Tråden om #36 Martin Johnsen

Ja, det är illavarslande när en ung talang och framtidsman tappar glädjen till hockey.

Med det sagt, tror jag utlåningen är på Johnsens initiativ och inte på HVs. Risken finns att han påverkar omklädningsrummet negativt, så då kan det va bättre att han lämnar, trots att vi behöver kroppar.

Men Anton borde läsa och reflektera.

6 gillningar

Man önskar ju att styrelsen kunde agera, men förmodligen kommer ingenting ske. De känns fullständigt handlingsförlamade.

1 gillning

Tycker man kanske drar lite väl stora växlar på att han tappat glädjen osv.
LIka väl som att det skulle vara lagledningens fel så kanske det ligger hos spelaren?
Är väl första säsongen i hans liv där det är motigt och trögt.
Från hyllad “stjärna” till att slita i motvind. Inte alla som fixar.

4 gillningar

Absolut. Men någon är ju ansvarig för den miljö han verkar i. Laguttagningar, kedjeformationer och spelsystem. Sånt påverkar ju också en spelares prestation.

3 gillningar

Åh det var ärligt, tappat glädjen. Som nån skriver inte ensam. Hur är det med isac tro?

1 gillning

Självklart.
Sen är det ju så att det är laglednings jobb att fånga upp sånt här.
Pusha, stötta osv osv osv.
Hur de är på den biten vet jag fint lite om.

1 gillning

Jag tycker också att uttalandet om att han tappat glädjen till hockeyn under sin tid i HV71 absolut ska tas på allvar.

Sen kan det såklart finnas massor av bakomliggande orsaker.

Men visst blir man fundersam.

2 gillningar

Hade det bara varit MJ som tappat glädjen hade det kunna vara något individuellt.

Men att döma av de senaste två matcherna gäller det flera spelare i laget.

Sista kvarten mot Luleå var hemsk att se…ville de ens vinna?

1 gillning

Tråkigt om MJ tappat glädjen, samtidigt som det är lätt att förstå med de tränare han har. Det är nog inte många som skrattar i onödan i och kring laget…. Kan tänka mig att glädjedöden är relativt total i A-laget.

Sen att det blev Allsvenskan och AIK tänker jag är starkt sammankopplat med att Hugo P kom tillbaka. Han var väl ett säsongslån? Och då var det dags att åka tillbaka till AIK. Men när han är en av HVs bästa målskyttar sen han kom tillbaka så är det ju en dålig deal att skicka tillbaka honom. Men nån måste fylla platsen i AIK. Så då blev det MJ, som inte fått det att funka riktigt, istället. En bra deal för alla. Förutom möjligen AIK, såvida inte MJ spottar upp sig och börjar producera igen.

Finns hur många tecken som helst på att HV är en destruktiv miljö. Hoppas Johnsen får det bättre i AIK.

Rätt hemskt att en nedflyttning kan vara bästa sättet för spelare att komma bort från HV71.

3 gillningar

Synd att en av orsakerna till den destruktiva miljön sitter säkert även i HA.

2 gillningar

Tror mer på att Johnsen själv känner att han inte räcker till och det i sig självt drar ner det roliga i hockeyn. Jag tror inte på att ledarna ligger bakom, det känns som det är mer på ett personligt plan. Valet av lag tyder också på att det inte kan vara så allvarligt, då hade han såklart valt Mora där han trivdes och var bra.

3 gillningar

Han valde ju bort Mora? Så hur kan du dra en slutsats om att det inte är så allvarligt pga detta? jag får inte ihop logiken.

Dessutom, vad finns det för indikationer på att ledarna inte spelar någon roll? Är det för att han fått mer än lovligt antal chanser? Vet vi något om kraven på honom? Han kanske är under enorm press med orimliga förväntningar? Kanske har han råkat ut för samma sak som flera andra, dvs fått en orättvist hård avhyvling?
Att en spelare självmant väljer att kliva tillbaka till HA har jag aldrig hört om tidigare. Detta är i min bok, extraordinärt.

4 gillningar

Jag tycker ju HV varit extremt dåliga på att förvalta talanger de senaste åren. Och det här blev väl det tydligaste exemplet på det.

Oavsett vad anledningen är så skickar det extremt dåliga signaler till övriga hockeysverige.

3 gillningar

Så tycker inte jag det är. I stort sett alla journalister och experter, även många här på forumet, förutspådde att MJ skulle spela större delen av den här säsongen i HA.

Så utlåningen i sig är väl, sett till hans prestation, logisk.

4 gillningar

Framförallt när en av orsakerna till att spelaren valde just HV71, framför en mer attraktiv arbetsgivare som Frölunda (som ville låna ut han direkt), var ju att han inte ville spela i HockeyAllsvenskan/ville spela i SHL.

2 gillningar

Förutspådde de (experter och journalister) verkligen att han skulle spela i HA? Jag tror att vi kan enas om att Frölundas syn var att han borde lira i HA. Det var inte HVs syn.

Efter försäsongen lät det inte så. Vad jag kan minnas. Sen att röster höjts för att han har svårt med SHL, nu på slutet, ja det är korrekt. Men det är inte att förutspå, det är en slutsats.

1 gillning

Lite så. Johnsen tokhyllades av många under försäsongen. HV tog ett aktivt beslut att sätta honom i en toppkedja och istället låna ut HP.

En klar missbedömning.

1 gillning

Många som tokhyllade med förbehåll om han klarar av SHL tempot. Inkl mig själv.

1 gillning

Jag tycker inte det var fel att ge Martin chansen efter den starka försäsongen han ändå hade. Tvärtom, hade han efter den försäsongen inte fått chansen så hade det nog blivit lite hets från supporterhåll. Beslutet att låna ut HP är dock anmärkningsvärt dåligt.

6 gillningar