Tråden om #37 Jonas Gunnarsson

Men var skriver jag att folk inte ville ha honom kvar i Dif? De allra flesta var mycket nöjda med hans fjolår men i kvalserien var han rentav dålig stundtals. Självklart vill målvkten spela alla matcher, det vill henke Lundqvist med. Men tränaren vet vad som är bäst för laget.

Och du kan ju förklara vad det är som gör Jonas till en så otroligt dålig målvakt när han varit ett av lagets bästa spelare alla tre matcher. Att Hv gör två mål på hans tre matcher beror inte på honom det är ren jävla fakta.

Och jo Wesslau hade varit chanslös på just det målet, definitivt. Det var ett skolexempel på hur man bör lösa en två mot etta.

Läs på vad i stort sett samtliga experter har sagt om målet som Luleå gjorde till 1-0. Han var chanslös att hinna dit och rädda pucken. Han gick ut långt åt sidan och gick kanske för långt då. Men att sitta och göra narr av honom och att han är en sopa och inte passar nånstans förutom i en lägre division det anser jag är okunnigt.
Sen resonemanget ska ju inte helt plötsligt räddas för det har pratats om att man vill att Wesslau ska kunna stå varenda match. Nu helt plötsligt så förstår man att laget behöver 2 st målvakter.
Ge er lika mkt på alla andra i laget och våga göra det också. Men där går vissa gränser.

Tittar man på matchen i efterhand så ser man ju Makan och Pettan vara de 2 sista där bak. Mackan går bort sig i det offensiva och Pettan blir helt själv och han gör väl inte världens bästa försvarsspel och lägger sig bara i mitten. Hade han resolut tagit den spelare som antingen hade pucken direkt eller lämnat honom ensam alt tagit mer åkning ut mot den spelare som inte har pucken och på så sätt lämnat vägen fri mot Jonas så hade det kanske inte ens blivit mål.

Den som gör mest fel i situation är Petrasek som inte tar bort puckförarens möjligheter till att skjuta men Gunnarssons relativt långsamma sidoförflyttning hjälper ju knappast. Vem vet om Wesslau skulle ha tagit den eller inte, men han om någon skulle faktiskt ha chans till att ta en sån puck. När har jag sagt att Jonas har varit dålig?
Det var i en videoblogg med Wikegård och Micke Andreasson där han berättade hur han tyckte att som tränare att man borde lyssna mer på vad målvakten vill snarare än att gå efter vad man tror är bäst. Det är målvakten själv som vet bäst om han är kapabel till att lira eller inte, Dahlens målvaktshantering har inte heller varit den bästa då han valde Larsson framför AA trots att han spelade dåligt förra säsongen.

Du har väl haft dina åsikter där man kan läsa mellan raderna vad du utelämnar. Men den jag mest går på här är Hvfantastens kommentarer som tydligen är raderade.
Det var enbart personliga påhopp och inget annat.
Och det var så osakligt så man undrar ju om det fanns kunskap alls utav hockey och målvaktsspel.
Men till saken om Jonas så är det trots allt Dalle som styr och bestämmer. Han tar ut målvakten.
Man blir besviken när man hör ett snack och sen inte har sett vad Jonas har gjort under matcherna.
De första 2 förlusterna så var det nästan enbart hans räddningar som höll HV kvar i matchen för spelarna sket i honom och det är inte acceptabelt.
Jonas kommer ju att stå fler matcher och frågan är ju hur laget ska spela?

Jonas Gunnarsson känns som den bästa målvaktstalagen som gått igenom dom egna leden sedan Liv och jag tror att Jonas fullt möjligt kan bli ny version av Liv och jag har fullt förtroende över att ha Jonas som 2a målvakt. Ingen lätt match då vi mötte 2an i tabellen och han släpper in 1 mål då 2-0 kom i öppen kasse. Killen är bara 20år och som jag hoppas många år kvar på högsta nivå :smiley:

Jonas Gunnarsson är en stor målvaktstalang på hemmaplan. Kommer knappast nå NHL och det ärdärför vi bör ta så väl hand om honom. Han ska ha speltid för att utvecklas definitivt. Han har också visat att han håller riktigt bra på denna nivå. Sen är han inte lika bra som Wesslau men varför ska han stå alla matcher under säsongen. Vi kommer vara topp 3 oavsett vem av dem som vaktar kassen. ES är bara en transportsträcka egentligen.

Jonas har tyvärr förlorat matcherna men han har spelat bra och det har inte på något sätt brustit defensivt utan offensivt. HAn har också mött tre riktigt bra lag.

Man skall lyssna på vad målvakterna vill säger du, så om Wesslau skulle säga att han vill spela alla matcher betyder det att man inte skall lyssna på Jonas för jag antar att han kommer säga att han vill spela matcher?

Nu blir man seriöst förbannad! De äldre killarna i laget vet att man ska ignorera media och diverse forum om man är en offentlig person och blir granskad för sina handlingar, Jonas Gunnarsson är 20år gammal knappast lika rutinerad han har garanterat vänner kanske familj som är inne och läser detta forum. Kanske även han i värsta även om han vet att man ej borde men lättare sagt en gjort som ung och nyfiken, Hur fan ser det ut med inlägg som att killen är en sopa kan aldrig bli något gjort bort sig vi kan ej vinna matcher med honom i målet m.m??
Visst han kanske var lite seg i en förflyttning 1 match, Jaha och? Får man inte kunnas tillåtas göra misstag? Han är en stor talang som hela tiden utvecklas och vi ska vara glada att vi har 2 så bra målvakter! Jonas kan inte klandras för någon av förlusterna! Jag tycker bara att det räcker med att ge konstruktiv kritik som att den förflyttningen kunde han gjort snabbare eller där borde han täckt av ytan på det sättet eller vad det nu är. Tänk på att killen är 20år, Bara att hoppas att han ej tagit del av denna tråden så att självkänslan och självförtroendet får sig en törn, Det är lätt att sitta o vara elak bakom en dataskärm. Tack för mig!

Jonas kan räta på sig nu. För Wesslau KAN förlora. Precis på samma sätt som hela laget sket och ignorerade att hjälpa Jonas i hans förluster så gjorde laget likadant nu i 2 raka förlstmatcher för Wesslau.
Så Jonas räta på dig och jag hoppas du får chansen och håller tätt.
Skulle bli oerhört kul att läsa kommentarerna från dom som stod med kors och spikar redo att korsfästa honom.

Jonas har inget att skämmas för. Han har varit duktig i de matcher jag har sett.

Bygg er kritik på saklig fakta och åsikter som går att argumentera.
Inlägg som sopa och värdelös säger mer om den som skriver än den som spelar ute på isen, och kommer att raderas. Ni som anser att ett inlägg inte håller måttet, det är bara att trycka anmäl på det så skickas det automatiskt till oss för granskning!

TACK!!!
Grattis till din första vinst och det måste känns gött.
Tvivlare och kritiker kan ju nu bädda om sängen…
HV kan ju vinna med dig i kassen. Bra att veta framöver. :wink:

Stabilt o bra Gunnarsson :wink:

Riktigt stabil insats utav Gunnar idag.
Dock så är jag lite tveksam till hans “Ledda-mustasch” aka moppemusche, eller vad säger ni?
Gunnar’s tveksamma mustasch - [url]http://i.imgur.com/ZaMCj.jpg?1[/url]

Såg även att bland annat Mattias Karlsson har odlat moppemusche. :neutral_face:

Det är ju Movember nu, kan bero på det. se.movember.com/

Seger nr 2 och Gud vad skönt att ha med detta i bagaget att HV med dig i målet vände på matchen som såg tok förlorad ut.
Tack Jonas!!!
Blir inte överraskad om du står i nästa match…

Hmmm, jag fick känslan av lite “jinx” i laget när gunnarsson kom in mot timrå. Det blev lite oreda samt ett lite billigt, eventuellt pga skymning, mål i pp till 2-2.
En något oturlig/orolig start på säsongen verkar ge svallvågor.
Borde man inte spela Gunnarsson lite mer än man gör, för att få bort “jinxet”, få upp erfarenheten, etc etc? Jag tycker mig se att bbackarna är lite obekväma med honom, vilket är förklarligt då de inte spelat lika mkt som med wesslan. Vi vill ju inte ha en ny AA som bara är till för reservkeeper-positionen. Gunnarsson skall väl ta över i framtiden, eller hur tror ni företaget tänker?

Jo men samtidigt måste Jonas få tid att växa in i kostymen. Jag tycker att situationen för Jonas just nu är perfekt.
Sedan så har han spelat elva stycken seniormatcher i år vilket är helt okej. Gustaf har “bara” spelat 23 matcher.

Så här bör man tänka: Ha hela detta året precis som det har varit hittils gällande speltid i HV och Troja. Jonas ska komma in i spelet och få lite värdefull rutin samtidigt som han får spela i AS för att inte vara för ringrostig. Inga direkta förväntningar på honom.

Nästa år: Han ska få lite fler matcher och ska också lyckas lite bättre än i år. Någon match då och då i Troja om Wesslau spelar lika fantastiskt. Ska efter denna säsongen anses som en av de bättre andramålvakterna (topp 5)

Två år: Ska tävla på mer lika villkor som Wesslau. DVS spelar Wesslau sämre petas han och vice versa. Ska spelas in för att vara redo att ta över som förstamålvakt nästa säsong. Förhoppningsvis lyckas han till och med peta Wesslau till slut, även om et verkligen inte blir lätt.

Tre år: Han får chansen som förstamålvakt och får stort förtroende. Man vårvar dock in en rutinerad och skicklig backup som kan sporra Jonas rejält.

Detta borde vara planen enligt mig i alla fall.

Det kanske är en utveckling som är vettig, men jag är mkt otåligare :slight_smile:

Sedan måste man ju ha en bra backup DETTA år oxå, och det var mer i det ljuset som jag skulle vilja se en liten högre kvot av spelade Gunnarsson matcher…