Tråden om #37 Jonas Gunnarsson

Personligen så tycker jag att i #37 J.Gunnarsson så har vi en bra backup. Han har absolut inte vart dålig dom gångerna han fått stå. Alla kan göra småmisstag men kom då också ihåg att han vunnit sina 2 senaste matcher också. Vilket inger ökat självförtroende inför nästa match han får chansen till att spela. Jag ser gärna att vi “rullar runt” på våra målvakter så som vi faktiskt har gjort hittills. Vi får inte glömma att säsongen är långt från slut ännu så fler chanser kommer komma för “Gunnar”.

Slutsats: Vi har 2 st riktigt bra målvakter! Varav den ena är i början av sin karriär! :sunglasses: :stuck_out_tongue:

Med risk att bli lynchad men om vi bortser från försvarets taskiga inställning (MODO) så känns inte Gunnarsson som en något som direkt sticker ut i mina ögon att bli något. Visst killen är ung och talangfull enligt vissa men jag kollade matchen med Troja och det var väl ingen höjdare den heller och nu matcherna med HV nu, nja…det fattas något som gör att man direkt kan slappna av när han är på isen. Man ska värna om unga killar och ge dom speltid, men då vill man väl också kanske också se att killen har något att bygga vidare på som målvakt. Man blir ofta bortskämd numera som HV-fan när vi har Wesslau att jämföra med vilket naturligtvis är orättvist mot Gunnarsson, men jag ser inte direkt någon framtid som förstamålvakt av det jag sett hitills, och det är det enda jag gör i min bedömning också utan att sia om framtiden och hans utveckling.

Vad kan då göra han bättre? En säsongs utlåning igen i allsvenskan för att ge han chansen på riktigt? En säsong som förstamålvakt i allsvenskan kan kanske gynna hans framtid och slipa på detaljerna som gör att han kan bli bättre. Hur som helst försöker jag ha en konstruktiv inställning till Gunnarsson, men jag baserar som sagt på vad jag har sett förra säsongen och hitills iår i HV och Troja, och jag är inte imponerad så han får mer än gärna överbevisa mig men jag unnar han verkligen en bättre framtid än att bli en darrig 2;a målvakt.

I viss mån kan jag hålla med men man får inte glömma bort att spelarna verkar skita i honom när han står.
Tycker att våra backar börjar bli lite väl ringrostiga lika mycket som att det är Gunnars fel eller att han inte håller måttet.
Vi har 2 alltför gamla backar som ska bort. En ikon back som är dålig. 2 andra som spelar i landslaget men som oftast uppträder som lata oxar med ok över sig. Klart bäst är Fantenberg.
Detta ställer vi upp framför Gunnar. Hur sjutton ska han agera då?
Sen är det ju skillnad på Wesslan och Gunnar. Både vad gäller rutin och kvalitet. Men att skjuta honom i sank är kanske inte helt fel. Lär backarna hur man hjälper sin målvakt lite mer så kanske Gunnar också kan få en ärlig chans att briljera mer och mer.

Stefan Liv blev inte toppmålvakt på ett år, jag vill minnas att han blev inmatchad bakom Takko några säsonger, Att ingen nämner det ä välr därför att HV inte var ett topplag då

Nu blir man väl halshuggen här. Men. JAG tycker att man kanske kunde se till att hålla Gunnarsson i allsvenskan å låta killen få seniorrutin… Jag tycker inte han ska försöka få den rutinen i ett lag som försöker vinna serien… Spela Wesslau så mkt det bara går, han har redan nu vilat extremt mkt mer än han gjorde i Djurgården ifjol… Gunnarsson håller inte måttet i Sveriges bästa lag, så är det bara, han briljerade ju inte i allsvenskan heller, tvärtom.

Missförstå mig inte nu, jag gillar verkligen Gunnarsson och tror han kan bli riktigt riktigt bra. Han är inte där ännu.
Slutsats. Spela Wesslau så mkt han orkar, varva med Kokman och låt Gunnarsson husera i HA denna säsongen. Han lär behövas i bättre form nästa säsong om Gustaf fortsätter som han gör för då e han long gone.

Han har varit skadad i 2 matcher nu så han vilar inte för att sparas :unamused: Och Kokman behövs i sin serie. Tror inte för fem öre att han utan erfarenhet på den här nivån kan matcha och funka bättre.

Jag vet naturligtvis att Gustaf är skadad. Det jag pekar på är att jag tror att Kokman lika gärna kan få vara backup när Wesslau är skadefri. Visst han behövs i sin serie men jag anser ju det viktigare för HV att satsa på a-laget än på j-20…

Så du menar på fullaste allvar att Gunnar ska lånas ut och Kokman (som är året yngre än Gunnar)ska in som andre målvakt? Och sen ska J20 laget offras och låta en oerfaren stå i den serien? Adam Schultz heter han som dessutom är 17 år och matchas i J18 laget.
Antingen så ska Gunnar matchas eller så får HV tigga pengar likt Frölunda och ta in en äldre och mer rutinerad målvakt.

Exakt så menar jag. Jag menar inte att man ska “offra” J-20, naturligtvis inte. MEN, jag anser att prio ett bör ligga på a-laget.
Sen har Gustaf själv sagt att han vill stå så mkt som möjligt. Så… låt han då göra det! Nu är han skadad, då är situationen en annan, naturligtvis. Skönt att du bestämmer vad som är antingen eller. Jag vädrade en åsikt, den står jag fast vid. Viktigast av allt tror jag att det är att Gunnarsson är redo att matchas till 100 procent nästa säsong.

WORD
Kul att se en admin går mot strömmen liksom Andersson711.
Att backarna framförallt och övriga laget uppträder oroligt
med Gunnarsson är ett faktum.
Den som inte vill se det ser det heller inte.

Vad får dig att tro att Gunnar vill vara involverad i HV om man skulle sätta in en yngre målvakt istället för honom? Det låter lite grann som att man lastar Gunnar för förlusterna och tror att lösningen är att ta in en annan.Det är lite motsägelsefullt när kritiken som ges mot Gunnar är främst hans orutin. Har Kokman mer rutin? Det håller inte alltid att tro att en utlåning är bäst- Jag vet inte men Kokman är helt fel snubbe att lägga ett ok på. Han anses väl också vara ett framtidsnamn för HV?? Ska han komma in och förlora i HV och också sedan anses för dålig och ta bort honom?
Han behövs där han är för annars får en ännu yngre målvakt ta Kokmans plats osv. Och mitt resonemang att antingen låt Gunnar stå kvar som andremålvakt eller ta in en ny är också ett förslag. Inte att jag bestämmer…onödig gliring :exclamation:
Helt klart är att inget kommer hända denna säsongen och jag tror inte det gör det till nästa heller om inget radikalt händer i ledningens åsikter. Man petade ju Andreas till förmån för Gunnar.

Är det Gunnarssons fel eller är det backarnas fel?
Tycker vi har så pass rutinerade backar att dom borde klara av att spela med en llama i målet utan att vara nervösa för att göra misstag.
Gunnarsson gör kanske inte allt rätt, men säg hur många målvakter i 20års ålder som gör det? Wesslau själv vid 20års var ingen höjdare och var inte på den nivån då, det var först vid 22års ålder som han gjorde debut i Elitserien och då låg han på 88% och 3.61 insläppta/match.

Jag tycker många är väldigt snabba att döma ut Gunnarsson som ett framtida namn, alla utvecklas i olika takt och jag tror att han kommer vara en målvakt i den yttersta toppen av Elitserien om en ca 5-6år.

Grejen är ju, Gunnarsson platsar inte i ett elitseriemål just nu, i år.
Han kanske har potential och man kan förstås inte skriva bort en så ung spelare, men det är en balansgång hur man ska göra. Matcha honom för hans utvecklings och Hv’s utvecklings skull, eller att inte spela honom så mycket det går, bara när det absolut behövs, eller till och med låna ut honom och försöka hitta en mer rutinerad andramålvakt som det är nu. Jag vet inte vad som är bäst, men Gunnarsson räcker inte till ännu.

Gunnarsson har allt det som krävs för att bli en riktigt bra målvakt. Det är alla med insyn överens om och hans spel i j20 har varit helt enormt. Nu behöver han anpassa sig till seniorspel. Jag tycker att så det varit i år är helt perfekt. Han får en hel del speltid och har fina chanser att utvecklas. Sen har jag förståelse för de som vill se en utlåning, men jag tycker inte det är bättre.

Sen ska vi komma ihåg att Gunnarsson har varit klart godkänd i alla matcher han spelat.

Att flytta upp Kokman är inte smart. Han är inte bra nog. J20 är framtiden och han behövs där. Det skulle sätta hela ungdomsverksamheten i rullning.

Tröttsamt att skylla på backarna vid varje förlust med Jonas i kassen. Visst backspelet var inte det bästa men det har varit minst lika dåligt backspel i många andra matcher med Wesslau som då har slutet med vinst.
Gunnarsson kan mycket väl utvecklas till att bli en framtida förstamålvakt men just nu så platsar han inte.
Låna ut honom till något allsvenskt lag så att han får mer speltid och ta in Kokman, Victor kanske visar sig vara den målvakt som HV söker efter.

Ja vi tar in Kokman så att han får agera båsöppnare hela säsongen och inte spela en enda match, då utvecklas han ju säkert!
Vi skiter i J20, det är ju trotsallt bara HV71’s framtid…sigh.
Jag hoppas att ni som ifrågasätter Gunnar är ironiska, om ni inte är det så…:confused:

Jag är knappast ironisk. Jag tycker inte Gunnarsson platsar just nu. Problemet är att han behöver ju rutin om han ska bli något. Alltid en balansgång att gå där.
Men att ta in Kokman där istället? Nja, det skulle ju bara vara sämre på alla möjliga vis. Hade det funnits en billig, bra erfaren andramålis ledig på marknaden så hade jag gärna tagit in honom och sparat på Gunnarssons speltid. Men som det är nu är väl bästa alternativet att låta honom täcka upp. Men då ska Wesslau få stå så mycket han orkar också.

Det finns nog ingen ironi i det hela utan existerar en grupp som bara vill ha bort honom. Och att ens föreslå Kokman som är yngre är ju rent okunnigt. Herregud!!! :unamused:
Wesslan kommer ju att stå maximalt med matcher var så säker. Men när han inte är hel så är det Gunnar vi har.

Att folk vill ha in Kokman istället är ju helt otrolig. En duktig målvakt absolut men han är klasser sämre än Gunnarsson. Det är fakta. Kokman har varit grym i J20 men Gunnar var helt enorm redan som B-Junior!

Vissa av Gunnars matcher har vi lätt kunna skylla på uselt backspel framför honom. Inte denna. Men Gunnarsson var fortfarande inte dålig. Det var en hockeymatch, båda lagen kan vinna. Idag drog Modo välförtjänt det längsta stråt och Gunnarsson ska inte lastas för det. Givetvis har vi bättre chanser att vinna matcher med Wesslau i mål, men det är också därför han är förstamålvakt och inte Jonas. Wesslau måste få vila och Jonas ska utvecklas till den duktiga målvakt han kommer bli.

Att Gunnarsson är för dålig just nu är ju inte sant alls eftersom han varit klart godkänd i alla hans matcher och han har en helt okej räddningsprocent.

Det folk hela tiden gnäller på är att han släpper in 1-2 “billiga” mål, medans han ibland räddar laget och väldigt ofta har bra räddningsprocent för att han räddar jävligt mycket skott (på grund av att försvaret spela som skit när han står).
Sluta gnäll på en ung kille, vad fan gör det om vi förlorar en del (25%, 50%, 75%) av de matcher Jonas står? Självklart hoppas jag inte att vi gör det, men det kan hända.

En annan sak, Wesslau har spelat mot 90% av de här spelarna i stor utsträckning och det har man mycket gratis av. Visst Jonas spelade några matcher förra året, men jag kan tänka mig att han inte alls har lika stor instiktiv kännedom av de andra lagens anfallande spelare.