Tråden om #60 Hugo Alnefelt

Vår nya förstemålvakt?

Well de ska verkligen slåss om första spaden. Gunarsson är verkligen inte dålig. Frågan är hur bra Hugo är över tex fem raka matcher mm.

Absolut, hålller med.
Men tycker Alnefelt ska få chansen i nästa match också.
Efter insatsen idag vore de nästintill tjänstefel annars.

Hugo skriver nytt kontrakt till 2021,här har vi förmodligen en ny stor målvakt sen är ju frågan hur länge han stannar i Sverige men det är nästa problem,kul med förlängning iaf bra Hult!!

Grattis till kontraktet Hugo.
@Nick: obs, efternamnet felstavat i rubriken

Korrigerat min vän.

Är Alnefelt skadad?

nu med rätt namn och nummer.

Lättare ryggproblem tror jag de sa

Ok.

Stämmer delvis. Går ogärna in på varför enligt svampis.

Sju raka förluster. Bara en seger 2021. Hugo är lite som i JVM. Sticker ut i matcherna och gör det bra. Men någon vinnande målvakt är han inte.

Så frågan är när Lillis ska börja spela den målvakt han faktiskt vunnit matcher med. För med Hugo i mål har han inte vunnit en enda gång som nygammal tränare.

Sju raka förluster. 14 förluster på 19 starter totalt den här säsongen.

Är Hugo Lillis val i kvalet. Ja, då talar det mesta för att vi ryker.

Och till er som nu kommer säga att Hugo är det minsta problemet. Man kan faktiskt ha två tankar i huvudet samtidigt. Man kan tycka att Hugo är en jättetalang som gör det helt okej när han väl får chansen, man kan också konstatera att han inte vinner några matcher.

Och ja. Vi kan mycket väl åka ut med Gunnar i mål också. Men som jag skrev i matchtråden. Hellre ett par misstag från Gunnar varje match och vi vinner än fyra superräddningar och ännu en hedersam förlust med Hugo.

Det jag kommer ihåg var att de två matcherna före den senaste så fick Hugo mycket beröm, speciellt den allra senaste då båda TV-kommentatorerna flera gånger sa att utan honom hade det stått mycket värre på resultattavlan.

Båda gångerna fick han också högsta betyg i JP (även om man förstås kan diskutera värdet i det så är det ändå någon form av indikation).

Vad man kan begära av en målvakt är att han spelar bra och det har han verkligen gjort på slutet - sen måste utespelarna också göra sitt annars hjälper det inte, men där har det verkligen brustit.

Någon övrig avsaknad av hartass-effekt kan man inte lasta målvakten för enligt mig och vad gäller statistiken har du och jag redan diskuterat den så jag tänker inte göra det en gång till - varför den blivit skev.

Så jag tror det var det som Lillis gick på , att Hugo varit riktigt bra på slutet - och jag tror de flesta skulle gjort samma sak.

Sista matchen Gunnar stod släppte han dessutom de två första situationerna när han var ensam med motståndare till 0-2 (målvakt ska ta majoriteten av de situationerna, straffar tar de ju 70%) och HV förlorade den matchen, så det är inte direkt någon magi över hans spel just nu.

Men om nu Lillis läser dessa sidor så har han väl inte kunnat undgå dina inlägg som alla sagt ungefär samma sak, så då kanske han kryper till korset och spelar Gunnar, eller bara för att hålla båda varma inför stundande kval.

Så - nu kan du fortsätta skriva fler inlägg om detta, jag har dock inget intresse av att tjafsa mer så du får fortsätta på egen hand, har sagt mitt och är därmed nöjd.

Underbart att du avslutar ett spydigt inlägg som osar von oben så det står härliga till med att du inte har något intresse att tjafsa mer.

Hatten av för din höga nivå.

Om du inte klarar av att diskutera, eller för den saken skull ha fel (säger inte att du har det, men lutar ju åt det, precis som i fallet Emil) så behöver du inte svara. I synnerhet inte med den typen av inlägg.

Bidrar med lite siffror:

  • Poängsnittet under Alnefelts 18 matcher är 0,94 per match. Laget har då gjort 2,5 mål framåt per match, och släppt in 3,28 mål per match.

  • Poängsnittet under Gunnarssons 25 matcher är 1,12 per match. Laget har då gjort 2,68 mål framåt per match, och släppt in 3,04 mål per match.

Observera att jag exkluderat 1 match där de båda har stått i mål, samt att mål i tom kasse läggs på målvaktens insläppta konto (till skillnad från SHL:s officiella målvaktsstatistik).

Laget går alltså bättre med Gunnarsson i mål, men Alnefelt har bättre räddningsprocent. Om det ska gå ihop borde det innebära att man släpper till fler chanser bakåt när Alnefelt står i mål. Samtidigt gör man färre mål framåt. Det är intressant, men jag förstår inte riktigt hur det hänger ihop. Har Alnefelt möjligtvis matchats mot svårare motstånd?

Testade t.ex. att exkluderar de tre vinstmatcherna mot Oskarshamn (där Gunnarsson har stått) och då sjunker lagets poängsnitt med Gunnarsson i mål till 0,91. Dvs lägre än Hugos 0,94.

Har inte gått helt till botten med denna teori, och det är lite oklart varför man skulle vilja exkludera just de tre matcherna. Men ville mest visa ett exempel på hur siffrorna ganska snabbt kan förändras när man har så pass små urval.

För mig är det i alla fall inte helt glasklart hur Gunnarsson gör laget bättre, trots att han har lite bättre poängsnitt. Och därmed inte helt enkelt att avgöra vem som bör stå i mål.

Gunnarsson bör stå som förstamålvakt i kvalet. Hugo är en bra lovande målis men tycker inte man ska ställa en 19 åring utan någon slutspel erfarenhet i en sådan utsatt position i ett sådant läge som kvalet kommer bli om vi hamnar där.

Gick ju sådär med Gunnarsson i mål. Finns inte någon målvakt i världen man vinner matcher med när laget inte har förmågan att göra mål framåt.

Fyfan för denna usla trupp du satt ihop Hult! Jag tror inte vi har en enda spelare i truppen förutom Wedin som hade platsat i ett annat topp 8-lag.

Kan nån mod låsa upp tråden om Jonas Gunnarsson?

Jag börjar misstänka att HVs spelsätt er en del av förklaringen till att våra målisar har sådär bra statistik. Vi släpper till väldigt klara lägen bakåt.

Tycker båda våra målvakter varit helt ok. Inte så att det varit stjärnspel kanske men ändå en hög nivå. Våra problem ligger inte där.

Done! Diskutera på…