Tråden om #41 David Ullström

Det har redan börjat lossna ordentligt för Ullström. Jag trodde det skulle ta längre tid. Får han hålla sig skadefri kommer han att vara en av ligans bästa efter jul.

Jag så på cmore när Ullström haltade ut, men jag såg aldrig situationen på isen. Vad vad det som hände? Kampsituation?

Snälla, Jäkta nu inte på Ullas comeback! Han har en historia med många skador och vi vill ha honom i toppform hela långa våren!

Man låter han vila till och över landslagsuppehållet vad jag läst.

Black ice en sträckning i jumsken vid en spelvändning

Tack!

Utan att klanka ner på nån, men min amatörbedömning är att Ullström ej håller måttet. Som sagt, inget mot David som individ, han verkar både trevlig, har mycket humor och är ganska snygg :sunglasses:

Men förväntningarna av honom är inget han har levt upp till. Har läst en del om honom och jag minns redan när han spelade i vårt lag innan han blev aktuell för NHL. Då spelade han tillsammans med Simon Önerud och Mattias Tedenby. Efter den säsongen så fick Simon Önerud mer eller mindre sparken, Mattias Tedenby fick vara kvar och David Ullström drog till Nordamerika.

Redan där kändes det helt uppåt väggarna. Jag minns hur jag, precis som mina andra hockey vänner tyckte det var helt horribelt att Ullström av dessa 3 herrar belönades med ett NHL kontrakt, han som var sämst av dom alla 3. Tedenby var briljant den säsongen, likaså Simon Önerud.

Träffade senare den hösten, Simon Önerud i Jönköping när jag var uppe och hälsade på mina väninnor. Vi hade vart ute på nått galej och precis innan hemgång så stötte jag ihop med Simon vid dörren. Jag beklagade att han inte fick vara kvar och frågade vad som händer nu med honom. Då sa han att han hade lite med Modo på gång och att han inte kunde förstå hur han fick lämna. Han var jättebesviken den kvällen minns jag, även om både han och jag hade druckit. Minns att jag sa till honom att Du var mycket bättre än Ullström, och drog nån vals om hur han kunde belönas med NHL kontrakt medans personen jag står och samtalar med fick sparken. Han skakade på huvudet och kollade ner i backen och suckade sen sa han: “Ja, du får fråga mina chefer, det är dom som bestämmer”.
De orden glömmer jag inte.

Tyckte så synd om Simon då och jag fattade inte och fattar fortfarande inte hur David Ullström kunde belönas med NHL kontrakt. Nog om detta nu, men när det blev vida känt att Ullström skulle göra comeback i HV71 så var jag nog den första att inte hoppa högt. Visst var det kul med en hemvändare och egen produkt. Men jag visste att redan tidigare var han överskattad. Jag hoppades givetvis ha fel inför denna säsongen och att nu äntligen ska jag få på moppe. Nu har han fått träna och allt. Men icke. Han är t o m sämre nu än han var förr i tiden.

Sen kanske han fått lite för mycket uppmärksamhet i media, supportrar mm, därför det blir så hypat när han fallerar gång på gång. Men summa summarum, i min amatörmässiga skrivna bok så är David inget mer än en random allround spelare i HV71. För mig får man gärna bryta kontraktet och ersätta honom. Pengar borde väl finnas?

Sen faller naturligt att undra vad i tusan Bill Sweatt gör i HV71? Vem är han egentligen, vad gör han här? “Lasse Granqvist citat”. Men mer om Bill i rätt tråd.

Tack för mig.

Kramar Emma

Jag tycker faktiskt helt tvärtom.

Allt beror på vad man har för förväntningar. Ullström var skadad i stort sett hela förra säsongen. Hade även skadeproblem i början på denna. Jag tycker han har riktigt bra spelsinne men att han fortfarande hämmas en del av att knappt spelat hockey på över 1 år.

Ulla har heller aldrig varit en enorm poängproducent. Gör han 0.6-0.75 poäng per match är det riktigt bra. Det är väll ungefär han ligger just nu. Jag tror han kan komma en bra bit över det på andra halvan av säsongen också.

Man måste ha realistiska förväntningar annars blir man alltid besviken. Jag vet att det finns en enorm uppsida att hämta ut från Ullström också.

Instämmer med magnusb.

Sen ska man också komma ihåg att poängkungarnas tid i HV är över. I alla fall när vi spelar på det sätt vi gör.

Med tanke på hur vi rullar på kedjor, och sällan toppar i PP osv så är det inte konstigt om spelare ligger på mellan 20-30p. Så har det sett ut de två senaste säsongerna, och så kommer det även se ut i år, oavsett hur säsongen slutar.

Önerud spelade ytterligare en säsong i HV efter att Ullström lämnat för Nordamerika.
När han väl lämnade HV presenterades han för Timrå i April månad.
Du fabulerar bara.

Tycket det mesta du skriver om Ullström är helt befängt!
Specialstudera honom nästa match så bör nog även du se att han är bra!
Jag tycker att han i sina bästa stunder tom är den bästa centern i hela SHL.
Här kan vi snacka om sparkapital!

Luuuugn nu… " bästa centern i hela shl". Nu tog du i så du sprack va?
Det jag ser när jag tittar på Ullström är en spelare med 0 puckkontroll, så många passningar som han slår bort och så många puckar som han tappar är helt otroligt. Hittills har han varit under all kritik och det måste man se.
Sen tvivlar jag inte en sekund på att han är bättre egentligen och kommer höja sig.
Men bästa centern i hela shl. Knappast.

Nä han har en del att bevisa, helt klart.

Jag instämmer i att han har en bit kvar för att leva upp till mina förväntningar. Men jag tycker samtidigt att det ser bättre och bättre ut. Tyvärr har han en benägenhet att inte jobba ”färdigt” vissa situationer. Särskilt egen zon. Och det känns som värre andra halvan av matcherna. Ligger han fortfarande efter fysiskt? Hur som helst så tror jag han är pågång. Blir nog bara bättre och bättre!

MIN åsikt, okej?
0 puckkontroll? Jo och Teden är snigel på grillerna också eller?

Nä att teden är en snigel på skridskorna har jag aldrig påstått. Men att Ullström har dålig puckkontroll och slår bort många passningar och tappar puck hela tiden borde väl alla som sett hv spela märkt.

Okej men jag vidhåller att han är stundtals majestätisk med pucken genom sina dragningar genomåkningar och passningar

Vad har hänt här? Många spelare har det svårt första tiden när de kommer tillbaka från KHL (samma med Teden, Thörna, Almqvist etc.).

Men nu har man försökt spela Ulla i form sedan September. Det kanske är dags att ge hans istid till någon som faktiskt presterat. Jag tycker Bengtsson har förtjänat chansen i PP2. Bättre att spela heta spelare, det är januari nu och en hård kamp om top-6.

Jag tycker Ullström visade bra spel i början av säsongen men fick väldigt lite utdelning för arbetet.
Sen dess har han dragits av skador och verkar ha lite svårt att hitta tillbaka, men det kommer nog!

Ullström börjar bli bättre och bättre. Enligt vad han sa i intervjun på Cmore igår så börjar han först nu komma upp i fysisk form för att vara på topp igen. Då kan man ju undra varför inte Lindbom faktiskt matchat Ullström lite försiktigare. Kanske han hade visat upp denna formen tidigare då.

Ullström pratade om att han haft svårt med mjölksyrebelastningen. Hur mycket han än har tränat så har han alltför snabbt fått mjölksyra.
Den som idrottat vet vad detta innebär och det är ett hvete.
Men nu menar han att benen känns piggare och han kan ösa på mera och det syns tydligt . Synd bara att han inte har turen med sig och kan få några mål på sina inbrytningar . Han är ju stor och tung och svår att få stopp på så när han nu börjar vilja gå rakt in i "skiten " så kommer det att lossna för honom.
Han kommer bara bli bättre och bättre för varje match så vänta bara , snart är han det murbräcka vi väntat på !

Bra att få lite fakta, han har fått mycket skit här på forumet. Grabben kan hockey men man ser att något vart fel. Han sa också att träningen i KHL inte är som i SHL så det kan ge en förklaring varför så många inte klarar omställningen så snabbt som man förväntar sig.