅÅÅR…
Sannolihetsmässigt är det: hade det varit enkelt, hade detta inte hänt.
Detta betyder dock inte att det kan vara som du säger, dvs en av de mest uppenbara felaktighet som någonsin gjorts i hockeysverige. Men sannolikhetsmässigt är det … mindre sannolikt …
Att det finns dem som kritiserar Hult kring detta?!
Han (chans?)värvade en spelare som föll väl ut med riktigt fina stats.
Förlänger kontraktet.
Spelaren gör något urbota dumt Hult inte kan se mellan fingrarna för och väljer att ge spelaren sparken.
Riktigt bra gjort av Hult, tycker jag. HV ska inte tillåta spelare få bete sig hur dem vill, man är faktiskt offentliga personer som spelar under HV:s färger och är förebilder för många, många yngre.
Jag har inte mer info än er andra, men utifrån så jag resonerar, så backar jag Hult i beslutet. Hur bra Camara än varit.
Tycker vi ska vara väldigt försiktiga i att kritisera förlängningen och sportchefternas roll i det här, så länge vi inte vet hur läget såg ut fram till dess, och efter. En sak är att han kritiserats för dåligt kroppsspråk och lojhet tex, där kan man ha haft en diskussion och sett en förbättring som gjort att man velat jobba vidare. Sådana aspekter är inte i närheten av att leda till direkt avsked.
Vi kan nog vara rätt säkra på att det har hänt något under den senaste tiden som man inte kunde förutse för en månad sedan. Tror att alla förstår att lite stök och bök på träning, grinighet och hängande huvuden är mer vanligt förekommande och inte utmynnar i något sånt här.
Jag har också sett en del träningar och instämmer med Zico. Han är
rätt loj och inte särskilt engagerad. Detsamma gäller i egen zon på match för övrigt, trots sin fina +/-.
Men detta är såklart något annat. Och att man förlängde för 1 månad sedan innebär inte heller per automatik att allt fungerar. Camara som spelare levererade och han kan ju verkligen varit ordentligt i bakgrunden. Därav kan en förlängning vara helt rimlig också.
En person kan ställa till både det ena och det andra på 30 dagar. Det är antagligen något rätt allvarligt som skett här från Camaras sida.
Som arbetsgivare kan man inte gå ut vitt och brett och hänga ut en enskild arbetstagande med detaljer om vad denna gjort. Speciellt inte om andra arbetstagare varit iblandade. Därför blir kommunikationen kortfattad och strikt.
Jag har också varit personalansvarig under många år för ett hyfsat stort företag, så insikt har jag. När det gäller Camara har jag inte tyckt som många andra här, att han är en så bra hockeyspelare för det första. Vad som utlöst detta drastiska beslut lär vi aldrig få reda på. Jag vet att Camara, under tiden han var avstängd, åkte hem till Kanada. Kanske med föreningens god minne, vad vet jag. Vad jag vet är, att HV under Camaras frånvaro spelade sin kanske bästa hockey och vann 4 av 5 matcher. Sedan Camara kom tillbaka, har det väl onekligen varit betydligt svajigare. Och sämre. På träningar, visst han har varit med, men vete fan om han har deltagit. Kanske är det så att han är elefanten i rummet? Plus att något riktigt tråkigt hänt utöver det.
Oavsett vad som hänt, anser jag att det är dåligt av Hult att förlänga med två år ena veckan och sedan sparka spelaren ett par veckor senare. Liknar det inte lite grann AJ-gate? Fast ett snäpp värre.
Att följa denna klubben är som att följa Tv-serien Dallas. Man bara måste se slutet oavsett hur många säsonger det finns. Denna såg man inte komma. Men varför i helvete förlänga med två år. Dom förtroendevalda verkar göra ett bra jobb.
Vissa skriver att det kan bli dyrt för HV men så behöver inte vara fallet. Om Camara exempelvis inte inställt sig under träningar eller gjort något annat dumt som är skäl för uppsägning så behöver HV troligen inte betala ett öre mer för honom.
Ja, det är samma trend, ge förtroende, sedan uppdagas något. I AJ-fallet så tyckte jag att det var uselt skött, men jag inser att jag var otroligt mycket emot AJ ända sedan han tillträdda och att jag gladeligen, lite för glad faktiskt, tog på mig “vad var det jag sade”-hatten.
Jag vill inte va lika oödmjuk denna gång. Min nuvarande position är: ge händelsen den maximalt mest ödmjuka bedömningen, sedan kan vi falla neråt tillsammans om det visar sig vara mycket värre
Att förlänga med 2 år och sparka en månad senare betyder väl enbart att något har hänt EFTER det att man förlängt? Man sparkar inte en spelare på studs inför ett slutspel för att han varit svag på träningar eller att laget eventuellt gjort bättre resultat utan honom.
Tycker snarare det visar på handlingskraft att ta ett obekvämt men nödvändigt beslut.
Dessutom. Hade det berott på att man velat bli av med honom av någon anledning som att HV är ett bättre lag utan honom så hade man nog lagt till nåt litet “HV önskar lycka till i den fortsatta karriären” eller liknande.
Lön behöver vi nog inte oroa oss över. Kontraktet ska fullföljas från båda håll. Har Camara brutit mot vad han förväntas enligt kontrakt så anses det ej fullföljt och han kan därmed inte räkna med någon lön efter sparken.
Ja är det på det viset är det ju bra men annars så är det mkt pengar som går upp i rök.
Förväntar mig att dom lokala sportjournalisterna gör sitt jobb nu och börjar gräva och ordnar till en intervju med Camara för Hult kommer sluta sina läppar. Dock har jag inga höga förväntningar på ortens journalister då de oftast känns som de bara vill vara polare med HV-gänget och tycker det är gött å hänga i katakomberna och skryta på fritiden att de minsann är kompis med alla spelare.
Det är sällan eller aldrig man läser några intervjuer där de ställer spelare/ledare/sportchef mot väggen
Han fick ju sparken i Danmark åtminstone. Är väll ingen förvånande att detta blev då han var och som det verkar är fortfarande strulig. Konstigt de går från hyllad stjärna med förlängning och sen sparken.
Ekonomisk har jag ingen aning ifall hv står med camaras lön i 2 år elr om lyckades riva upp utan kostnad
Interna HV-statistiken på Camara slutar så här:
Bäst +/-
Bästa poänggöraren i 5v5
3e bäst i antal mål
4e bäst i antal poäng
3e mest istid av forwards
2a flest skott på mål
1a i utv minuter tot