Tråden om #37 Jonas Gunnarsson

Startar en tråd om Jonas då jag inte kan utläsa att en tråd finns.
Försäsongen såg riktig bra ut.
Nu har han fått stå 2 matcher och då har HV förlorat.
MEN det har knappast varit Jonas fel.
Han har gjort sitt jobb med bravur.

Första matchen mot Modo så gick Ledin ut och sågade sig själv och alla i laget för att inte ha hjälpt Jonas.
I dagens match mot LHC så räddade han flera frilägen och var riktigt duktig.
Så vad är det som är fel?
Litar inte laget på honom?
Vill laget hellre ha Wesslau mellan stolparna och vad händer om han blir skadad?

Jonas är i mina ögon en mkt bra målvakt och hoppas att laget litar på honom.

Har man Wesslau i laget så ska man spela honom så mycket som möjligt. Vad är vitsen med att spela Gunnarsson istället om nu Gustav vill och kan spela?

Vart ska man börja?

  • Gunnarsson måste spela för att utvecklas
  • Gunnarsson måste vara i speldugligt skick om Wesslau går sönder
  • Gunnarsson måste spela för att vi ska kunna sätta lite press på Wesslau om han spelar sämre
  • Försvaret måste spela in sig med Gunnarsson ifall Wesslau går sönder
  • Wesslau måste få vila, han fick spela alldeles för mycket i DIF ifjol och orkade inte med kvalserien. Det har han själv varit öppen med.
  • Hur ska vi kunna ha en riktigt bra andramålvakt om han ändå aldrig får spela?

Att någon ens ifrågasätter att Gunnarsson får speltid är ju bara förbluffande.

Angående att laget gjort två riktiga pissmatcher när Jonas står tror jag det är enbart tillfälligheter. Dessa matcher har vi inte varit nära spelmässigt och det beror inte på målvakten. Det hade varit värre om vi hade förlorat två jämna matcher.

2 matcher med Gunnarsson och 2 förluster, vad är konstigt med att man ifrågasätter valet av målvakt? Den största skillnaden mellan denna säsong och förra är just målvakten, Wesslau skapar en trygghet i laget som inte fanns förr. Wesslau är dessutom den målvakt som kanske spelar mest av alla, att han går sönder är knappast troligt. Det var knappast hans fel att det gick dåligt för DIF i kvalet, han ville lira och gjorde det.

Men är olyckan framme och han går sönder…

Om du hade följt Kvalserien och också läst lite om det i media och pratat med djurgårdare om honom så hade du vetat att han var inte bra i kvalserien. Han har själv sagt att han visserligen ville spela alla matcher men att han märkte i kvalet att han spelat för mycket. Han var slut både mentalt och fysiskt. Hur tänker du när du skriver att det är knappast troligt att han går sönder? Menar du att han klarar sig bättre från brutna finger än andra målvakter?

Om du hade läs mitt inlägg ovan så hade du också fler anledningar varför man måste spela två målvakter. Alla lag gör det, förutom Djurgårn ifjol. Det är liksom en enda stor självklarhet så länge man har en bra andramålvakt. OCh det har vi nu sett att Gunnarsson är. Att laget inte går ut och gör jobbet för fem öre kan inte en målvakt på något vis påverka.

Dock måste jag säga att det är konstigt att spela Gunnarsson i de kanske två tuffaste matcherna hittils. Jag tror inte Wesslau hade kunnat spika igen för en seger så det har sett ut på Jonas matcher men det vore nog skönt För JOnas att få en vinst och det får man ju givetvis lättast mot ett sämre lag.

Inte ens vår nr 1 spelade alla matcher under en säsong.
Tycker resonemanget att låta Wesslau spela jämt är lite naivt.
Säg den målvakt som är så pass bra så han kan stå en hel säsong?
Nämn ngn i Elitserien, NHL, KHL el liknande serie så får vi förundras?
Inte ens Gerber under hans magiska säsong i FBK smed Guld som resultat spelade alla matcher och det är nog den bästa säsong en mälvakt gjort med 1.91 i insläppta mål i snitt.
Stefans bästa facit blev 2,17 i snitt.
Henkes fantastiska år som ledde till guld med snittet 1,79 ja inte ens han stod alla matcher.

Poängen är att hela tiden ha en målvakt som backup.
Antingen så får han vara totalt matchotränad tills dess att ordinarie målvakr går sönder eller så måste han få spela några matcher för att hålla sig igång.
Här ligger inte felet hos målvakten Jonas. Det är spelarna som bryter ihop. Vad ska han mer prestera? Herregud! Frilägen och han håller siffrorna ensam nere för spelarna på isen agerar vaxfigurer på madame Tussauds.
Skärpning HV.

För mig helt rätt att sätta in Gunnar i “toppmöten” där brukar resten av laget tagga till…

Idag spelade man rent ut sagt för jävla dåligt, young guys som Fille Sandberg var riktigt bra i de två bytena han fick och jag hoppas han spelar på tisdag! Att skylla förlusten idag på Gunnarsson går inte göra! Han gör vad han kan för att hjälpa laget till seger och jag måste säga att jag känner mig mycket tryggare med Gunnar i mål än tex Larsson eller Andersson som vi hade förra året, nästa match han står räknar jag med att resterande delen av laget åtminstone spelar bra hockey

Wesslau stod 54 matcher och hela kvalserien. PUNKT!

Säger IGEN inte att Hv förlorade mot LHC pga Gunnarsson(räddade bla 2 fri lägen) men varför inte köra vidare
på en målvakt som är i en grym form.
Visst hela laget var under isen idag men det syntes på framförallt backarna som uppträde nervöst och
spelade inkonsekvent.
Så är det inte när Wesslau står. Då infinns en helt annan auktoritet och trygghet.

Det är en svår balans och där håller jag med hokky delvis att en måste få match tempo.
Jag vill dock se det bästa laget på isen.

Här håller jag med. Kanske hade det varit lite bussigare att låta Konas få stå lite enklare möten. Visserligen så ansåg väl ingen när han stod mot Modo att dom ansågs som en allmän fara. Låg ju på nedre halvan eller hur? Men ändå. Här är det ju Dalle som måste tänka smart.

Därmed extra viktigt att han inte går sönder eller faller ihop mentalt

Det är bättre att HV kör en ny tradition och kör slut på en målvakt totalt och sen tar vi in tant Hulda som får stå med rullator och vakta målet. Skippa Wesslau i den här tråden. Här är det Jonas som gäller.
Börjar fansen svikta efter några omgångar? Kom igen. Vilka lovord de flesta öste över Jonas att han blev en av 2 målvakter i truppen. Nu äntligen så har vi 2 bra målvakter. Och en bra försäsong. MEN vad händer. 2 förluster då hela laget spelar hockey bockey på en arena utan puck eller boll. Och skiter fullständigt i sin målvakt. Vad ägs så. Skippa Jonas och låt Wesslau stå alla matcher.
Visst go for it men kom sen inte och gnäll när Wesslau blir skadad och klaga på att spelarna inte känner trygghet med ngn annan målvakt än han och underpresterar och så vips missat vi slutspelet eller åker på däng i kvarten igen.
Som du säger Timpan. Förlusten går inte att skylla på Jonas men ändå är ju tongången den att det är det man gör när man nyanserar och tänker det högt om trygghet med Wesslau i målet.
Jag känner betydligt mer trygghet i målet med Jonas än vad jag gjorde med Daniel och Andreas under de 2 senaste åren.
Självklart så är Wesslau betydligt mer rutinerad och van och ska stå mest matcher helt klart. Men ska han stå alla matcher? Det tycker inte jag.

Wesslau spelade mkt och han har betygsatts efteråt att han spelade för mkt i Dif förra året. Och detta av deras egna ledare och stab. Fansen oavsett vad man tycker om dom säger också detsamma och då är ändå Wesslau belagd med Gudsstämpel där. Håller inte riktigt med att alla spelare ser trygga ut när Wesslau spelar. Kan gå in på minst en back ja om inte två som är helt under isen oavsett målvakt.
Och ska bästa laget spela, ja ska de spelare som HV mönstrar till start verkligen vara de som ska spela?

Balansen är viktig. Vad gör man om Wesslau går däck? Ska man då köra på matchotränad målvakt? Precis som majoriteten inte vill ha hit matchotränade utespelare?

Det är klart att man ska använda andra målvakten ibland, men då mot sämre lag. Jag hade önskat att Andreas Andersson skulle ha fått stå fler matcher än han gjorde de 2 senaste säsongerna, att skifta mellan ett målvaktspar som håller lika “hög” klass som Andreas och Daniel gjorde är givet. Men Wesslau ÄR elitseriens bästa målvakt, det är inte alla lag som har den tydliga kontrasten mellan en första och andra målvakt som HV har. Antingen så lyssnar man på vad målvakten vill eller så sätter man in en annan och går på känsla. Jag är övertygad om att resultat skulle ha blivit annorlunda om Gustav hade stått idag. Som spelare så är det en oerhörd lättnad när man vet att man har en vinnarskalle i målet

Jag ser det lika självklart att Gunnarsson ska matchas jämnt under säsongen som att det INTE är hans fel att det blivit torsk i de två matcher han spelat hittills. Den som vill lasta Gunnarsson för förlusterna kan omöjligt ha sett matcherna alt. behöver få huvudet undersökt.

HV har under dessa båda drabbningar endast mäktat med 2 ynka mål! Är vårt krav på Gunnarsson att han ska hålla nollan i alla matcher då, eller?! För det är ju det som skulle ha krävts!

F.ö. tyder inställningen att vi endast ska spela en målvakt på naivitet, dåligt hockeykunnande och desperation.

Men vad är sämre lag? HV leder tabellen = alla andra är sämre lag! Du menar kanske lag 9-12 i tabellen? Serien ser ju ut sådan (och har gjort i flera år) att alla lag kan slå alla. Alltså kan dagsform avgöra. Annars skulle vi inte ha torskat mot MoDo t ex. Dom låg ju där när vi mötte dom!

Är inte Gunnarsson också en enorm vinnarskalle? Hur vet du det. De enda som kan försämra försvarsspelet lite med Jonas i mål är att försvararna inte har Ett lika bra samspel med honom. Det beror ju Isf på att han spelat få matcher med dem i år. Och för att det ska bli bättre har vi ju en av alla anledningar till att Jonas ska få speltid.

Menar du #22 och #5?
Den förstnämnde är dålig oavsett målvakt.
Och ska bästa laget spela, ja ska de spelare som HV mönstrar till start verkligen vara de som ska spela?
Där förstod jag ingenting. ET phone hoME :wink:

Du förstår uppenbarligen inte vad en målvakt kan tillföra förutom att hålla tätt bak. Som sagt, Wesslau skapar en trygg känsla i hela laget, han tar de avgörande räddningarna, det som krävs för att vinna matcherna helt enkelt. Byter man målvakt som inte håller samma klass så blir ju prestationen sämre, det är inte lätt att vara spelare när man vet att varje situation är kritisk bakåt.
Det är nog ingen tillfällighet att torskarna har kommit precis här…

Skitsnack! Laget litar på Gunnarsson det kan jag lova dig. Och med erfarenhet inom hockeyn och målvaktsspel kan jag direkt säga att lagets urusla spel beror på en sämre målvakt. Målvaktsspelet påverkar inte alls spelet så mycket som du tror. I alla fall inte när målvakten spelar så bra som Gunnarsson har gjort. Hv gjorde idag ett mål och släppte till ett antal frilägen. Det skulle man inte förhindrat ens med Lundqvist i mål.