Tråden om #44 Ryan O'Byrne

Bra skrivet och håller helt med. HV har saknat en isjämnare sedan Lance Wards fornstora dagar.
Mycket bra värvning och stor eloge till Johan och Johan. Laget där snart alla heter just…Johan :wink:

Får vi se ifall du byter namn nu då Sir Ward :wink:, (sorry for OT).

Detta är en värvning som vi behövt i flera år nu och det är positivt att han spelat i Europa redan o börjat vänja sig vid europeisk hockey

Vet egentligen inte helt vad jag tycker om denna värvningen. Allra helst hade jag nog tagit någon riktigt spelskicklig back då jag tycker att Campoli och Karalahti kan smälla på bra redan och Berglund är redan bra i defensiven. Men samtidigt så kanske det inte är helt fel värvning ändå, tiden får utvisa. Får bara hoppas han är tillräckligt rapp på de stora rinkarna.

Visst hade en spelskicklig back host Almqvist host varit intressant men vi har ganska många offensiva backar och desto mindre när det kommer till starka backar. Visst Jere kan smälla på men killen är stundtals helt “lost” i defensiven.
Berglund, Eidstedt och, till viss del, Campoli är/var våra enda riktiga starka defensiva backar.
Vi har många wildcards i t.ex Hansson, Johansson, Karlsson och Pilut som inte är alltför starka i det defensiva. Visst Emil och Lawrence är ganska säkra generellt men får det ju väldigt svårt när de lite tyngre forwardsen kommer och börjar klämma på dom.
Nej jag är riktigt nöjd med Ryan. Kommer även automatiskt ge våra stjärnspelare, t.ex Christensen, lite mer ro. Jag menar, vem fan är så dum så att man kör över Christensen när en grizzlybjörn ala O’Byrne finns i laguppställningen :wink:
Sen stängde ju Hult inte dörren helt för fler potentiella nyförvärv.
Det är ju möjligt att man snackade med ett antal backar och att det inte enbart var Ryan som var intresserad av att klottra på det vita pappret host Almqvist host :wink:

Gillar verkligen Lance Wards arvtagare - Ryan O´Byrne. Lirar bra och med stor pondus/kraft som märktes mot Salzburg. (4-1)
Syntes tydligt att det finns respekt från motståndarna och äntligen någon som kan rensa ordentligt framför kassen.
Ser gärna ännu mer aggressivitet, något som vi har saknat sedan Lance markerade.

Tycker han ser oerhört stabil ut och inte alls långsam heller. Kan vara viktigaste värvningen på länge.

Måste ändå säga att jag tycker han är lite väl långsam i flertalet situationer. Kan släppa pass mycket snabbare.

Vem är den här Åbyrrn som Hv värvat? :unamused:

Hehe. Kul att man inte är ensam om att störa sig på detta! :laughing:

Hv71 var muntligt överens med gragnani och värvade sedan Ryan när det sket sig. Jag måste ställa frågan är han ens scoutad? Eller värvad på rekommendation? Börjar bli väldigt skeptisk och känner mig lurad Hult!!!

Rekomendationer av Thörnberg, Christensen och Ridderwall som säger att han är en trevlig kille. :smiley:

På två år dessutom… Detta kontraktet lär ju behöva brytas.

Hej!
Jag undrar lite varför O’Byrne får så mycket kritik? Vad är det kan gör som är så dåligt hela tiden? Ser att många kritiserar honom, men sällan på ett konstruktivt sätt. Jag vet att han var inne på 3 baklängesmål igår, men inget av de målen kan man ju enbart belasta O´Byrne för. 2 av målen som han var inne på föregicks ju helt enkelt av att en annan spelare inte lyckades få ut pucken ur egen zon och Modo snappade upp pucken istället.

Om någon skulle kunna förklara lite mer specifikt vad det är han gör för fel så skulle det uppskattas! :slight_smile:

en sekvens som sitter fast på näthinnan är när han åker ner bakom eget mål för att ta pucken före en modoit som kommer på HV’s högerkant. Karln är så långsam, samt ouppmärksam, att en andra modoit hinner ifatt honom från samma sida (hv’s vänsterkant) som Obyrne kommer ifrån och faktiskt tar pucken utan att Obyrne ens fattar vad som händer.

Andra saker:
Ett flertal utvisningar på Obyrne har sett klumpiga ut.
Han har flera gånger misslyckats kapitalt i att rensa pucken under BP
Han har flertalet gånger missat grovt i uppspelsfasen i egen zon
Han är inte den hårda klippa som han delvis uppgavs att vara. Han verkar inte särskilt placerings eller tacklings-säker. Något man behöver vara om man dessutom inte är raketsnabb på rören.

för att nämna några saker jag kan komma på nu.

Ryan såg bra ut de första försäsongs matcherna men har tappat allt eftersom, hoppas han stäppar upp och visar varför både Thörnberg och Christensen lovordade honom för just nu känns han inte alls som den där “utpräglade defensiva backen som gillar fysiskt spel”

Jag kommer också ihåg den situationen du pratar om och visst såg han rätt klumpig ut. Men samtidigt måste hans medspelare snacka med honom att de kommer. Som du säger så var han ovetandes om att det kom 2 modoiter rusandes mot honom samtidigt som han han hade noll understöd av sina medspelare. Det var en tuff situation.

Ni har säkert rätt i mycket av er kritik och jag får hålla ögonen öppna efter de saker som du nämner Diabolics. Men det känns ändå som att han får oförtjänt mycket kritik ibland. Han har bra puck kontroll, han är galet stark utmed sargerna och från vad jag har sätt så är han bra på att hitta enkla passningsvägar ut.

Känns som att många blandar ihop O´Byrne med Eidstedt och till och med Moverare ibland pga att de också har en fyra på ryggen och O´Byrne blir beskylld för deras misstag. Det gjorde ju i alla fall en reporter på JP och cmore kommentatorn igår.

Men jag kan mycket väl ha fel, vi får vänta och se helt enkelt

Hopptackla folk i huvudet med armbågen, äre det vi har värvat denna mannen för eller? Pinsamt alltså, hoppas på 6-7 matcher minst så man slipper se skiten.

Jag tycker inte ens det ær en 2:a. Røgle spelarens fel.

Bitter much?

Sa du lika när Joensuu crosscheckade någon i ansiktet, att det var det han var värvad för?

Ja, Ryan har inte spelat bra, men nu är du fan orättvis.

Tur i oturen är väl att Rögle-spelaren spelade i tredje perioden så det lär väl påverka DN:s beslut.

Men det går inte att bortse från att han sätter in en vårdlös tackling efter att ha blivit provocerad några byten innan. Varför sätta laget i en sån situation när man ligger under och redan har brist på backar?

Vill verkligen inte att HV ska börja sparka spelare igen men då han antagligen kommer få minst 6-7 matchers avstängning så är det kanske läge på att (ömsesidigt helst) säga upp kontraktet och ta in en spelskicklig back. Typ Gragnani eller liknande.