OSL är bra när han vill. Men oftast är han alldeles för feg. Och det är det stora problemet, som jag hoppas våra nya tränare kan hjälpa honom med.
Tror inte han vill något annat än att vara bra, så att säga att han är bra när han vill blir lite fel. Men förstår din poäng, hoppas även jag att NE kan hjälpa OSL på farten.
Självklart blir det lite fel att säga så. Hoppas iallafall att han alltid vill vara så bra som möjligt. “Han är bra när han vågar” hade kanske varit rimligare.
Enig, hoppas NE kan få honom att våga oftare! ![]()
Och samma gäller väl egentligen spelare som Pasic, Lindström, Borgman, Hansson, Alsing osv osv.
Diskussionen ovan hade med andra ord kunnat klistrats in i valfri spelartråd ![]()
Vi har haft enorma strukturella problem de två senaste säsongerna, värre än någonsin, där vi har sett i grunden dugliga eller bra SHL-spelare gå ner sig till allsvenska nivåer.
När vi summerar kommande säsong tror jag en förutsättning för en lyckad sådan är att Eriksson/Rahm/Klockare är MVP:s.
OSL är en snabb spelare vilka drabbas hårdare av Blommans perversa spelsystem.
I ett normalt lag där man vill gå för snabba omställningar producerar Ang, Rousek och OSL betydligt mer.
Så klart svårt att se någon spelare gynnas av “att vila med pucken” men långsamma och obegåvade spelare framstår kanske som något mindre urusla när alla andra också blir kassa.
Osl påminner lite om Ang, han är grym på att ta ett varv i anfallszon och behålla pucken men sen händer det inte mycket mer. Om han kunde hitta lediga spelare i bra positioner efter att han tagit ett varv eller rentav gå på avslut själv så kommer poängen trilla in.
Lite bränsle på brasan:
Många skriver att OSL gått ner i lön. Vad jag fått till mig så var det en option som fallit ut om det blivit HA. Men inte SHL. Han har ungefär samma lön som innan.
Ifall det stämmer är detta hål i huvudet rakt igenom. Inte ett dugg bra.
Men det finns ett OM. Om Eriksson och co. Kan få igång OSL kanske det kontraktet är okej.
Om det stämmer så är det så jäkla dåligt så man tappar hakan.
Det har jag väldigt svårt att tro. Att han skulle ha lägre lön vid eventuellt spel i HA köper jag.
Men att han har samma lön? Nu som innan? Det känns rent spontant fruktansvärt orimligt. Konstigare saker har skett dock.
Ja, alltså OSL-förlängningen är på pappret en så märklig och dålig sådan (lite som att förlänga med en underpresterande Blomqvist) att folk för att hitta en förklaring utgår från att han gått ner saftigt i lön.
Men vi vet faktiskt inte. Det är bara något vi intalar oss själva för att förstå och acceptera.
Vi får väl se. Men skulle inte bli förvånad om han, som du skriver, har betydligt högre än vad vi tror.
Min bedömning av OSL kommande säsong beroende på löneläge.
80-119 k = Rimlig förlängning om han fortsätter prestera/underprestera på samma nivå som tidigare två säsonger.
120-149 k = För högt. Måste verkligen etablera sig som en tredjekedjespelare och ligga på 18-20 poäng om han ska vara värd pengen.
150 k och uppåt = Finns inte längre något att bedöma. Kontraktet måste brytas pronto. Förutsatt inte OSL plötsligt hittar tillbaka till det han presterat EN säsong tidigare i SHL.
Han gjorde 25 pinnar sin första säsong i HV direkt efter sin 33 poäng säsong i Rögle så det sitter nog mest i huvudet. Vill se han utnyttja sin skridskoåkning mera denna säsong.
OSL gjorde 19 av dessa 25 pinnar på sina första 26 matcher i föreningen (september till december).
Ett snitt på 0,73 poäng vilket är något högre än det han hade i sin avslutande säsong i Rögle.
Från januari 2024 fram till idag har han gjort 25 poäng på 100 grundseriematcher, vilket alltså är ett snitt på 0,25 poäng per match.
Visst, det kan sitta i huvudet. Men OSL har varit totalt iskall i 2,5 av 3 säsonger i HV-tröjan. En gång är ingen gång, men den här ”mentala svackan” har pågått en smula för länge för att jag ska tro att det plötsligt ska lossa nu.
Jag säger inte att det inte kan hända. Däremot säger jag att sannolikheten är låg.
Han är ett bra exempel på hur fullt fungerande spelare går ner sig totalt så fort HV fått sätta klorna i dom.
Nu ligger allt hopp på Niklas Eriksson att bryta denna förbannelse.
Njae. Finns ju motsatta exempel också. I närtid. Visst kan man tycka och tänka mycket om HV:s sportsliga organisation de senaste åren. Men visst ansvar ligger även på spelarna. Och i det här fallet även på supportrar och deras ibland orimliga förväntningar.
Min poäng jag försöker göra kring OSL är att vi ser honom som något han inte är. Vi baserar hans uppsida på 1,5 säsong (sista säsongen i Rögle och halva första säsongen i HV). Före och efter ger hans poängskörd en helt annan bild. Väljer vi att titta på 1,5 eller 3,5 säsong av spel i SHL så ger nog det senare exemplet en rättvisare bild av SHL-spelaren OSL.
Så det handlar inte om att OSL nödvändigtvis är en bra spelare som HV gjort sämre. OSL kanske helt enkelt inte är så bra som många önskar att han är.
Det hade givetvis varit bättre att vända blad och inte erbjudit en förlängning. Det är nog dom flesta överens om.
Han vaknade ju till lite i kvalet mot Modo. Så något finns ändå där tror jag. (Även om vi mötte ett annat uselt lag och man inte ska bedöma spelare från ett kval).
Jag hade gärna sett att man testar OSL som back. Han är bra defensivt, har ett kraftigt skott, osv. Tror det hade kunnat passa honom bra. Då behöver han inte ta rollen som “defensiv Forward” utan mer “offensiv back” och slippa känna att han ska kompensera offensiv med defensiv.
Kontraktet är minst sagt ytterst märkligt (och dåligt). Men det skrevs av Stillman när Liljander var borta. Skulle tro att blomman var relativt starkt inblandad också…
Låter nästan som att OSL är årets Tikka.
Inte lite press på sig om lönen inte gått ner rejält.