Tråden om #38 Olle Alsing (C)

Håller med dig i sak. Men i det här fallet trumfar bygden allt annat.

Den här säsongen var första gången på runt 40 år då vi gick in med en kaptenstrio där ingen hade koppling till bygden.

Till kommande säsong måste vi tillbaka till rötterna.

Borgman har egentligen lika lite koppling till Jönköping som Alsing det vill säga ingen alls, bortsett från att han har gjort ett par säsonger i HV. Han kommer ju från Stockholm, så det argumentet håller jag inte riktigt med om.

Däremot kan jag förstå resonemanget kring DG, även om jag personligen inte vill byta kapten. Jag tycker inte att Alsing har gjort något fel i rollen. Att han backar sin tränare är ju snarare helt rätt det hade varit mer oroväckande om han gjorde motsatsen.

1 gillning

DG är för övrigt bara ett eget påhittat forumrykte finns väl inget konkret att gå på där. Dvs Lias gate 2.0

Tycker gott Fransson kan sno åt sig ett A, beroende på vilka som kommer in.

3 gillningar

Håller med.

3 gillningar

Hörni, massa OT i Olles tråd här. Håll er till rätt tråd. Tar bort sådant som inte hör hit från nu.

Olle om Antons sparkning. Han är nog väldigt väl införstådd med att detta är en ny chans för honom och laget.

5 gillningar

Det låter så ja. Han sågar Antons spelidé lite halvt tycker jag iallafall.

3 gillningar

Är det inte lite anmärkningsvärt; att ”Antons gubbe” inte går ut i större försvar för honom? Undertonen i intervjun är snarare att detta kanske var lika bra med förändring. Då ligger det väl något i att spelarna inte varit nöjda i exit-samtalen.

1 gillning

Tydlig sågning från Olle av Anton och hans naiva “vilamedpuck” idé. Tolkar det som att allt blir bättre utan Anton vid rodret.

Ja, det är rätt tydlig ”sågning” utav Anton. Ska bli spännande att se vad en ny coach kan få ut av Olle, och typ Kloos, Rousek och grabbarna. Längesen jag var så här ”taggad” inför en ny säsong.

2 gillningar

Verkligen

Som kapten kan man inte riktigt gå ut och hylla eller såga en tränare som blivit sparkad. Man måste nog vara lite neutral oavsett vilken sida man står på. Blir lätt fel kan jag tycka om man svävar iväg.

2 gillningar

O andra sidan, om de rutinerade spelarna inte gillat hans spelidé utgår jag från att de lyft det

Var det inte någon skribent som sa att Borgman hade rykt ihop med Blomman i början av säsongen. Vet inte hur mycket sanning som ligger bakom det men kan det vara så att Borgman visade missnöje med spelidén och Blomman tog åt sig?

En kapten kan vara av två skolor:

  1. Egen produkt som bär på historia och någon form av klubbhjärta. Denna spelaren skulle kännas felplacerad i ett annat lag.
  2. En ”pondus-profil” alltså en spelare som med sitt spel/karaktär leder laget. En given ledarfigur oavsett lagtillhörighet.

Alsing är varken 1 eller 2.

Ska vi på allvar starta om krävs det bryt här.

3 gillningar

Vem I laget har passat in i den profilen senaste åren?

Bristen på det du beskriver är problemet, inte att just Olle är kapten.

2 gillningar

Nja det finns många “skolor” en kapten kan vara. Professionalism och empati kan vara en tredje exempelvis.

1 gillning

Vill lägga till en 3.0 här!

Killen som fungerar som en fadersfigur i omklädningsrummet och utanför isen, Killen som är mån om att alla skall må bra, killen som är en god lyssnare, killen som tar hand om de nya som kommer till laget. Skulle nog beskriva att Olle besitter de här egenskaperna. tyvärr så har han inte varit så mycket 2.0 iår

2 gillningar

Jag utgår från att man i båda “skolorna” anser att en kapten ska vara en god lyssnare, professionell och kunna ta hand om nya spelare etc. Men kom igen, kraven kan inte vara så låga att vi nöjer oss med en “helylle” kille som kapten bara för att han är just det och inget annat.

1 gillning