Kung. ![]()
Svar till @Hvjuristen , klantade till det och glömde trycka på svara. Men men.
Jag är pro-Felix. Tycker man borde förlänga. Har för mig att det jag skrev innan även var mitt inne i en kaos-period för oss. Menade inte det jag skrev. Det jag skrev var inte heller något mot Felix, mer mot HV.
Men, fan vilken kung han är. Om man inte hittar något i absolut världsklass bör man förlänga. Verkar vara en väldigt lugn och trevlig kille.
Ja, det kanske är ett bra alternativ att behålla den här killen ..
En trevlig människa och lagspelare som gjort det fantastiskt bra tillsammans med ett försvar som är klart bättre nu än i grundserien. SAMTIDIGT: vi möter seriens sämsta motstånd och varken försvaret eller Felix utsätts för lika svåra uppgifter som under grundserien, bortsett från mental anspänning då möjligen.
Det jag menar är att Felix gör det bra och likaså hela defensiva spelet, MEN att ”siffrorna” blir aningen uppumpade och saker ser bättre ut än vad de egentligen är, eftersom motståndet är sämsta tänkbara med SHL-mått mätt. Drar därför inga större växlar.
Håller med. Tänkte skriva något liknande. Men ändå riktigt skönt med en målvakt som inte sätter grillor i lagkamraternas huvuden.
Jag håller med. Felix är absolut en bra målvakt och har gjort en stark insats i HV71, och framförallt i kvalet. Men man får inte glömma bort att det, som tidigare nämnt, är mot seriens sämsta lag. Felix är mycket bättre men förra året så var det spelare som Tikka, Engsund, Stakke och OSL som såg riktigt bra ut i kvalet. Det blir lite “dopade” siffror och insatser i kval. Även om Felix har varit en av de största anledningarna till att HV71 har 3-0 i matcher så är han ingen första målvakt jag vill gå in med i SHL. I HA absolut men i SHL, där vi har Glifford och Liv som de andra två målvakterna, så är Felix inte riktigt rätt, enligt mig. Det gäller att inte låta ett kval, där man möter det sämsta laget, väga alltför tungt. Lite därför jag exempelvis inte vill se en fortsättning i HV71, om det är SHL spel dvs, för WIN, Laz etc (som varit väldigt bra i kvalet).
Felix har spelat bra även innan kvalet så han håller absolut mot bättre lag. Sen är det en annan fråga om vi kan hitta något från översta hyllan som är riktigt hög klass på. Då får ju Felix gå.
Jag tycker fortsättning med Felix plus en minst lika bra målis.
HV brukar ju inte hitta målvaktsstjärnor direkt
Men visst , vi vill ha bättre allt på alla positioner och extra lök.
Frågan är bara om det är realistiskt att tro att bara för man vill ha bättre, att det därför blir så.
Jag vill förstås ha Linus Ullmark om jag kunde få det
Men alla pratade så varmt om Filip Larsson, hur mycket bättre han var än Felix, och se nu
Garanterat hade 95% här innan kvalet sagt Filip, garanterat
Men jag tycker som Dichow att Felix varit grym i pressade situationer och verkar kolugn efter matchen med
Förläng, vem hittar HV på marknaden som är bättre?
Kaapo Kähkönen. Men är han så mycket bättre egentligen? Dyr också.
Tycker också man kan förlänga ett år. Bättre gå men en man vet funkar ok än chansa o få en flopp till. Ett år med Sandström och ha Glifford och Liv som back up känns ok.
Jag tror inte Felix är särskilt dyr, kan vara ganska smart att gå för honom om man måste ta en stor del av Lassi Lehtinens svindyra kontrakt.
Det som talar för Felix är att han är en del av truppen nu, inte en ny målis som behöver spelas in.
Det som talar emot är att vi återigen bedömer hans möjligheter nästa år baserat på ett möte med sämsta motståndet.
Exakt det Diabolica skriver ovan.
Vi ska nog inte dra får höga växlar av detta. Men. Felix har gjort det bra även innan.
Så kan vi behålla Felix för en billig peng samtidigt som vår nya tränarstab är öppen för att Liv och Glifford konkurrerar om förstaspaden på samma villkor så skulle det kunna vara en rätt intressant målvaktstrio. Och framförallt billig.
Tycker ändå han gett laget chansen o vinna de flesta matcher han stått även i slutet av grundserien.
Inget spektakulärt men stabilt målvaktspel. Inget vi varit bortskämda med sista åren tyvärr.
Ja, varför inte? T.ex Ortio var ju en meriterad och bra värvning som spelat på hög nivå tidigare. Nu var han bra första säsongen, framförallt under the great escape, men det är ju en sån chansning med målvakter så då kan man ju lika gärna satsa på t.ex dyrare toppcentrar och billigare målvakter.
Vi har ju testat att spela med svindyra förstaslipsar i flertalet år, Ortio, Lehtinen och Alnefeldt. Ortio sprattlade till en vår, men var ytterst medioker resten av tiden. Alnefeldt hade väll 5 ok matcher under hösten. Lehtinen har inte alls presterat bra. Så det verkar som att HVs organisation är oförmögna till att värva dyra målvakter som presterar efter lönen.
Tvärtom så har väll Dichow och Felix varit de främsta under de senaste tre åren utan att vara enormt bra, men däremot spelat för en billig penning. Lika bra att gå för Felix, Liv och Glifford. Sedan lasta allt vi har på ett par toppcentrar.
Vet vi säkert att Felix är så billig? Eller kommer att bli billig isåfall vid ett nytecknande, har ändå hyfsat med meriter, AHL, NHL osv.
Samtidigt får man också tänka på att försvaret spelar en stor roll i hur bra målvakten presterar. Jag tror det är rätt svårt att hitta en målvakt som kan spela över 90% med ett försvar som ej fungerar.
Jag tror alltså Felix är en väldigt duktig målvakt när försvaret sitter, såklart är det inget som är självklart varje match. Men, med sitt lugn han har tror jag verkligen han kan prestera på en hög nivå.
Ibland funderar jag över självbilden hos oss HV-fan. Har vi själva insett att vi inte är en stormakt inom hockey? Som när flera säger att Felix inte duger utan att vi ska söka en bättre målvakt. Det finns säkert, men varför skulle denne fantom gå till ett konstant bottenlag vars kontinuitet ligger i att ständigt spela kval? Låt Felix, Liv och Glifford slåss om förstaspaden.