Tråden om #53 Fredrik Pettersson-Wentzel

FPW ligger på plats 21 bland målvakterna vg räddningsprocent under ordinarie säsong (89.6% på 29 matcher).
Men Linus Söderström ligger på 23e plats med 89.4% på 14 matcher.

Jonas Gunnarsson (på lån) spelade 4 matcher för HV och hade 92.9%.
Åhman 91.3% på 3 matcher.
Felix Sandström 90.2% på 3 matcher för HV, och 90.5% på 8 matcher för BIF.

(Det blir f.ö. 53 matcher för HVs målisar enligt SHL men det är väl att man bytt målvakt under match någon gång antar jag.)

Sandström hade 88.5% i första matchen mot LHC.

PS! Ni kan ju naturligtvis själva gå in och kolla detta, men då jag ändå satt och kollade passade jag på att klippa in det här!

Räddningsprocent är inte en perfekt metric. Jag kollar hellre på vinster. Försvar kan spela lite olika beroende på målvakten etc.

Jag håller med, individuell statistik i en lagsport kan vara missvisande. Vinster för laget framförallt och insläppta mål säger mer än räddningsprocent.

Men jag känner mig hoppfullare om HV har en målvakt med 95% än en med 85%!

Japp, jag håller med. Hellre hög än låg procent :slight_smile:.

Har inte konto på JP så såg inte vad han mer hade sagt men var det bara det som står på Hockeysverige eller? Att han är besviken för att han inte får stå är väll ganska naturligt. Är väll ganska sunt eller? Tar hellre det en en spelare som skiter i vilket.

Att han säger att han är snuvad på konfekten behöver ju inte betyda att han skyller på någon annan. Han kan ju ha menat att han har snuvat sig själv på konfekten så att säga.

Menar du detta inlägget lejacques, när JPs Magnus Sundvall intervjuar PW?
Varsågod isåfall alla HV-fans.

PW petad – talar ut om besvikelsen: “Jag tror alla förstår hur det känns”
Jönköping Sedan i slutet av oktober har HV-målvakten Fredrik Pettersson-Wentzel bara missat nio matcher. Men när det börjar dra ihop sig har han fått stå vid sidan av.
Sista matchen Fredrik Pettersson-Wentzel stod var mot Färjestad borta den 28 februari. Då förlorade HV71 med 8-2. Sedan dess har han fått stå vid sidan - han har till och med varit utanför truppen vid två tillfällen.

– Jag tror nog att alla förstår hur det känns, säger “PW” efter tisdagens träning.
Är det tufft?
– Det är klart att det är. Det är nu man vill spela och vara som bäst. Det är liksom nu som det gäller. Att dra det tunga lasset i december, januari och februari med många och långa resor är tuffare än att spela de här matcherna.

Känns det som att bli lite snuvad på konfekten?
– Ja, det kan man säga.
Sedan Linus Söderström blev skadad i höstas har PW varit given etta i HV71. Bara någon enstaka match har Adam Åhman klivit in och avlastat. Det har varit en lång säsong för HV-målvakten.
– Mina toppar den här säsongen har varit de bästa sedan jag kom till HV. Så länge jag har varit pigg och fräsch tycker jag att jag har spelat mitt livs hockey. Det har givetvis varit några dippar också, men det blir det när man i stort sett spelar alla matcher från november. Det är tufft att spela när man är trött och sliten men ändå tvungen att spela sex-sju matcher på två veckor.

Hur känns din kropp nu?
– Jag känner mig pigg och fin. Jag är redo att spela om de vill ha mig.

Hur tänker du inför kommande slutspelsmatcher?
– Det är inte första gången jag står vid sidan, jag vet hur jag ska tackla situationen. Det gäller att träna på och hålla mig redo. Jag är övertygad om att jag kommer att göra det bra om jag får spela. Jag går och väntar på min chans, säger Fredrik Pettersson-Wentzel.

Det var väl inget att slå på stora trumman om? Klart han är besviken att stå utanför när det drar ihop sig. Tolkar inte riktigt detta som ett klockrent exempel på jaget framför laget, om jag ska vara ärlig. Det är ju en bekräftelse av det som många varit inne på också, alltså att han fick dra ett för stort och tungt lass som gjorde honom sliten. Hade man tagit in en avlösare tidigare, alt. låtit Åhman spela mer, eller både och så kanske det hade sett annorlunda ut. Sen tycker jag samtidigt att han inte varit bra nog för att stå när det finns alternativ i Sandström och Söderström. Men som sagt, jag tycker inte det här var speciellt allvarligt.

PW har sju års erfarenhet av SHL. Han är ingen dununge. Han vet hur media funkar vid det här laget.

Att då gå ut och bjuda på det här är så jävla illa. Han kunde avstått intervju, han kunde sagt att han stöttar HV och den målvakt som står oavsett. I stället gör han så här dagen innan match. Skolboksexempel på hur man sätter jaget för laget.

Men jag gillar ändå att PW tror på sig själv. Han säger han spelar sitt livs hockey med 89.5% i saves och under 50% i wins. Jag skulle inte vilja veta hur det ser ut när PW har en off season.

PWs mantra, slæpp retur, slæpp retur, slæpp retur.

Herregud vad löjligt resonemang… hör du själv hur du låter? Han får en fråga om han är besviken och säger att han är det. Vad ska han säga? Att han inte bryr sig det minsta av att få sitta på läktaren??

Har jag sagt att han inte får vara besviken?

Läs vad jag skriver i stället för att hitta på.

Tack PW och lycka till i framtiden.

Ja, tack och hej … Jag känner mig också blåst på konfekten.

Edit. Ändrat för Zico hade en synpunkt.

Men va fasen lejacques, du skrev ju för ett par timmar sen att du aldrig mer skulle skriva dom där två bokstäverna. PW. :blush:
Men nu när det är över för den här säsongen, kan du väl sluta förfölja PW. Det som har varit har varit och PW lär inte vara kvar i framtiden.

Zico. Du är verkligen en tillgång för det här forumet. Slår ner på irrelevanta detaljer, ägnar dig åt hårklyverier och talar om för folk i tid och otid att de borde skämmas och att de står för riktiga lågvattemmärken.

Zico. Istället för att gnälla på vad folk tycker och skriver. Argumentera för din sak och sluta vara en sån jäkla surkart.

barn, sluta bråka.

Självklart. Jag bråkar bara tillbaka när nån bråkar med mig.

Sen vill jag dock bara tillägga till Zico och övriga att tråden om Forna HV71-spelare fortfarande finns kvar… :wink:

Du verkar va ganska humorbefriad, lejacques, som inte fattar att mitt förra inlägg till dig var skrivet med en stor glimt i ögat. Och sen kan jag lova dig att jag inte ska gnälla på folk, jag ska inte slå ner på irrelevanta detaljer eller ägna mig åt hårklyverier eller nåt annat som inte passar sig på detta forum. Jag kan dock inte sluta att vara en surkart, för man kan ju inte sluta med nåt man inte är!

Inte helt lätt uppfatta. Men om det var ett skämt ber jag om ursäkt för min reaktion. Ha en fin kväll.