Tråden om #37 Jonas Gunnarsson

Instämmer. Wesslau inger ju trots allt auktoritet och trygghet.
Att vi ens måste diskutera detta är väldigt märkligt.
Ska inte bästa målvakten stå?

Men snälla nån! På vilket sätt kan Wesslau påverka att laget spelar jättebra och gör fler mål annars? Att spelet skulle se bättre ut ju bättre målvakt man har är något som inte är alls sant. Det gäller bara att backarna har en bra kommunikation med målvakten och Ett bra samspel.

Bästa målvakten ska inte alltid stå vilket du bör förstå anledningarn jag skrev några inlägg högre upp.

Med Wesslau som målvakt så blir det trygghet åt våra backar. Det är ingen utopi.
Wesslau gör inga mål och där har du rätt men har ändå 2 ass :wink:

Du skriver att:Bästa målvakten ska inte alltid stå vilket du bör förstå anledningarn jag skrev några inlägg högre upp.

Självklart som att gräset är grönt så ska bäste målvakt stå liksom att hetaste spelare spela.

Du anser att den bästa målvakten inte alltid ska stå, andra tycker annorlunda. “Alltid” betyder inte alla matcher, men så många som målvakten själv känner av att han klarar av. Så länge Gustav spelar som han gör så finns det ingen anledning att inte låta honom stå. Dessutom är Jonas självförtroende nu sämsta tänkbara eftersom de enda förlusterna har kommit med honom i kassen.
Helt sanslöst att man inte kan förstå en sådan simpel sak, det är precis samma sak i andra sporter. Har man en sämre målvakt så är det klart som fan att det skapas en orolig känsla i laget som kan påverka prestationen i allra högsta grad.

Det är ju konstigt att Dahlén och andra betydligt mer hockeykunniga än er två har argument nog för att spela Jonas. Han har knappast Ett dåligt självförtroende efter dessa matcher då han har spelat riktigt, riktigt bra!

Varför ska Wesslau spela 55 matcher i en rätt så betydelselös grundserie när han ska vara som bäst i slutspelet samtidigt som vi inte varken håller igång Jonas om Wesslau skadas eller stoppar utvecklingen för honom?

Kan ni också förklara hur man idag var totalt värdelösa för att det är så stor skillnad på Jonas och Wesslau? Vi var inte där idag, och det beror inte på målvakten. Det vore en helt annan sak om vi hade släppt in flera mål i en match som vi är jämnbra med motståndet med. Då skulle jag köpa att försvaret inte litar på Jonas men framförallt hade han inte varit bra nog. Målvakten påverkar inte så jävla mycket att hela spelet låser sig och inställningen är åt helvete.

Bra skrivet.
Finns 2 läger bevisligen.

Gunnarsson- Han gör det bra oavsett resultat.
Wesslau- Går in och stänger dörren.

Lite ironi dock men det finns en hel del sanning på det senare.

Jag förstår mycket väl och jag säger inte emot dig här. Du kanske har missuppfattat vad jag menade.

Det här däremot är skitsnack. Hur kan du påstå “att varje situation bakåt är kritisk” när Gunnarsson står? Du kan omöjligt ha sett matcherna om du påstår det! Och att tidigare så effektiva forwards inte skulle kunna skapa en enda giftig chans i anfallszon skulle bero på att dom kanske är osäkra på sin egen målvakt är ju bara för mycket :open_mouth: ! Hur proffesionella är dessa utespelare om deras spel hänger så totalt på den egna målvakten? Hur kunde t ex Fasth och Krog vara bra förra året, med tanke på att både DL och AA var sämre än vad JG har visat i sina två matcher?

Säg mig, vad har du för erfarenhet av ishockey utöver att titta på matcherna (om du nu ens gör det)?

saken är Gunnarsson är sjukt bra, han är ingen Wesslau MEN laget spelar så mycket sämre när han står, så jääääääääävla tråkigt att se och måste vara sjukt frustrerande för Gunnarsson, jag menar LHC fick 18 skott i period 1 ? hur fan lixom, då är det ju inte Gunnarsson som fummlar

Du skyller förlusten på Gunnarsson, alltså? På fullaste allvar? Eller du kanske bara var ironisk…

Jag kan lova dig att för målvakter så är det viktigaste att vinna matcherna snarare än att göra en bra prestation vid förlust, så jo jag tror hans självförtroende är i botten. I NHL så går man främst efter just denna statistik, här i Sverige används den knappt.
Jag tror inte Gustav skulle vilja spela alla 55 matcher, han är rutinerad och vet när han känner sig redo att vila. Vem tror du vet bäst om han kan spela eller inte, Dahlen eller han själv?
Det är jävligt viktigt att få en bra start i matchen när man har Jonas i mål så att man känner att det inte finns någonting att vara orolig över. Men både mot Modo och Linköping så har deras första mål kommit relativt snabbt och det hjälper ju inte direkt.
Men laget spelar sämre med honom i kassen, det är hjärndött

Jag säger inte att varje situation bakåt är kritisk men jag kan tänka mig att det är den känslan som finns i laget när Jonas står.
Wesslau har ju stått på knäna i vissa matcher och praktiskt taget vunnit matcherna åt oss, han är ingen vanlig målvakt.
Precis som jag sagt tidigare så är kontrasten mellan Gustav och Jonas enorm, ena målvakten håller landslagsnivå och den andra är relativt ny. Daniel och Andreas däremot höll samma nivå och då blir det ingen större skillnad för någon.
Det är löjligt att man ska ifrågasätta någons hockeykunskap för att man inte håller med, försök se det hela objektivt istället.
Det är mer logiskt att använda Jesper Williamsson istället för Luoma eftersom finländaren aldrig någonsin kommer att hänga med i ett slutspel, istället för att byta målvakt.

touche. Jag vill inte hänga ut spelare på denna tråden men visst fins det backar som är riktigt dåliga just nu och då är frågan om man ska köra bästa laget. I så fall ska ju dom väck? Eller? De spelare som HV mönstrar till start måste ju anses av Dahlen vara de bästa eller hur? Men hur kan det vara så att flera levererar ingenting. Vi har 2 st backar som inte levererar alls och att inte ha med Williamsson är tjänstefel men Dalle kanske har ngt emot juniorer och bara vill ha landslags backar.
Ska Davidsson alltid vara självskriven i PP? Finns mkt att bena ur och jag hoppas bara att HV hittar rätt väg att gå så de får det goa guldet i slutändan.
Tyvärr så blev det ingen phone. :frowning:

Okej Hvfantastenab gjorde tidigare ett idiotiskt inlägg om vilken totalsopa Gunnarsson är.

Då tänkte jag genast motbevisa det med statistik.

Jonas har på 3 matcher släppt in 2,42 mål per match vilket är bra! Inte lika bra som ES bästa spelare Gustaf Wesslau men fina siffror för en andramålvakt. Hans räddningsprocent är 92.05 riktigt bra för en andramålvakt.
Han har tre förluster av tre möjliga men i dessa matcher har laget gjort 2 (!) mål. Två mål och folk tror på allvar att det är Gunnarsson som förövrigt släpper in ett otagbart mål fel?!

JA en målvakt kan påverka laget men då är det försvarsspelt som blir sämre. NEJ en målvakt kan omöjligt påverka kämparglöden hos utespelarna och NEJ anfallsspelet blir inte bättre för att man har en bättre målvakt i mål. Det borde ju i princip innebära att det kan vara Wesslaus fel när HV gör en kass match mot ett värdelöst Rögle eller?

TRANCEDANNE: Du visar stor, stor okunnighet när du säger att Gunnarsson inte kan bli en stor målvakt efter 3 matcher för hans del och fin %. Du har tydligen inte haft den minsta koll på J20 senaste 3 åren. Han har varit enorm!

Gunnarsson ska givetvis stå för att utvecklas och för att vara i form när Wesslau är sjuk som idag. Trancedanne skriver också att Wesslau har visat att han klarar av att spela alla matcher. Men det är ju rent skitsnack! HAn blev sämre ju längre säsongen led ifjol och i kvalserien var inte godkänd. Han har i intervjuer senare sagt att han ville spela alla matcher men att det blen för mycket.

Riktigt bra inlägg hokky. Väljer att fylla på med lite extra statistik om Jonas.
Att säga att Jonas inte skulle hålla när det hettar till är bara patetiskt. Jonas har vunnit TV-Pucken, tagit JVM-silver (18) samt att han bar hela J20-laget till ett SM-silver förra säsongen. Jag menar grabben hade 96.7 i räddningsprocent i slutspelet (!). Jag är tveksam till om någon målvakt någonsin haft bättre räddningsprocent. Utöver detta så har han även vunnit ett antal utmärkelser, bland annat för bästa räddningsprocent i serien (syd), bästa räddningsprocent i top8 2010/2011 samt att han fick utmärkelsen bästa målvakt i hela J20 SuperElit 2010/2011. Att sedan, efter tre matcher, säga att HV71 bör kicka Jonas för att han är för dålig visar bara vilken otrolig brist på kunskap personen har. Dessutom så har Jonas knappast varit dålig de tre Elitserie matcherna som han spelat i år, tvärtom. Han har utan tvekan varit HV71’s bästa spelare alla tre matcher. Han visade även i ET att han håller mot internationellt motstånd.

Hade HV gjort 2 mål (framåt) och vunnit matchen idag mot Lule hade nog inte nån ifrågasatt Gunnarsson, tycker att ibland blir det lite väl ogenomskinliga inlägg här.
Vi har tillräckligt med äcklig media som utnyttjar sådan här situationer och jag är helt säker på att vi kommer få uppleva många fina vinster med Gunnarsson i målet oxå.

För det första så spelade Wesslau okej bakom ett fallerande försvarsspel i Djurgården, det finns ingen som belastar honom för någonting där. Om han inte talade sanning för sin tränare då så är det någonting han lärt sig tills nu.
Varför HV spelar sämre med Jonas i målet är en gåta, men statistiken talar sitt tydliga språk. Eller allt är en slump menar ni?
Jonas har spelat stabilt men hittills inte gjort de avgörande räddningarna som Wesslau gör. Idag när Luleå gjorde mål så var hans sidoförflyttning horribel och det var i princip den enda farliga situationen de hade på hela matchen.
Har man en sån otacksam uppgift att vara backup till Gustav i hela 3 års tid så finns det inget som talar för att han kommer att komma särskilt långt de kommande åren. I slutändan så gäller det att vinna matcherna för sitt lag, att göra det som krävs för att vinna.

Personligen så tror jag stenhårt på Jonas men det behöver sin tid och framförallt en vinst så det inte sätts på psyket! En “dubbel revansch” på lördag mot MoDo skulle inte komma mer lägligt nu när Wesslau är sjuk…
Håller tummarna!

För det första så är det lite överilat och snacka om horribel. Ser du på repriser så står han möjligtvis för långt ut när den förste Luleåkillen kommer och när passet sen går över till den andre som gör målet så finns det inte en chans att hinna dit. Väldigt tydligt.
Och att vinna matcher för sitt lag ja visst men har du lyssnat på en enda mening som laget har sagt efter förlustmatcherna över huvud taget? Ledin sa efter den första förlusten att hela laget sket ju i Jonas. Han ensam räddade nere siffrorna Likadant i andra förlusten och visst gjorde han ingripanden i dagens match som var helt ok.
Men jag säger samma sak igen. Det ska bli väldigt intressant att följa följetongen och framför allt de bitskaste kommentatorerna som är emot Jonas vad de säger när det börjar komma in förluster på Wesslaus konto. Är han värdelös då också? Hvs sämsta värvning? Eller blir det okunnghetens dygd som pratar om att han får ju ingen hjälp av laget!! Ungefär som Jonas nu inte får. :wink:

Trancedanne till att börja med så är målet otroligt svårt och Wesslau skulle vart chanslös! Luleå gör det riktigt bra där och det blir en väldigt lång sideleds förflyttning för Jonas och han blir tvungen att göra två tryck för att hinna dit och det gör han också. Tyvärr är avslutet riktigt bra. Dåligt dock av backen där som varken plockar puckföraren eller målskytten.

Att Jonas har tre förluster beror på tre saker. Otur, han har fått möta de tre hetaste lagen när man egentligen bör ha förstemålvakten. Och sen att laget uppträtt ointresserat! Och det kan Fan inte Jonas påverka. Försvarsspwlet har fungerat men inte anfallet och det beror definitivt inte på målvakten.

Jonas har stora utvecklings möjligheter bakom Wesslau och kommer vara redo om tre år. Kolla bara utvecklingen på en sämre målvakt från grunden Engstrand så har han utvecklats mycket trots att han hade en sjalvisk Norrena framför sig.

Och Trancedanne du vet ju ingenting om vad du säger angående Dif ifjol. Att Wesslau var dålig i kvalserien är ingen hemlighet och det finns till och med difare som tror han inte brydde sig för han ändå skulle lämna. Skitsnack såklart men ändå.

Du säger att Wesslau skulle ha varit chanslös trots att han gjort ett flertal avgörande räddningar som i slutändan resulterat i vinst för HV.
Jag vet ingenting om Dif? Jag bor i Stockholm, känner många som håller på de och såg även några matcher live förra säsongen.
De flesta skulle inte ha något emot att ha honom kvar samt att det var försvarsspelet som sög. Även D. Tjärnqvist som jag brukar snacka med säger att laget var för på tok för dåligt tränade. Många skulle dock inför den säsongen ha velat haft Tellqvist istället för Wesslau för en mer långsiktig lösning.
Men om du tror att de flesta belastar Gustav för att de åkte ut så är du ju helt ute och cyklar.
Det är så löjligt enkelt att stirra sig blint på antalet matcher spelade när den faktiska anledningen till att han inte spelade bättre troligtvis berodde på andra faktorer.
Viktor Fasth i AIK förra säsongen, då han bänkades så sa han tydligt i intervjuer att han ville och kunde spela. Det sker aldrig att en målvakt spelar alla matcher, antingen så uppstår skador eller så orkar man inte.
Det bästa vore om man hade ett någorlunda jämnt målvaktspar som kan skapa konkurrens för varandra. De flesta lag har det men det kommer inte att ske i HV de närmsta 3 åren.
Förresten, länka gärna till intervjun där han säger att han sög för att han spelade för många matcher.