Slutsatsen jag drar av resonemanget här inne samt av hur det ser ut i matcherna, både de Gunnarsson stått och de Wesslau stått är att HV som lag inte är bättre än att man behöver en jävligt tät målvakt bakom sig. Det hade man i Stefan Liv, och då gick det bra. Man hade det inte i Daniel Larsson, och då gick det inte bra. Man har det nu Wesslau och då går det bra.
Alltså är det inte så stor skillnad på utespelarnas prestationer mellan de olika säsongerna, även om det kan skilja en del från match till match, utan snarare så att det är målvakten som är avgörande. Vissa målvakter vinner matcher åt laget genom att vara lagets bästa spelare i match efter match. Andra målvakter gör det inte.
Jag vill be om ursäkt här inne om jag retat upp några gällande Gunnarsson men tror samtidigt de blivit feltolkat på sina håll.
Jag är helt övertygad om att Jonas kommer bli en alldeles utmärkt målvakt i ES, kanske tom internationellt… vad vet jag?
När jag skrev att jag tyckte det kunde vara bra att ha honom utlånad en säsong så menar jag inte att jag inte tycker han duger, mer om att få honom att spela väldigt mkt senoirhockey så att han på så vis får utvecklas. Kanske inte är optimalt att kliva rakt in i ett lag med förväntningar på sig att vinna serien då det skapas extremt mkt förväntningar på honom då.
Som sagt, upplevs det av ngn som att jag pissar på Jonas så ber jag om ursäkt, det är det sista jag vill.
Absolut inte! Men samspelet med Jonas har blivit bättre. Innan var spelet runt mål problemet, idag var det mer att backarna gjorde indviduella misstag. Mattias Karlsson etc.
Det känns inte som att Gunnarsson har lyckats acklimatisera sig till seniorhockeyn. Och det är inte några slutsatser jag drar enbart på grund av statistiken. Jag tänker även på returer och svårigheter att täcka ytor och skottvinklar i mål.
Tror nog Gunnarsson får ta och steppa upp lite om han ska bli kvar till nästa säsong. Om jag förstår det rätt har han utgående kontrakt, och Viktor Kokman ser ju redan ut som ett hett alternativ som tänkbar ersättare (förutsatt man nu vill fortsätta satsa på en utvecklingsbar spelare som andremålvakt).
Grabben är född 92… Vad begär du? Att han ska dominera elitserien?
För fan! Första säsongen han gör från start det är klart det tar tid att sätta sin fot i seniorhockeyn, snacket om att man inte ska förlänga tycker jag visar hur lite kunskap man kan ha! Förlänger man inte med Gunnar gör man ett jävligt stort misstag
Att tro att Kokman ska göra dundersuccé är att tro på oförstånd och i mina ögon okunskap.
Grabben är klassen sämre än Gunnar är.
Gunnar ensam i stort sett bar juniorlaget till silver förra säsongen.
Den pondusen har inte Kokman.
Tyvärr är det så att gnällspikar man mot Gunnar så är det ren och skär idioti att sitta och läsa att Kokman skulle man satsa på istället. Det är samma gamla vanliga historia när man bara vill hittasyndabockar.
VARFÖR skriver du ingenting om var och en utav spelarna hur de presterar när Gunnar står?
Är man intresserad så ser man att det handlar inte alls om Gunnar utan om hur man hjälper honom.
Tar man enbart hänsyn till stats så kan vi ju peta undan den ena efter den andre som inte levererat alls.
Det vore ju väldigt intressant att se gnäll mot Wesslau ngn gång för ngn superduper är han inte alltid. Igår mpt Luleå så var han inte speciellet vass alls men inte skriver man ngnt om honom för han har ju blivit utsedd till Messias.
Men visst det är rätt att Gunnar och så även Kokman har utgående kontrakt.
Gunnarsson spelar sin första ordentliga seniorsäsong (första säsongen han inte är att betrakta som en junior).
Ge honom tid, man blir inte en supermålvakt över en natt.
Gunnarsson är enligt mig (och jag hoppas HV ser honom som det också) ett projekt där det troligtvis är tänkt att han om ett par säsongen på allvar ska ta upp kampen om förstaspaden.
Man måste våga ha tålamod med unga målvakter och av det jag sett av Gunnarsson (både när han spelade i J20 och i A-laget) så är det värt att ha tålamod med honom. Tror han kommer bli riktigt bra om ett par säsonger.
Hållet helt med, Gunnarsson har hittills visat att han inte platsar på denna nivå. Gör han inte bättre ifrån sig så tror jag inte HV kommer att förlänga, det är bättre att värva en andremålvakt som har chans att konkurrera med Wesslau eller åtminstone vinna matcherna.
Blir Wesslau skadad och Jonas får stå i slutspel så är det över…
Man skyller alltid på backarna när Jonas står i mål men i många av de matcher som Wesslau står i så har backspelet varit minst lika uselt, men vid vinst så tänker man väll inte på sånt.
Han har utstrålat osäkerhet redan från början och det syns att laget inte litar på honom.
Så jäkla patetiskt att folk uppträder som om det är tabu att kritisera någon ung och lovande spelare trots att han inte har spelat särskilt bra. Ju längre in på säsongen desto tydligare blir det att ni har fel, skönt att mina tidiga åsikter som jag blev halshuggen för håller i sig.
Och NEJ dekman jag letar inte efter någon jävla syndabock, precis som Luoma så kritiserar jag spelare som inte har presterat.
Ok, jag köper helt att Gunnarsson kanske inte platsar på seniornivå, ännu.
Men vad har ni för utomjordiska krav egentligen?
Tycker ni att en förstårssenior skall platsa på seniornivå under sin första säsong?
Tänk lite realistiskt va.
Tycker alla som gnäller på Jonas skall klargöra vad de har för krav på honom, och då inte bara genom att dra upp ett enskilt insläppt mål, se för fan till helheten.
Är ni svagbegåvade eller försöker ni bara vara ironiska?
Gunnarsson har inte ens gjort tio insatser i elitserien så ge honom för helvete lite tid!
Han spelar i ett av elitseriens bästa lag, klart det finns krav men att gnälla när han knappt gjort en dålig match
Om övriga 20 spelare skulle få tummen ur röven och visa att man tror på Gunnar och spela på högsta nivå hade siffrorna sett betydligt bättre ut om det nu är det ni stirrar er blinda på…
Ena stunden gnäller ni för ni vill ha tillbaka “bygdens lag” nästa gnäller ni när en spelare från trakterna inte duger enligt er
Tycker ni på allvar det är bättre att ta in en dyr senior som spelar av karriären än en hungrig junior med en jävligt lång framtid
Vad baserar ni eran kritik på? Igår var han bättre än heliga Wesslau och gjorde så att siffrorna inte blev större
Wesslau har vunnit de flesta, Gunnar förlorat de flesta… Hur tror ni det hade sett ut om övriga utespelare kört lika hårt som när Wesslau är i mål?
Som Dekman påstår, HV-fans är alltid duktiga på att ta fram en hackkyckling antingen är det Luoma, eller Almqvist, eller MrX… Om ni försökte stötta spelare som har det tungt kanske?
Ni är duktiga på att ge kritik framför en skärm, öga mot öga, hade ni haft samma åsikt eller är det bara lättare att muppa sig här?
Håller med om att Gunnarsson absolut är värd chansen i ytterligare minst 1 år, HV måste vara tålmodiga och tänka långsamt precis som andra redan sagt.
Sen fattar jag inte vad folk har för krav på en andramålvakt egentligen. Känns som att folk förväntar sig att man “bara sådär” kan värva en stjärnmålvakt (med elitseriemått mätt) och att han bara ska acceptera en roll som båsöppnare 45+ matcher om året. Självklart funkar det inte så.
Sen kan man såklart köra på stilen “vi har ingen andramålvakt utan 2 förstamålvakter” och låta dom köra 27 matcher var under hela säsongen, men är det verkligen så vi vill ha det. Och skulle en kille som t.ex. Wesslau acceptera en sån roll? Knappast.
Nu har vi en riktigt lovande ung målvakt från de egna leden som accepterar en roll som 2a målvakt. Han potentialen att bli en toppmålvakt i Elitserien, men inte tillräckligt för att dra över till NHL. Man har dessutom ett jättebra sammarbete med Troja där man kan låna ut honom för att ge honom speltid under lugnare perioder.
Mycket svordomar, spydigheter och andra otrevligheter nu. Känns bara onödigt. Kan vi därför lägga ned med det och i stället försöka oss på en saklig diskussion?
Angående Gunnarsson.
Någon frågade vad man har för förväntningar på en andremålvakt?
Så som jag ser det ska en bra andremålvakt vara ungefär som Andreas Andersson var fram till och med 2010.
En pålitlig och lojal backup som vid behov och vid eventuell skada på förstekeeper kan gå in och vinna matcher åt sitt lag.
En bra andremålvakt ska även kunna sätta press på förstemålvakten. Konkurrens är nämligen aldrig fel.
Hittills i år ser jag inget av ovan nämnda kriterier hos Gunnarsson.
Visst, han har talang. Men krävs det inget mer för att spela i ett av Sveriges bästa lag? Ska vi enbart gå på talang borde Filip Sandberg ha en given plats i HV:s a-lag. Ska vi bara gå på talang hade Jonas Fransson varit HV:s förstemålvakt under flera år - inte Stefan Liv.
Gunnarsson är ung som ni påpekar, men vad hindrar det från att han levererar i elitserien. De senaste åren har vi sett flera unga elitseriemålvakter gå direkt in i a-laget, i vissa fall till och med sno åt sig förstespaden.
Med detta sagt menar jag inte att Gunnarsson ska gå in och tokdominera. Jag vill bara se en keeper som faktiskt kan vinna matcher åt sitt lag och göra någon slags skillnad.
Det har han dessvärre inte visat att han klarar av när han fått chansen i HV. Ja, och glöm inte bort Troja. För inte kan det väl vara backarnas fel att han inte heller presterat där?
Edit. Någon skrev om en “helig” Wesslau. Ja, Gustaf är och förblir helig så länge han spelar så som han hittills har gjort i år.
Rutin, vilket bara fås på ett sätt. Och det är även vad som gjorde AA en sådan utmärkt backup i många år.
Ursäkta min okunskap och jag försöker inte alls vara spydig, men kan du nämna några 19-20-åringar som gjort detta?
Målvakter några år äldre känner jag till, men inte såhär pass unga.
Hv fans alltså… Gunnarsson är inte en av seriens bästa andramålvakter det är han inte. Men han har ju spelat så otroligt få matcher på seniornivå att det är omöjligt att han ska gå in och dominera.
Ni skriver att det är kört om Wesslau blir skadad till slutspelet. Vi kommer givetvis inte vinna guld med Jonas i mål. Men säg ett lag, förutom Luleå som har en andramålvakt som är bra nog för att spela laget till smguld?
Att Gunnarsson kommer bli riktitg bra är rätt givet. Han har det som krävs, nu måste han bara vänja sig att spela seniorspel.
Jag säger bara detta: Ifjol var det många på forumet som hade slutat tro på Fantenberg bara för hans hyfsat mediokra insatser sin första säsong som senior. Helt sjukt tyckte jag då. Jag tycker likadant angående Gunnarsson i år. Redan nästa år kommer han kunna hålla en mycket högre nivå.
Att jämföra med Kokman är konstigt. Gunnarsson var ifjol den bästa målvakten superelit sett på flera år. Där är inte Kokman riktigt.
Chinobar: Andreas Andersson spelade 20 matcher på tre år för HV innan han skickades ner till Allsvenskan. Det var där han fick sin rutin. Och det var där han spelade innan HV värvade tillbaka honom.
Nu vet jag inte exakt ålder på följande målvakter. Men unga är/var de och de har alla visat att det går att slå sig in i elitserien oavsett ålder: Jacob Markström, Anders Lindbäck, Johan Gustafsson, Niklas Svedberg, Daniel Larsson (när det begav sig) med flera.
Ska vi starta en jädrans gnälltråd i stället?
Det finns ett koppel med spelare som inte presterar eller underpresterar eller presterar på tok för ojämnt.
Det är svagsint att ge sig på en så ung kille. Ge er på de äldre spelarna i laget som spelar blaha hockey. Finns både backar och forwards. Men se det kan man inte för nu har man gett sig dän på att den enda spelaren som man ska dänga till är Gunnar.
Vad ska man ha? 2 st landslagmålvakter? Nej tvivale för det.
Hur många landslagsbackar har vi? Hur många matcher kan vi stå upp och säga att de levererat om och om igen? Det är inte så mycket. Försvaret läcker som fasiken som vanligt. Förra året så skrattades det runt om när man insåg att HV hade harar till backar som vek ner sig ggn på ggn och inte vågade stå kvar framför mål och i år så är det indian simsalabim försvar allt som oftast. Felpass, felmarkeringar, man träffar inte ens mål när man skjuter, går bort sig eller finns inte ens på plats.
Hur ska en ung och inte alltför rutinerad målvakt som Gunnar kunna glänsa när han har den typen av försvar framför sig?