Tråden om #4 Niklas Hjalmarsson

Hjalmarsson på plats för Hossas tröjceremoni.
ca 11 min så omnämns han i talet. Märks att han är mkt populär i Chicago. Fantastiskt att få ha honom med i matchtruppen på torsdag :slight_smile:
youtube.com/watch?v=eHbOoP5gvbw

Går knappt med ord att beskriva hur fint det ska bli att se “The Hammer” kliva in på isen… intervjuer etc wow… har nog aldrig varit sår taggad på att se någon i HV-tröjan!

youtube.com/watch?v=AMgHMf9xscY

Hjalmarsson inför morgondagens match!

Han ser riktigt het ut. Bokstavligen… :laughing:

13:53 istid i gårdagens match. Jag såg inte hela matchen, hur tycker ni att han såg ut? Hade inga megaförväntningar på första matchne, men bra att han får komma igång o spela lite.

Missade markering på 1-0 målet. Slog bort några passningar, lite oäven i positionsspelet. Det märks att han inte spelat på ett tag.
Han tar sig nog.

Hammer kommer komma in i det. Men här får man nog först avkastning på ledaren Hjalmarsson och sedan om någon månad på spelaren. Det var ändå 1.5 år sedan han spelade match senast.

Och här spenderade man fredagkvällen.

Såg riktigt bra ut idag (Brynäs borta, 26/11). Även om det fortfarande syns att han inte spelat på länge så är han på rätt ställen, bra aktioner i BP, täcker skott, bryter motståndares spel, är förbannad när det behövs och visar rejält med hjärta. En bra insats till Börje Salmings ära.
Kommer bli oerhört viktig defensivt och som ledargestalt.

Bidrog med väldigt fina passar igår. Märks att han har dedär lilla extra i kyligheten och vet när en pass ska slås. Känns som att det är det som HV saknar under några år just från back till forwards. Känns som att han kan bidra med lite uppskrivning som kan vara bra i framtiden också. Jag tror att när vi summerar säsongen 222/23 så kommer Hammer vara den viktigaste värvningen. Hjälper till att lyfta hela backsippan och Samuelsson och stillman har visat stort förtroende för honom då han nästan spelade alla BP mot Brynäs.

Intressant höra i Sanny och Svensson podden i dag hur Hjalmarsson höll tal inför hela laget mm verkar pratat mkt vett i spelarna och hans erfarenheter, för de har fått helt annat mindset sen han kom in i gruppen. Hjalmarsson är sån jäkla ledare och som Sanny säger i podden att det är svårt leda om man är dålig under en längre tid. Nu har Hammer kommit in med ny energi och nytt “ledarskap” precis det Hv71 behöver.

Galet vad bra han är, igen sjukt bra match och han blir bara bättre. 5 matcher och har +2 nu.

Ge han ett C eller ett A nu eller till nästa säsong… vi har aldrig haft eller kommer ha en sådan defensiv ledare i laget.
(Sorry Pelle G)

Håller med. Otroligt bra !!!

Johnny Oduya listar sina bästa backpartners under sin karriär. Den han håller allra främst är Niklas Hjalmarsson, före spelare som Paul Martin och Brent Seabrook.

Kolla filmklippet i artikeln.

expressen.se/sport/hockey/j … ket-i-nhl/

Vilken kille, tänk om fler kunde resonera som honom.

Framförallt märket på bröstet och kärleken att vilja bjuda publiken på en bra match.

Varför har inte han ”C” på sig?

2 gillningar

Helt rätt, en ledare både på och utanför isen. Matson var väl egentligen bara det utanför isen…

2 gillningar

Känns väldigt givet. Hoppas detta betyder att Hammer stannar även nästa säsong.

Jag hoppas mer på att han styr upp laget så vi undviker kval. Vad han gör nästa år tror jag beror mer på det än att han får bli kapten nu.

1 gillning

Ja det är ju underförstått.

1 gillning