Tråden om #38 Olle Alsing (C)

Visst skulle Pilut kunna bära C, men rider Alsing ut denna säsongen och kan få ihop sammanhållningen i gruppen ser jag ingen anledning att avpollettera honom C-et. Tror kontinuiteten är viktig även här.

12 gillningar

Lite OT, men varför skulle en sådan som LP vara förtjänt av C-et???

Har enbart varit kapten 1 säsong i j-20 samt A en säsong i a-laget.

Bara lite nyfikna på vad det är som gör att ni bedömer att han kan åka räkmacka rakt in i laget och ta C-et? Är det bara för att han är en HV-kille?

1 gillning

Jag tror du precis lade fram anledningarna själv:

historiken i HV, från junior till senior, att bära en bokstav, samt att han är HV-kille.
Det räcker. Men, sedan har han ett flertal andra starka sidor samt en personlighet som luktar storhetstid.

Det vi pratar om här är om Olle förtjänar att behålla C mer än att lyfta det till Pilut vid eventuell återkomst. En hypotetisk fråga som kanske inte är så relevant ännu? Killen ryktas ju bara hit.

Jag tycker Olle gör det bra. Det låter som han är en ledare i omklädningsrummet. På isen är han habil. Framför kameran är han en bra ambassadör. Låt oss glädjas åt det i nuet och inte flyga iväg.

10 gillningar

Att bära kaptensbindeln har för mig inga som helst kopplingar till vart killen spelade juniorhockey eller vart han är uppvuxen, utan har helt och hållet med ledaregenskaperna att göra. Självklart är det ett plus i kanten om han har klubben som moderförening, men bör absolut inte påverka valet.

Ett C är ingenting man får för att man älskar föreningen eller någonting som man förhandlar om när man skriver kontrakt.
Ett C är något man helt enkelt förtjänar genom att stå upp för gruppen och att man går bräschen för alla i laget.
Det är gruppens naturliga ledare som gör jobbet varje jävla dag och som ställer samma krav på sina medspelare.
Det är killen som gör laget bättre, det är killen som man anförtror sig till.
Det är killen som står stadigt när det blåser kallt.

Med detta sagt så tror jag att Olle är en mycket lämplig person som kapten och litar helt på blommans val av kapten

7 gillningar

Jag vet inte varför du listar de grejorna ovan, de är helt orelevanta för diskussionen?

Självklart har en person som varit i föreningen och haft bokstäver på tröjan de egenskaper som krävs.

1 gillning

Väckte diskussion för att någon skrev, hur man tänker göra ifall det till nästa säsong kommer hemvändare med “Mer kaptens aura” (LP)

Det är “mer kaptens aura” jag ställer mig undrande till. Är det för att någon har klubben som modeförening som gör en till mer lämplig som kapten eller för att man i sin ungdom under 1 säsong vart kapten i ungdomslaget?

Tycker absolut inte att de saker jag listade ovan är orelevanta för diskussionen utan tvärt om är helt relavanta för diskussionen om man skall bedöma kaptensmaterialet.

Med tanke på att förra säsongens kapten inte ens blev nedgraderad till bokstaven A, utan helt blev av med bokstaven, så undrar man ju hur valen och kriterierna sett ut hos tidigare tränare.

1 gillning

Nej inte generellt, men nu pratar vi om att ersätta Olle med en person som redan haft ledarroller i föreningen. Då är det inte en generell diskussion. Då är det inte “bara för att han är hv-kille”. Då är det för att han tidigare i föreningen ansetts vara kaptensämne.

1 gillning

Sen var väl André ett specialfall med tanke på incidenten med hans agent och så

Kloka ord!

2 gillningar

Oavsett vem som kommer in nästa säsong så tycker jag Olle ska behålla C:et. Han har gjort det bra i år och allt man hör om honom är bara positivt och de gånger jag träffat honom så har han alltid varit supertrevlig.

8 gillningar

Håller med. Han har gjort det riktigt bra! Given att behålla C.

1 gillning

Olle har producerat 19 poäng på 28 matcher.
På god väg mot sin bästa säsong någonsin poängmässigt.
Jag tycker dessutom att Olle bidrar med en fin första pass, ett bra spelsinne och verkar väldigt tävlingsinriktad :clap::+1:

29 gillningar

Glädjen hos Olle vid hans hopp firande av egna målet gav mig bra vibbar samt lite feeling från förr måste jag säga :slight_smile:

22 gillningar

Och därtill säkert mycket betydelsefull vid sidan av planen.

5 gillningar

Extremt bra inlägg !
Poäng är viktigt men du fick med en massa annat viktigt också.
Snyggt!

3 gillningar

Såg på Olles ingripande vid sjabblet vid offensiv blå (inte lätt se vad som hände bakom ryggen så ingen kritik) att han var het igår. Sen målet på det. Sjukt kul att se. Spelade med stort hjärta.

1 gillning

Verkligen. Det var väl Olof som nämnde just Olle som en av de spelarna som verkligen hade välkomnat och stöttat han. Han och Engsund har jag för mig att det var. Möjligt att det ska vara en självklarhet om man är lagkapten men likväl positivt.

2 gillningar

Olle har varit precis så bra som man hoppats och trodde. Men fortsätter han så här tror jag han är förlorad till nästa säsong.

1 gillning

Det har jag missat, när hände det?

Nu är ju inte det Olle Alsings pappa bara för att de delar efternamn.

3 gillningar