Tråden om #40 Oskar Stål Lyrenäs

Fast med ny tränare måste alla spelare bedömas på nytt :clinking_beer_mugs: så känner jag iaf

5 gillningar

Som för alla spelare i truppen var dagens beslut det bästa som kunde hända OSL.

OSL:s karriär har pekat spikrakt nedåt sedan Anton tog över. Därför blev jag också förvånad att han valde att förlänga. Trodde OSL hade större ambitioner med sin karriär..

Men. Med en ny tränare kanske OSL kan hitta tillbaka till det som gjorde att han över huvud taget värvades till HV.

Om inte. Då lär det här kontraktet brytas i förtid.

7 gillningar

Säger absolut inte att det är fel men måste kännas oerhört konstigt att halvera (?) sin lön.

Sjukt att gå med på det. Han lär inte haft några andra bud då.

Var kan man läsa om detta?

1 gillning

Klart det suger för honom men det är nog vad hans marknadsvärde är nu tänker jag?

1 gillning

Han kanske trivs i HV och med en mindre roll

Han och hans fru (?) har ju köpt hus här. Tror Oskar ville stanna, samtidigt som intresset inte var jättestort tvingades han gå ner i lön.

1 gillning

En forward some gör så lite avtryck i form av poäng som OSL och har så hög lön har nog bara två val - gå ner i lön eller lägg av. Inte helt orimligt att göra det i klubben man är i om de fortfarande är intresserade och man trivs. Det är nog många spelare som hållt på ett tag som inte vill flytta land och rike runt regelbundet.

3 gillningar

Frågan är om OSL fått förlängt om den nya ledningen varit på plats (förlängningen gjordes ju när Blomman fortfarande var frälsare och framtid). Jag tror faktiskt inte det.

1 gillning

Beror nog på roll och lön. Tycker OSL och Pasic är i samma läge. Acceptera lägre roll, börja om och gör jobbet så finns chansen för en comeback. Dock ska man endast ha 1 sådan typ av spelare, hv har tyvärr inte råd med chansa med 2 såhär osäkra kort. Dock är OSL bättre defensivt än Pasic och går inte bort sig lika mycket.

Min förhoppning är Pasic och OSL är en orsak av blommans taktiska förmåga, nu med nytt ledarskap får vi hoppas dessa 2 blomstrar

1 gillning

OSL är en sådan spelare jag tror vi kommer få se blomstra ut lite nästa säsong under ett nytt ledarskap.

5 gillningar

Jag håller med!

Ser man till våra breddspelare, OSL, Pasic, Laz, Eriksson, WIN med flera, så är väl OSL den med störst potential/den jag hade valt att skicka in på isen. Han har stundtals blixtrat till i HV-tröjan och lite likt Brännan så är det väl mer kanske det mentala som satt stopp än det tekniska. För vi har alla sett att OSL har de verktyg som krävs för att bli en stabil SHL-spelare. Han måste bara bli mer jämn och få ut det mer på en vardaglig basis. Kommer nog aldrig bli någon första kedjalirare men vi kan få mycket användning av OSL, och hans skridskoåkning, i en tredje kedja.

4 gillningar

Någonting säger mig att OSL kommer trivas väldigt bra under NE och NE kommer kunna förvalta OSL. Kan knappast bli sämre än vad det varit, så visst finns det tänkbar potential här. Mer fysisk närvaro hade varit trevligt, för är det något jag stör mig på med OSL så är det han tafatta försök till närkampsspel. Bort med alibispelet och inne i zonen så vet vi ju att det finns kvaliteter.

18 gillningar

Gör minst 20 pinnar i vinter.

1 gillning

Osl har i grunden gjort ett bra jobb. Trots att poängen uteblivit. Får han igång produktionen kommer han bli nyttig, får han inte det så kanske en förlängning var onödig, men samtidigt gick han ner i lön.

Det finns uppsida, återstår att se var det landar. Jag är dock hoppfull.

2 gillningar

Vi pratar ofta om OSL:s uppsida. Det jag tror många då framförallt har i bakhuvudet är den där säsongen i Rögle då han gjorde 33 poäng på 46 matcher.

Sett till före och efter har han inte varit i närheten av de siffrorna.

Kollar vi median och försöker oss på att hitta ett normalläge för OSL så är det en spelare som ligger runt 18 poäng.

Lägg till att det är en spelare som i regel missar ett gäng matcher per säsong (drygt 8 matcher i snitt i SHL). De två senaste säsongerna har han missat 21-25 procent av grundserien.

Jag tror liksom för de flesta spelare att OSL har en möjlighet att ”förbättra” sig till kommande säsong – enkom pga tränarbytet. Men jag tror den där uppsidan vi pratar om stannar någonstans vid en tredjekedjespelare som i bästa fall är uppe och nosar på 20 poäng. OSL är ju dessutom inte purung längre. Fyller 29 nästa säsong. Visst kan spelare utvecklas på äldre dar, men de flesta spelare har hittat sin normalnivå vid det här laget.

Så jag är inne på det jag skrivit tidigare. Lyfter det inte i år heller. Ja, då tror jag det här kontraktet kommer att brytas.

1 gillning

Rätt övertygad om att det sitter i huvudet på Oskar.
Han har ju ett ok skott, han kommer till lägen, men det mesta blir pannkaka offensivt.
Kan tränarteamet hjälpa till med att hitta självförtroende så pöjken slutar tänka och gå på instinkt istället. Då kan det bli en intressant säsong för OSL.

3 gillningar

Att han varit totalt iskall i 2,5 av 3 säsonger i HV kan mycket väl ha att göra med mentala grejer.

Men som jag skrev. Normalnivån är nog där runt 18 poäng. Den där säsongen i Rögle har gett en falsk bild av vem han är som spelare.

1 gillning

Men 20 poäng och den som driver igång fart i ett par matcher där det går trögt så platsar man fint där i tredje.

Hoppas att det blir ditåt, annars är det nog dags att sikta på HA eller Finland om OSL vill göra fler år i hockeyn som spelare.

2 gillningar

Absolut. 20 poäng i en tredjekedja och för en betydligt billigare peng (vi vet ju faktiskt inte OSL:s löneläge. Vi bara utgår från att det rör sig om en rejäl lönesänkning) så är jag nöjd. En likadan säsong igen. Ja, då är han nog även för dyr för en fjärdekedja.

1 gillning