Enda anledningen till att lira Jamiro imorgon är om vi får fler bakslag eller sjukdomar. Har vi dock det lag som tränade idag så finns det ingen anledning att spela Jamiro. Låt han få landa, avsluta JVM rent mentalt och ladda upp batterierna igen.
En tokslut Reber ersätter lätt en helt frisk Tedenby alla dagar i veckan
Han trycker två toblerone och gör hattrick!
Försvunnit efter återkomsten från JVM
När OSL är tillbaka vill jag se att Reber får vila lite, han är helt under isen sen JVM och det är inte tanken att en junis ska komma in och vara bärande en hel säsong, han ser helt slut ut och åstakommer inget. Kanske utlåning till allsvenskan för att få upp sitt självförtroende. tyvärr ser jag inte att han gör någon nytta i en fjärdeline, även om han redan nu är en mycket bättre hockeyspelare än vad tikka,hansson och tedenby är.
Stackarn blev ju dessutom utsedd till syndabock för att missa en straff han aldrig skulle fått lägga. I ett sånt utsatt läge när hela laget är under isen ger man det ansvaret högst upp i hierarkin.
Less på att coachningen är så tondöv.
Reber har ofta haft bra fart sista matcherna - men verkar sakna kreativitet - det är först när man gör det oväntade som man kan skapa ytor.
När man tittar på NHL så är det ofta att man fintar en sak och gör en annan eller tredje.
Det händer inte mycket offensivt just nu
tycker han gjort det bra i kvalet mtp sin unga ålder
Verkligen!
Det mest imponerande är att han vinner så många dueller utmed sargerna. Påminner om en ung Tedenby där.
Han har ju mästaren i samma kedja, Luoto är ju lite av ett monster i sargdueller skulle jag vilja påstå. Absolut kul utveckling på Reber än i kvalspelet
Reber nominerad till årets rookie!
En fundering jag hade om att ta in schweiziska spelare i juniorverksamheten.
Det är betydligt förmånligare att spela i Schweiz än i Sverige. De Schweiziska medborgare som hade varit toppspelare i SHL platsar i NL. Är väll främst därför man så sällan ser spelare från Schweiz i Sverige.
Utifrån detta förstår jag inte varför man tog in Reber i juniorverksamheten. Så fort han får ett bättre erbjudande lär han lämna (som de flesta). Skillnaden är att sannolikheten att han återvänder till HV är väl ändå väldigt låg senare i karriären. Då han lär få bättre erbjudanden i NL än här.
Vad har då HV fått ut av att satsa på honom?
Jag ser ingen fördel för HV. Syftet med Juniorverksamheten är väll att få fram framtidens spelare till HVs representationslag?
Jag ser en stor fördel av att duktiga talanger spelar för HV. Reklamvärdet är stort, nyttan är stor och visst lyckas Reber 100% i karriären är en återkomst osannolik, men toppar man på SHL-nivå så kan det bli fler omgångar i HV.
Kevin Fiala är förlagan som fortfarande många utanför HV har i medvetandet (eftersom han ställer upp i landslaget frekvent).
HV fick väl ut att han var en av våra bättre centrar förra säsongen till en låg peng?
På samma sätt som OFM bidragit massor.
Dessutom spelare som höjer nivån på träningarna och laget i övrigt under junioråren
Ser heller inga problem med att man spetsar till med utländska talanger även i juniorverksamheten. Om vi ser senaste J20-upplagan så utav 30 spelare så var 17 från Jönköping (med HV eller Dalen som moderklubb) och ytterligare 6 spelare från övriga Småland. Att man då har en handfull utländska spelare ser jag inte som några som helst problem, tvärtom - det är ju snarare ett bra betyg till vår juniorverksamhet att talanger från hela Europa vill komma hit.
Och visst, en sån som Reber kanske går till NLA, men han har också byggt upp känslomässiga band till HV och Jönköping och kan vara en god ambassadör. Och går han till NHL först så får vi ju några sköna mille i ersättning.
När kom Reber / Fiala till HV?
Jag kan tänka mig att det är stor skillnad på vilka känslomässiga band man utvecklar beroende på om man kommer som 14, 16 eller 19 åring…
Båda kom hit som 17-åringar. Men Fiala träffade ju sin fru här så tänker att han ändå har hyfsat gott öga till Jönköping trots kort tid här
Och båda fick sina första seniorkontrakt av HV, det spelar också säkerligen roll.
- Hur många poäng gör Jamiro Reber 25/26
- 0-15
- 15-30
- 30-45
- 45+