Tråden om #56 Fredrik Forsberg

Lägg av. Forsberg håller inte i SHL. Av flera anledningar. Det är anledningen.

1 gillning

Han har ju redan visat att han håller, samt har utvecklingspotential. Men då måste man dels tro på honom och sätta honom i rätt miljö, precis som man måste med alla spelare om man vill få ut max av.

1 gillning

Nej han håller inte. Det räcker inte med att kunna skjuta. Han måste kunna bidra mer i offensiven, men särskilt i defensiven. Forechecka och backchecka. Fram och tillbaka.

Detta blir ännu viktigare om han, som vissa är inne på, ska spela i en tredjekedja, vilket jag absolut inte tycker.

Han har inte farten och tyngden för detta. Eller uthålligheten.

Eller tänker du att han bara ska spela PP? Sitta och bli kall och sen komma in helt utan matchtempo? Naturligtvis inte. Det förstår jag att du inte menar. Men det är egentligen det enda han kan bidra med.

Som många varit inne på så bidrar de spelarna som går före nu, men som man kräver större produktion av, med annat i spelet. Därför går de före. För mig som ser nästan alla matcher så är det inte svårare än så.

Spelet innehåller så mycket mer än bara ren poängproduktion. Men visst. Om man hade kunnat räkna med en produktion runt 1-1,5p per match så visst, då hade jag kunnat tänka mig Foppa i laget även om han inte deltar i checkingspelet.

Foppa har tillhört HV i 4 säsonger. Under dessa säsonger har Foppa levererat som bäst och mest när HV varit som sämst eller varit i HAS. När HV däremot steppat upp så har han hamnat utanför laget. Slump? Knappast.

4 gillningar

Steppat upp? Vi har legat under strecket sen omgång 3:)

2 gillningar

Stämmer agentens uttalande så visar det vilket enormt hjärta Foppa har för föreningen.

17 gillningar

Man kan inte klaga på Forsberg hjärta, synd bara vi inte har en tränare som kan använda han på rätt sätt. Han har många brister i 5vs5 och utan puck men rätt säker han kan ta en roll i 3 femma o roll i PP och göra ca 10-15 mål

1 gillning

Vi har sett foppisch, i sina bästa stunder göra ett tillräckligt bra 5v5-jobb, för att berättiga tid i pp givet rätt pp-formation kan skakas fram. Men, oviljan/okunskapen hos firma kent/lindbom för att vårda detta sätter oss i den sits där vi nu är.

Piss-sits.

8 gillningar

Foppa är en bra grabb. Det är synd att det inte funkar. Jag hade verkligen hoppats att det skulle funka med ökade träningsdosen efter förra säsongen och under sommaren, men tyvärr verkar det inte så.

Han har hjärta för klubben. Och klubben, eller iaf supportrarna har hjärta för honom.

Men jag ser på agentens uttalande ungefär som när det uttalas förtroende för olika starkt ifrågasatta individer, t ex HC, KD och SC. Det finns där tills det inte finns. Och det kan växla väldigt fort. Jag tror att Foppa fortfarande är kvar beror mycket på att rätt erbjudande inte kommit än. Klubbarna som hör av sig försöker utnyttja situationen och kommer med skambud. Och då tycker jag att han gör helt rätt som inte tar det. För det skulle söndagens marknadsvärde ännu mer antagligen. Och även påverka självbilden negativt.

Hoppas han kommer in som en ny spelare, gör 2p per match och håller kvar HV i SHL. Det hoppas jag verkligen.

1 gillning

Är verkligen foppa så dålig i 5vs5, i försvaret, i anfallet som övriga forwards eller är det helt enkelt bara linbom som inte gillar honom. Tycker nog ärligt att han är bättre en en handfull forwards vi ställer på isen. Som när man leder en match likt mot oskarshamn att han inte får gå in och känna på isen ens. Luktar lite mobbing rent utav. Rent spelmässigt tycker jag inte han är sämre en teden skillnaden är att teden har bättre fart på grillorna vilket hjälper föga då han druttar på arslet i 90 fall av 100.

4 gillningar

Jag gillar din kravställning på just Foppa men inte på övriga i HV! Det finns en handfull spelare i HV som inte levererar och som inte har någon uppsida överhuvudtaget. Tedenby, Tikka, Lindbäck, Hansson, Stakkestad osv. Spelartyper som Foppa växer inte på träd och speciellt inte i Sverige. Han ska tas om hand och få möjlighet att utvecklas och bli ännu bättre. Istället för 15-20 mål i SHL, så upp mot 20-25 mål, kanske 30 till och med!

Tillfälligheter som tas upp synar jag hårt. För det första, HV har aldrig steppat upp. För det andra, varje gång Foppa har dippat har det skett under Lindboms styre.

2 gillningar

Jag har inga andra krav på Foppa än på någon annan. Som jag skrev så bidrar andra spelare med annat, även om man kan tycka att de borde kunna bidra med poängproduktion i större utsträckning.

Och du menar att HV inte steppade upp förra säsongen när Lindbom tog över? Eller i år heller när Lindbom tog över? Ok. Då vet jag.

Men de spelarna du själv nämner ska väl inte konkurrera ut Foppa? Eller menar du att de är samma spelartyp och ska ha samma roll i laget?
Ur mitt perspektiv så är det OSL, Lenc, AP, Borgström och Brännström som Foppa konkurrerar med. Alltså forwards i första- eller andrakedjan. Poängproducenterna. Eller åtminstone de förväntade poängproducenterna. Vilka av dessa tycker du att han går före? I min meningen går han inte före någon av dem. För även om de inte alltid producerar så bidrar de med annat.

Om man tittar på när Foppa var som bäst och hade en ohotad plats i laget så var det i HAS. Och det var ju inte i tredje- eller fjärdekedja han spelade då? Det var inte en checkande forward man hade då. Det var en poängproducerande offensiv forward, som spelade i första- eller andrakedjan. En spelare som genom poängproduktion kunde avgöra matcher på egen hand. Eller menar du att det var hans hemjobb, hårda forechecking och backchecking man kommer ihåg från den säsongen?

Varför skulle detta helt plötsligt ändras bara för att man går upp en nivå i liga? Foppa har varit petad stora delar av de tre säsongerna han spelat i SHL. Detta under flera olika tränare. Är detta en slump? Inkompetent ledarskap? Eller är det så att den enda gemensamma nämnaren i alla dessa sammanhang är Foppa?

Jag anser att Foppa är en tydlig rollspelare som är till för vissa specifika uppgifter och bara hör hemma i de första två kedjorna. Du verkar tycka att han kan spela var som helst i laget och i alla roller. Jag anser detta vara helt fel. Foppa lider av ett fullständigt felkomponerat lagbygge. Han är utkonkurrerad sett till roll och spelartyp.

Så vi tycker olika. Och vi kommer inte enas, vilket är helt ok. Men jag lämnar det vid det.

En sak jag inte förstår är att han ens är med ombytt på bänken. De hänvisar ju till att han har problem med skada eller rehabilitering av skada? varför är han då ens ombytt?

6 gillningar

Om man skulle behöva toppa i powerplay i något avgörande läge :wink:
Det har ju varit andra spelare som varit skadade som spelat eller suttit ombytta.
Bättre att ha med Forsberg som är inne i laget på bänken än att inte ha någon backup alls. Om det är ledband som behöver vila går ofta spela någon match utan att någon dör.

1 gillning

Det tror jag kan stämma .

Spelar ingen roll hur mycket folk här sågar honom för det är inte vi här som tar ut laget.
Han kommer säkert få viss speltid när han är frisk, åtminstone som rollspelare .

De flesta tänker förstås på hans poänglöshet sista tiden (som delvis kan bero på skadebekymmer?) , men det har ju inte alltid varit så.

Han är ingen stjärna men inte heller mycket sämre än de andra alternativen i tredje och fjärdelinorna och så har han framför allt vissa spetsegenskaper i skott / passningar.

Nästa säsong däremot kanske han troligen inte är kvar , om han inte steppar upp ordentligt och beroende på vad han kostar etc. Men man borde börja bygga en riktigt stark stomme och där ser jag inte att han platsar.

”By request: Fredrik Forsbergs två senaste säsonger.

Brutalt kämpigt år, men tittar vi lite i backspegeln så har han haft positivt påverkan på laget 3/4 säsonger.” Simon Brändström

2 gillningar

Tycker inte Hv ska släppa Foppa, isf genom ett byte. Han kan vara ett vapen i PP. Efter säsongen så blir han nog inte kvar tyvärr. Vet inte vad som har hänt, han var ju alltid ett jättehot när vi hade PP. Samtidigt har han inte levererat alls denna säsong.

Om man skulle låta honom stå i sin specialposition i PP, skulle inte det öppna upp rejält på andra sidan?
Vill minnas att det var så, iaf under säsongen i allsvenskan.

2 gillningar

Tycker ap många gånger blir hårt markerad i pp så foppa i den uppställningen tror jag skulle bli tufft att markera bort två hot

1 gillning

Tror absolut det är värt att prova. Ett PP med många hot och varianter är väl det optimala

1 gillning

Tycker Foppa är för dålig med pucken i PP. Det är nog den stora anledningen dom sluta med han där.