Att du, likt många av oss andra och säkerligen motståndarna identifierat en av svagheterna i Gunnars spel är väl inget att toa och tjimma om? Jag är övertygad om att alla i branschen scoutar målisars svagheter. Alla har en, eller flera, svagheter.
Dessutom, eller kanske trots detta, så har Gunnar varit en stabil målis under lång tid och det är naturligtvis helt horribelt att börja dravvla om brytningsfel eller liknande. Självklart håller Gunnar även god allsvensk klass.
Men, trots att man kan ha en sansad åsikt om Gunnars målvaktshistoria så kan man ändå ha en åsikt om att det kanske är så att han börjar närma sig bäst före-datumet som innehavare av förstaspaden. Så i sak, om än inte i ton, kan jag hålla med till viss del. Jag tycker att vi bör köra lite hårdare med Filip och se om hans potential kan lockas fram.
Sedan får vi se hur vi hanterar det vid en uppgång. Då behövs det nog scoutas andra saker än befintliga svagheter…
[size=150]lite stats: [/size]
HV leder serien överlägset i poäng. Vi leder även serien sett till minst insläppt antal mål: 33. Löven och modo är delad två på 36 insläppta. Vi ligger två i serien sett till SOGA (skott på eget mål) där endast almtuna är bättre med 15 skott mindre och en match mindre spelad så vi kommer troligen leda även den ligan efter deras nästa match.
MEEEEEN:
Vi ligger enbart sexa i räddningsprocent som lag.
Gunnar ligger enbart sexa i antal insläppta mål per 60 min. 2.28 (leder gör Tex W i Modo på 1.81 följt av Voutalainen på 1.82 i löven)
Gunnar ligger på en Wooooooooping [size=200]12e!!![/size] plats i räddningsprocent (90.38) leder gör de ovan runt 93-95%
Larsson ligger på 91.67% och 2.0 GAA som referens.
William Rahm måste ju vara tight med Gunnar eller ngt.
Finns ju ingen annan förklaring till att Gunnar överhuvudtaget står mellan stolparna .
Bedrövligt dålig i år
Det som Diabolics tog upp här ovan är en av anledningarna till att jag fortfarande inte är övertygad om att HV kommer lyckas gå upp. I ett slutspel (jag utgår ifrån att det inte kommer skilja sig från SHL direkt i intensitet) så kommer det vara kamp x25 om varje millimeter på isen, då behöver man målvakter som kliver upp och gör dem avgörande räddningarna.
Jag tycker inte Gunnarsson visat det så här långt in i säsongen, han är väldigt ojämn, han kan vara rena väggen i en match för att sedan släppa 2-3 enkla i nästa. Det har man inte råd med i ett slutspel om det ska gå vägen med upptåg direkt
9 segrar, 1 förlust med Gunnar i mål. Du har rätt, statistiken ljuger inte. Han snittar 2.24 insläppta per match, jämför det med “Hockeyallsvenskans bästa målvakt” Claes Endre som släpper över 3 mål i snitt per match. Tur vi har Tommy och Stille som ser att Gunnarsson håller, i ett lag som släppt in minst mål av alla i hela serien.
I min värld är Gunnarsson inte alls given som etta. Men folk verkar glömma lite hur det är att vara ett topplag. Det var ju x antal år sen, och vi verkar ha vant oss med att behöva en målvakt som står på huvudet för att ens ta poäng.
Men i allsvenskan påminner det mer om HV under gulderan än under Hultkrisen.
Minns Stefan Liv. Vad jag minns var att i alla fall jag kunde slita mig i håret över hans spel i grundserien. Det är bara att kolla på hans guldsäsonger. Hans sista låg räddningsprocenten på under 91 procent. Just kanske av samma förklaring som nu. Som det topplag HV är släpper man helt enkelt inte igenom så många skott.
Som sagt. Kampen om förstaspaden är helt öppen och jag är förvånad över att Larsson inte fått fler chanser. Men i dagsläget är målvaktsparet och deras siffror inte något som bekymrar. Min poäng. Det är “svårt” som målvakt att ha bra stats i ett topplag.
HVs anfall och försvarsspel har ju t.o.m. funkat över förväntan. Speciellt försvsarsspelet hade man inte väntat sig skulle vara så bra. Detta beror inte bara på backarna utan även på att HV forwards gör ett bra jobb i backchecken. Något man inte såg alls under förra säsongen förutom från typ Thörngren, Önerud och några till.
HVs problem har ju denna säsongen varit att målvakterna ännu inte tar vad de ska ta. Så jag skulle säga att HV har 9 vinster och 1 förlust med Gunnar i målet trots att han inte spelat på topp. Dock är jag inte orolig över HVs målvaktspar, de är i grund och botten bra målvakter. Men speciellt Gunnar måste komma upp i normal standard snart, gärna till sitt spel under kvalmatcherna i våras. Då var han ruggigt bra. Att målvaktsspelet inte är på topp just nu beror snarare på en formsvacka än att HV har dåliga målvakter.
Det är möjligt att Gunnars tid som förstamålis i SHL är förbi, men i HA så tillhör han ju normalt sett toppskicktet. Nog fan är han jämbördig med Tex, Endre och allt vad de heter i de andra lagen.
Sen gör det att försvaret vi har är väldigt svajjigt i egen zon. Vi ger bort mycket puckar och sätter Gunnar i väldigt konstiga sitsar. Im det har med man inte litar på Gunnar och backar är osäkra o gör misstag för man överarbetar eller något annat låter jag vara osakt. Men problemet är att han kan göra väldigt enkla misstag relativt ofta och i fel lägen. Sen får vi ett bättre och noggrant försvar så är jag ok med Gunnar men har vi det som idag blir jag osäker i slutspelet när de andra stoppar upp mer
Reagerade mest på citatet att Gunnarsson ”inte håller måttet”. Det tycker jag att han gör men jag tycker även att han kan spela bättre, som hela laget. Jag tycker även att man kan ha i åtanke att han står i mål för ett lag som långa stunder är spelförande och han får stå sysslolös de stunderna vilket gör honom ”kall” och inte tar de puckar han i normala fall ska ta.
Ok, men utsagan är korrekt. Gunnar håller inte måttet. Måttet är hur resterande lag presterar och jämfört med det så underpresterar Gunnar markant. Det kan knappast vara för att han står sysslolös och är “kall”. Han har helt enkelt inte varit bättre än så här än så länge.
Jag tror hans siffror kommer bli bättre om han får stå, men bara om det blir konkurrens om spaden.
Håller med om att han kan prestera bättre. Och han har en mycket högre nivå i sig, det har han visat förut och jag tror stenhårt på att han kommer komma upp till den nivån ju längre säsongen lider. Han har dessutom förmågan att steppa upp i avgörande lägen vilket bådar gott. Det visade han inte minst mot Troja förra veckan i slutskedet av matchen.
Nej. Tror HV plockar in någon yngre och mer utvecklingsbar bakom Ortio till nästa säsong. Lindbom från DIF, om de inte går upp?
Gunnar kanske vill bli målvaktstränare i våra ungdomslag? Känns som en reko kille som gärna delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Hade inte tackat nej till det.