Tråden om #37 Jonas Gunnarsson

Markström var 19 år, Lindbäck var 21 år, Gustavsson 19 år, Svedberg 21/22 år, Larsson 21 år.

Att det går att slå sig in är det ingen som betvivlar eller säger emot. Men sett till dessa målvakter och se då på de lag de har stått i. I nämnd ordning Brynäs, Timrå, Luleå, Brynäs och Djurgården så är Brynäs kanske det lag som har bäst målvaktsskola. Det krävs en hel del men allt hänger inte på målvakten. Det är en viktig grund helt klart. Men det är precis lika viktigt att ha spelare som tror på en runt om. Och ärdet där skon klämmer så är det ju märkligt när det är flera spelare som spelar precis lika dåligt även när Wesslan står. Så vems är felet/problemet då? Målvakten eller utespelaren.
Det är alltid kul med saklig dialog men inte när det blir förtal och oduglighetsförklaringar.

På allvar. Menar du att något av det jag skrivit i den här tråden kan ses som förtal och “oduglighetsförklaringar”?

Om så är fallet. Gå tillbaka en sida och läs igenom mina inlägg en gång till. Noggrant den här gången.

Jacob Markström - Han är en målvakt av exceptionell talang. Han var förstamålvakt och inte andramålvakt, stack iväg till AHL illa kvickt och Brynäs lär inte få se skymten av honom på många år. Inte riktigt jämförbar med Gunnarsson tycker jag, men likväl redo som förstamålvakt tidigare än Jonas. Men är det dom kraven på nivå vi har på Jonas så…
Anders Lindbäck - Var 21/22 år när han slog igenom i Timrå på allvar. Dit har Gunnarsson 2 år.
Niklas Svedberg - Slog igenom ordentligt med Brynäs som 21/22 åring. Har knappt varit förstamålvakt om man ska se till antalet spelade matcher. Bortsett från 32 matcher i Modo som 20-åring där han förövrigt hade sämre statistik än vad Jonas Gunnarsson har i dagsläget, trots sin usla säsong hittills.
Johan Gustafsson - Samma ålder som Jonas, men ett år mer inom seniorhockeyn. Blommade helt klart ut före Jonas.
Daniel Larsson - Spelade sin första seniorsäsong i samma ålder som Jonas men slog igenom året efter. Något tidigare i utvecklingen än Jonas kanske, för nästa år tror jag inte han är redo som förstamålvakt, kanske för ett jumbolag.

Här har vi alltså listan på Sveriges absolut största målvaktstalanger födda 86-92 och Jonas slår enkelt in sig bland dom “sämsta” på listan. Så jag vet inte riktigt om jag tycker din lista säger så mycket om hur dålig Jonas Gunnarsson är i dagsläget. Den får honom snarare att se väldigt bra ut efterosm han verkar följa en ganska normal kurva jämfört med landets andra topptalanger de senaste åren.

Snälla. Läs igenom mina inlägg en gång till istället för att lägga ord i mun. Jag har aldrig skrivit att Gunnarsson är dålig och usel.

EDIT. Vad gäller ålder på nämnda målvakter rör det sig väl i de flesta fall om en säsong innan Gunnarsson, som faktiskt är 20 år, ska nå upp till dem. Exempelvis spelade Lindbäck halva säsongen 2009 och konkurrerade ut Markström lagom till slutspelet. (OBS! kom i håg nu att det är ingenting jag kräver av Gunnarsson. Läs inlägget om hur jag tycker en bra andramålvakt ska vara.)

Haha, kan inte annat än att älska punkt 3. Du menar alltså att på fullt allvar att samtliga utespelare inte tror på Gunnar och därför spelar dåligt när han står. Om så är fallet så har vi en fullständigt ohållbar situation där den enda lösningen är att göra oss av med honom snarast.
Och det använder du som försvar ?! Hur tänkte du där???

I övrigt så tycker jag att vi ska skynda långsamt med Gunnar och hoppas att han uppnår sin fulla potential, även om det inte sett speciellt bra ut hittills. Han är ändå en framtidslöfte av stora mått.

Du säger kanske inte rakt ut att du tycker han är dålig, men att han inte är tillräckligt bra för seniorhockey och att han med HV ögon sett inte tycker att han är tillräckligt bra, alltså att han är dålig (med HV-ögon sett).

Sen tolkade jag din lista som att du tyckte alla dom målvakterna var bättre än Jonas i samma ålder, men det håller jag inte med om på några av dom, och idag är dom däremot väldigt duktiga målvakter i både AHL/NHL som Elitserien. Och skulle Jonas följa ungefär samma utvecklingsnivå så är han också i AHL om 2-3 år. Dom dög ju tydligen som första/andramålvakter i sina klubbar då, varför skulle inte Gunnarsson duga i HV idag då? Nu ska jag säga att jag har endast tittat på statistiken om när dom slagit igenom osv, hur det såg ut i verkligheten kan vara helt annorlunda. För vi vet ju att statistik visst kan ljuga en hel del. (Till det positiva och negativa)

Henning: Förstår ungefär vad du menar. Tycker dock fortfarande att man kan säga att en spelare inte presterar och att han inte räcker till, utan att det ska behöva betyda att han är dålig/usel.

Till exempel. Jag tycker att Mats Trygg är dålig.
Sebastian Dyk presterar inte och räcker därför inte till just nu för att ta en plats i HV.

Själv ser jag väl det som så: Gunnarsson är inte tillräckligt bra för elitseriespel.
Dock lär han behöva elitserispel för att bli redo för det. Så offrar man det kortsiktiga för det långsiktiga så är det ju ett bra byte.
Så länge som vi inte får Wesslau skadad kring slutspelet, för då är vi borta.

Ok, då förstår jag :slight_smile:

Nej nu syftade jag inte på dig men det har förekommit ordval kring honom som jag inte tror du skrev och de censurerades bort av admin för det var rent påhopp och inkopetensförklaring av honom som målvakt och han aldrig håller måttet osv. Och att han var rent ut sagt oduglig och värdelös och det är lite väl starkt att säga.

Lejaques: Du jämför Gunnarsson med framtida NHL målvakter. Vi vill inte få fram en NHL målvakt, det har vi ingen nytta av. Vi vill ha en bra ES målvakt och det kommer Gunnarsson att bli med lite rutin i ES.

Vi kan väl riskera att förlora någon match extra och låta Jonas spela för att satsa på framtiden? Vad gör det liksom? Vi kommer etta eller tvåa i serien i vilket fall som helst.

Vi behöver ingen ny målvakt för att vi inte kommer vinna guld med Jonas. Vilken nivå vill ni se på vår andremålvakt egentligen?

Gunnarsson är en tjugoårig backup-målvakt som HV71 väljer att satsa på. Han har knappt rutin och först nu en “riktig” målvaktstränare. Fan ge honom mer än ett par månader!

Klockrent! Ibland behövs det inte mer än en mening.

Jag är f.ö oehört fascinerad över hur en del här helt verkar tappat all sans och tror att en spelare ska vara i princip “färdig” redan sin första riktiga seniorsäsong. Jag tycker det är helt jävla rätt på alla plan att HV väljer att satsa på Gunnarsson som andremålis nu och förhoppningsvis kommer han få ännu fler matcher i kroppen. De som tycker det är fel att HV har Gunnar som andremålvakt… jag tänker inte säga vad jag anser om er, vill inte behöva stänga av mig själv från forumet.

Appråpå ålder så är det väl också intressant att nämna att Victor Fasth slog igenom vid 26-27 års ålder. Var 28 första säsongen i ES. Jonas Gustavsson var 23-24 när han började slå igenom. Wesslau samma ålder…

Så bara för att man inte är en färdig stjärnmålvakt vid 20 så betyder det ungefär noll.

I NHL fanns det ifjol endast en målvakt, bland de 36 målvakterna med bäst räddningsprocent, som var under 25 år. Och det är Enroth…som var 24. Tittar man vidare så dominerar 28+åringarna.

I Elitserien finns det bara en målvakt som är yngre än Gunnarsson och som har en bättre räddningsprocent. Det är AIKs Lundström som ligger på 90.04% medan Gunnarsson bara har 90.00%. Sen visst, Jonas Gustafsson i Luleå är bara en månad äldre och har mycket bättre statistik… men han är bara utlånad från Minnesota och är förlorad till nästa säsong. Så, ja… ge grabben några år innan ni ifrågasätter honom :slight_smile:

STOR HJÄLTE IDAG!!
Vore ju kul om bödlarna kunde ge Jonas lite beröm. Han håller nollan borta mot FBK och räddar oss flertalet ggr.
19-39 i skott vittnar om vad han bidragit med.
Tack Jonas. Nu ska du få stå ett par matcher tycker jag. :wink:

Underbart att han äntligen får en härlig vinst och en nolla MOT FBK!

Skulle vara kul att höra vad ni som anser att “Wesslau ska stå alla matcher” tycker!

Som jag sa i matchtråden, undra hur det gått med Wesslau i mål?

Jag hoppas att du nu sover ryggläge för tvärtom lär vara omöjligt :wink:
Som jag skrev i matchtråden så blir det intressant hur JP imorgon formerar betygen.

Detta var Gunnarssons klart bästa match. Att hålla nollan
borta mot dom inavlade är en bedrift.

Gunnarsson i veckans lag och HV veckans tätaste!

hockeysverige.se/article/139 … ans-lag-14

Återigen igen en medioker insats och det verkar helt klart som han behöver något år till på sig att bli en färdig elitseriemålvakt. Framförallt behöver han höja sin lägstanivå. Å andra sidan tycker jag också coach Dahlén har en del i ansvaret. Gunnarsson har aldrig fått stå mer än en match “i rad”, inte ens då han höll nollan senast. Det är inte lätt att gå in och topprestera i en match efter veckor, ja ibland månader, utan någon match i benen.