Tråden om #55 Mikael Seppälä

Jag opererades med diskbråck för några år sedan.

Från att jag varit sängliggande i ett par månader, gick jag på ett shoppingcenter samma dag som jag lämnade sjukhuset.

Tog i inte lång tid innan ryggen kändes bra igen och kort därpå körde jag diverse träning utan att överhuvudtaget tänka på att jag haft problem.

Självklart passar denna sjukskrivning båda parter bättre än något annat. Hemmaplan för den ena och gratis för den andra.

Den stora frågan är dock hur planerna ser ut framgent. Vi snackar trots allt en av Finlands bästa defensiva backar. Troligtvis en av SHL meritmässigt tyngsta. Jag är faktiekt riktigt nyfiken på att se honom i HV ett år till. Tycker vi som lag varit lite små och lätta sedan återkomsten. Tunga och grisiga skulle sitta fint som omväxlings skull.

Kaski Strålman
Engsund Allsing
Seppälä Nyberg

Känns inte riktigt troligt - men här snackar vi backuppsättning…

7 gillningar

Blir spännande läsning imon på jnytt. Kommer en intervju med Mikael.

Kanske lite mer öppet och ärligt om hur de ser ut framåt.

Positiv läsning om Seppälä idag.
Hoppas kunna vara med till SHL premiärern.
Kör all fys med de andra men inte 100% på vissa övningar.

18 gillningar

Fantastiskt om han kan vara tillbaka! Kul för honom att de ser ut gå åt rätt håll :muscle:

8 gillningar

Känns bra med bredden på backsidan utifrån att vi kan ge honom tid och försiktig matchning för att undvika bakslag.

3 gillningar

Du menar ryggslag? :crazy_face:

3 gillningar

Vad spännande, måste säga att han känns lite som ett nyförvärv, på gott och ont. Hoppas han kan få en nytändning efter skadan och ny tränare och komma ut som en defensiv klippa som vi kan luta oss mot i höst!

4 gillningar

Får Mikael vara hel och frisk så tror jag att vi kommer bli positivt överraskade av vad han kan prestera på isen. Man har ju en aningen blek syn på Mikaels gångna säsong men det är inte för inte som han varit bofast i det finska landslaget säsongerna innan och hade tre raka VM-spel i ryggen när han gick in i förra säsongen. Även om vi såklart haft både VM och OS-spelare som visat att den typ av meriter inte behöver betyda något så är det ändå en spelare med starka erfarenheter. Bara hoppas att han får ordning på kroppen och, tillsammans med Engsund, kan leda laget defensivt.

9 gillningar

Jag tycker han visade prov på väldigt tydligt och enkelt spel med få felbeslut innan hönsgården HV71 lyckade neutralisera det. Så jag tror också han kan bli viktig iår.

5 gillningar

Tycker han var medioker så inga större förväntningar. Hoppas det var Monténs icke spelidé som ställde till det för han.

Håller med han va medioker men jag tror och hoppas det finns mkt mer han har att ge. För i grunden är han en mkt bra back.

Sålänge han inte blir försiktig nu efter skadan i ryggen!

Att säga att Seppälä var medioker är väl att ta i. Han hade ju problem även på försäsongen, så något hämmade honom nog hela tiden.

De tre sista matcherna var han riktigt bra, sista matchen mot Växjö var han superb. Får hoppas att det är det som är hans nivå.

2 gillningar

Oftast tar det spelare från Finska ligan någon säsong att anpassa sig, för de få som faktiskt lyckas. Ta Innala som exempel. Lägg därtill till att Seppälä förmodligen var hämmad av sin rygg. Med bakgrund av att han kom direkt från finska ligan utan erfarenhet av utlandsspel tidigare och faktiskt var en av de bättre backarna redan förra säsongen; så tror jag han kommer bli riktigt bra.

2 gillningar

Tänkt att de flesta kommer höja sig under en bättre mående ledar-/tränarstab. Tror på killen

Tror dock folk tolkar ordet medioker fel att de tolkar medioker som dåligt. Men så är ju inte fallet. Medioker är att man faktiskt är helt oki.

Helt okej är i min värld bättre än medioker då medioker är ungefär exakt medel.

1 gillning

Vi lever i olika världar :wink:

1 gillning

Tycker Seppälä var en besvikelse sett till förväntningarna under de matcher han spelade. Kan givetvis varit hämmad av ryggen så det blir ju lite som ett nyförvärv! Förhoppningsvis bättre än vad han visade ifjol.

3 gillningar

Sen ska man nog även ha i åtanke att det var första gången i Mikaels karriär som han spelade i en klubb utanför Finlands gränser. Precis likt nordamerikanska spelare kan behöva en säsong för att antiklimatisera så kan nog även finländska spelare behöva det. Sen gjorde ju hjälpte ju inte direkt vår svaga ledarsida och “hela havet stormar-känslan” i föreningen det lättare för en halvskadad Mikael att komma in i spelet.

1 gillning