Tråden om #5 Victor Sjöholm

Tycker ändå att han är bättre än både Seppälä och Engsund. Ser mycket hellre Sjöholm i nästa års trupp än nån av de två.

Fast nä det är han inte. Han kan ju inte ens sätta igång spelet med en vettig pass utan att han ständigt sätter sig i skiten. 0 spelsinne. Han skall bänkas illa kvickt. Seppälä kan åtminstone sätta ett pass

6 gillningar

Tycker du grovt överskattar Seppälä och Engsund. Kikar man på deras statistik så ser det katastrofalt ut i alla kolumner även jämfört med Sjöholm. Men visst ingen av dessa tre har varit speciellt bra. Men med tanke på åldern och den fysiska dimensionen så håller jag ändå Sjöholm före som sagt.

3 gillningar

Jag överskattar inte dem. Sjöholm har de senaste 7 matcherna hållt en ännu sänre nivå spelmässigt än jag upplevt tidigare. Sjöholm är en HA spelare och hade mått bra av en utlåning. Viggo skall ha hans plats…

1 gillning

Tycker dock att Sjöholm är en av få som verkligen kan få stopp i motståndarnas spel när det är etablerat i anfallszon. Han hittar lägen att stänga vid sargen och har en bra timing i det.

2 gillningar

Han hade en räcka matcher som var bra i år.

Men har gått ned sig och idag var det inte alls bra.

1 gillning

Jag tycker man borde avväga att behålla honom. Jag ser honom som en potentiell stomspelare och kulturbärare, vi behöver nya sånna.

2 gillningar

Om vi behåller Sjöholm så skulle de vara för 3e backpar, samma ställe vi redan nu har Fransson, Viggo, Hallquisth känner jag.

Jag räkna inte upp Nyberg då han högst troligt inte befinner sig i HV kommande säsong på något sätt. Utöver honom finns ju också Engsund trots allt även om de luktar Luleå där.

viggo
Hallqvist
Fransson
Sjöholm
Annborn?
Det finns spelare till 3 backpar! och i den uppställningen så är Sjöholm den minst intressanta att behålla i min mening.

2 gillningar

Jag tänker att man behöver använda Sjöholm rätt. Låt han bidra i större utsträckning med sina styrkor. Det fysiska spelet. Numer hamnar han mer i situationer där han ska ha mer puck och ska sätta passet för ta bort tid i defensiv zon.

Det är väll så man vill spela enligt blomman? Spela med pucken hålla i pucken osv o då måste man ju kunna sätta en passning på bladet oavsett spelidé eller grundspel, det är inte för mycket begärt.

3 gillningar

Nej det är inte för mycket begärt. Alla ska på den nivån kunna göra basala saker. Men kanske bara är jag. Upplever att han för mycket puck, mer än han kan ta på. Men skulle man sätta sig och studera i det djupa så kanske jag har fel.

1 gillning

Blir ändå flera gånger per match som man hamnar i offensiv zon och det blir Sjöholm som får ta ett ofarligt skott för att han blir stressad, som också ofta går på första motståndare…
Detta borde gå att justera så att dessa tillfällen i alla fall blir färre.

Finns alltid två sidor av ett mynt. Vi är tämligen lättlästa skulle jag säga och finns ganska tydliga brister i spelares individuella skicklighet. Detta nyttjas av motståndarna som ofta lägger sitt styrspel så att spelare som Sjöholm, Engsund, Seppälä blir puckmottagare.
Spelar vi snabbare eller mer varierat blir det svårare för motståndarna att styra dessa moment i spelet, men detta blir svårt eftersom vi har det underlag vi har sett till spelare för spelare. Lite för många tröga backar med bristande puckhantering är en svår att knäcka koder på jämfört med om man exempelvis bara har en sådan typ av back.

6 gillningar

Exakt det är garanterat scoutat innan av motståndarna att de här X backarna är inte bra med puck så sätt press. Om man är medveten om det och får hjälp av de andra i laget så kan man vända det till en fördel då det öppnar upp sig nån-annanstans. Gäller att ha bra självinsikt och spela efter sina styrkor och svagheter, speciellt för en spelare som Sjöholm.

1 gillning

Tror Sjöholm skulle må bäst av att lämna Hv!
Han behöver få en roll som passar hans spelstil.
Vi har för många unga spelskickliga backar som måste få istid.
Man älskar Sjöholms fysiska spel men spelet med puck i egen zon är fullständigt katastrof. Inte kvalité för ett lag där vi är. I SAIK har man råd att begå misstag men hos oss har vi inte det.
Sjöholm bredvid Pudas där Pudas klarar av att driva upp puck på egen hand hade passat.

Vad säger Sjöholm?

– Jag tycker att jag var riktigt dålig i Röglematchen och jag fattar varför jag var sjunde liksom, säger Victor Sjöholm självkritiskt.

– Det är bara att fortsätta kriga och göra allt man kan varje dag. Det är det man kan göra, fortsätter HV-backen, som medger att han är rejält revanschsugen.

– Det kliar som fan i fingrarna och jag hoppas få chansen här snart.

Sen lite allmänt om tabelläge, känsla i laget typ, sugen på att spela.

Ful armbågstackling på Victor. Förmodad hjärnskakning enl Blomqvist på presskonferensen.